Haukiputaan ruokakaupassa Oulussa käy tavallinen arkipäiväinen kuhina. Eläkeläinen Brita Kinnunen, 85, kiertelee rollaattorillaan hyllyjen välissä. Hän kerää koriin tuoremehua ja pullaa.

– Pieniä täydennysostoksia, Kinnunen virkkoo.

Kassalla Kinnunen maksaa ostoksensa pankkikortilla, vaikka hän tapasi ennen aina maksaa käteisellä. Yleensä, kun Kinnunen kävelee kaupan ovesta ulos, hänen vanhanmallinen Doro-kännykkänsä kilahtaa. Puhelimeen on saapunut viesti OP Tiliviesti -palvelusta, joka on suunnattu helpottamaan senioreiden arkea.

Viesti näyttää, paljonko Kinnusen tililtä lähti juuri rahaa ja paljonko siellä on vielä jäljellä. OP Tiliviesti -palvelu auttaa niitä, jotka eivät juurikaan käytä internetiä, verkkopankkia tai älypuhelimia. Palvelu auttaa pysymään ajan tasalla oman tilin tapahtumista.

– Tuntuu turvalliselta, kun saa heti tiedon, mitä tilillä tapahtuu. Vanha ihminen ei jaksa aina mennä pankkiin, eikä se ole joka päivä aukikaan.

– Monesti naurattaa se, että hyvä, kun pääsee kaupasta ulos, niin viesti jo saapuu. Tietää aina, että jaaha, kohta se pimpottaa. Saa sitten varmuuden, että se oli sitä myöten selvä, Kinnunen hykertelee.

Pankkikortti käteisen tilalle

Kun varmuuden tunne on lisääntynyt, myös oma toiminta on muuttunut. Ennen Kinnunen ei uskaltanut maksaa pankkikortilla. Yksi syy siihen oli huoli siitä, että kortti putoaisi tai unohtuisi johonkin. Toinen syy oli se, ettei nähnyt paljonko rahaa kuluisi. Uuden palvelun ansiosta Kinnunen pystyy seuraamaan reaaliajassa tilillä olevia rahojaan.

– Minulla on takaraivossa, että nostan aina tietyn summan käteistä käyttöön. Nyt kuitenkin aina välillä ihan hätkähdän, että on tullut käytettyä korttia enemmän kuin käteistä.

Ruokakaupassa Kinnunen tekee jo automaattisesti niin, että jos hän ei tarvitse pikkurahaa, hän maksaa kortilla.

OP Tiliviestin ansiosta oululainen Brita Kinnunen, 85, uskaltaa nyt maksaa entistä useammin pankkikortilla kaupassa.

Pitkät lenkit piristävät

Kinnunen ottaa rollaattorinsa, suuntaa Haukiputaan keskuksen kävelytielle ja lähtee kävelemään kohti kotiaan. Siellä päivän ajanvietteenä häntä odottavat ainakin ristisanatehtävät.

Ennen Kinnunen myös kutoi sukkia ja puseroita itselleen ja lapsenlapsilleen. Nyt nivelrikko ja osteoporoosi estävät rakkaan käsityöharrastuksen.

– Ei saa neljäs sukupolvi enää isomummon kutomia sukkia, Kinnunen sanoo kaihoten.

Jos päivän edetessä Kinnunen haluaa vielä raikasta ilmaa, hän lähtee ystävänsä kanssa rollaattorilenkille. Yksi lenkki saattaa olla neljä tai viisikin kilometriä. Siihen riittää vielä virtaa, vaikka kehoon ilmaantuneet vanhenemisen merkit estävätkin osan harrastuksista.

Kotonaan Kinnunen on aina tavannut tarkastaa kauppakuitit. Kotiin saapuvan tiliotteen hän on aina syynännyt tarkasti läpi kerran kuussa. Laskut hän on maksanut pankissa. Nyt oman talouden hallinta ei kuitenkaan ole enää kuittien, tiliotteen tai pankissa käynnin varassa.

OP Tiliviestin ansiosta Kinnunen näkee paitsi käyttämänsä rahat, myös tilille tulevat rahat. Ei mene ainakaan ohi, jos jokin raha jäisi tulematta. Ja kun tilin tiedoista pysyy koko ajan tasalla, ei tule mietittyä myöskään sitä, onko joku huijari saattanut päästä tiliin käsiksi.

40 vuotta lasten parissa

Vaikka lähimuisti pelaa vielä kyllin hyvin, Kinnunen varautuu jo siihen, että tilanne ei ole aina yhtä hyvä. Silloinkin on hyvä, että tiliviestit jäävät puhelimeen talteen.

– Sitten voi aina katsoa viestit taaksepäin. Ei myöskään tarvitse pelätä, että vahingossakaan ylittäisi tiliä. Jos sitä vanhetessaan höyrypäissään ostelisi tai nostelisi rahaa.

Vanhanmallista Doro-puhelintaan Kinnunen käyttää mielellään. Älypuhelinta hän ei ole aikonutkaan hankkia, sillä hän tuntee yksinkertaisemman puhelimen olevan vanhalle turvallisempi.

– Ehkä minä olen jossakin mielessä jääräpäinen.

Ihan hyvä tietenkin, että läheisten kuvia voi vaihdella älypuhelimella. Mutta lopulta on parempi nähdä kasvotusten kuin lähetellä kuvia.

Neljäkymmentä vuotta lasten kanssa työskennellyt Kinnunen saa elämäänsä suurta iloa lastenlastenlapsista.

– Minulla on neljä lastenlasta ja kolme lastenlastenlasta, eli on pikkuvintiöitäkin minulle suotu. Rakastan heitä.

– Ja kyllä saa sanoa, että kun on tämän ikäinen, niin elää paljon muistojensakin parissa. Ne ovat rikkaus.

Pankki on aina ollut melko lähellä Kinnusen kotia. Hän muistelee, kuinka ennen vanhaan kaikki pankkiasiat hoidettiin paikan päällä.

– Pankkiin piti piipertää. Käytiin maksamassa kerralla kaikki laskut ja nostamassa rahaa. Taitaa minulla olla vanha pankkikirja tallessakin.

Nykyisin raha-asioiden hoito on paljon helpompaa. Juuri OP Tiliviesti -palvelunkin paras puoli on Kinnusen mukaan nimenomaan helppous.

– Kyllä minä haluan jatkaa tiliviestin käyttöä, Kinnunen sanoo.

 

OP Tiliviesti pähkinänkuoressa

  • Saat tekstiviestin aina, kun tililläsi tapahtuu jotakin: maksat, nostat tai saat rahaa. Saat viestin mukana myös tilisi saldon, jos niin haluat. Viestit toimivat paperisen tiliotteen tukena niin, että saat myös ajantasaisen varmistuksentilitapahtumistasi.
  • Saat viestit päiväaikaan klo 8 – 22, joten ne eivät häiritse öisin.
  • Jotta voit käyttää palvelua, tarvitset matkapuhelimen ja suomalaisen puhelinliittymän. Saat OP Tiliviestit käyttöösi joko asioimalla konttorissa tai soittamalla asiakaspalveluumme 0100 0500 (pvm/mpm).
  • Palvelun hinta on 2,90 €/kk. Jos maksutapahtumia on yli 70 kpl/kk, lisähinta on 2,00 €/kk. Osuuspankin omistaja-asiakkaana sinulle kertyneillä OP-bonuksilla kuitataan automaattisesti pankin palvelumaksuja.

OP Tiliviestipalvelun tarjoaa Osuuspankki.

Lue myös:

5 helppoa tapaa maksaa lasku OP-mobiilissa

Paras laite pankkiasiointiin ikäihmiselle?