Kodinkoneen hajoaminen aiheuttaa usein ylimääräistä päänvaivaa. Moni pohtii, voiko vanhan laitteen vielä korjata vai pitäisikö se vaihtaa suosiolla uuteen.

Jos kone ei ole kohtuuttoman vanha ja se on toiminut hyvin ennen vioittumista, korjaaminen yleensä kannattaa, sanoo Gigantin liiketoimintajohtaja Janne Henriksson.

Hänen mukaansa korjaamisen hintalappu riippuu esimerkiksi varaosien saatavuudesta ja työn määrästä. Summat liikkuvat sadasta eurosta ylöspäin.

Uuteen vaihtaminen voi olla järkevää myös silloin, jos kodinkone on vanha ja kuluttaa paljon sähköä.

”Jos hajonneen komponentin voi helposti vaihtaa, kodinkone on ehdottomasti korjattavissa. Jos vaihtaminen vaatii paljon työtä, se ei välttämättä ole kustannuksia ajatellen kannattavaa”, Henriksson sanoo.

Uuteen vaihtaminen voi olla järkevää myös silloin, jos kodinkone on vanha ja kuluttaa paljon sähköä. Erityisesti liesissä ja kylmälaitteissa säästö voi olla merkittävä.

”Perinteisen lieden vaihtaminen induktiolieteen säästää oleellisesti sähköä. Puhutaan useista kymmenistä prosenteista.”

Meneekö vika takuuseen?

Valmistajat myöntävät kodinkoneille yleensä vuoden tai kahden takuun. Se on aika, jona valmistaja takaa tuotteen toimivan moitteettomasti.

Tuotteilla on kuitenkin myös lainmukainen virhevastuu eli odotettu elinikä. Jos tuotteen kuuluisi kestää kauemmin kuin se on kestänyt, virhevastuu voi korvata kulut vapaaehtoisen takuuajan jälkeenkin. Tilanne arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

Henrikssonin mukaan kylmälaitteiden kaltaisten isojen kodinkoneiden käyttöikä on yleensä noin kymmenen vuotta.

”Tässä hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä. Mitä arvokkaampi tuote on, sitä paremmista komponenteista se on tehty”, Henriksson sanoo.

Hänen mukaansa kodinkoneiden käyttöikää voi itse pidentää pitämällä niistä huolta. Esimerkiksi pyykinpesukoneen nukkasihti ja astianpesukoneen pohjasiivilä pitää puhdistaa säännöllisesti.

Kotivakuutus voi korvata

Laaja kotivakuutus, kuten Pohjolan Omakoti-vakuutus, johon kuuluu laiterikkoturva, korvaa yleensä teknisestä viasta johtuvan laitteen hajoamisen. Pohjola Vakuutuksen asiakkaat saavat tarkempia toimintaohjeita Pohjolan vahinkoavusta.

Jos laite toimitetaan korvauskumppani Gigantille, Pohjolalle ei tarvitse tehdä erikseen vahinkoilmoitusta.

Suomalaisilla on kotonaan keskimäärin 11 käyttökelvotonta laitetta, jotka kannattaisi laittaa kiertoon.

”Pääsääntö on, että tahallisia vahinkoja ei korvata, mutta laiterikkojen kohdalla sellaista tilannetta on vaikea kuvitella. Se voi vaikuttaa asiaan, jos on käyttänyt laitetta käyttöohjeiden vastaisesti. Vakuutus ei korvaa myöskään takuuseen kuuluvia vikoja”, sanoo Pohjola Vakuutuksen tuoteasiantuntija Hannu Partanen.

Korvauksen suuruuteen vaikuttavat esimerkiksi laitteen ikä ja omavastuun määrä. Partasen mukaan korvaussummasta vähennetään 10 prosenttia per hajonneen kodinkoneen ikävuosi. Käyttöönottovuotta ja vahinkovuotta ei kuitenkaan lasketa mukaan.

”Jos laite on hyvin vanha, voi käydä niin, ettei ikävähennysten ja omavastuun jälkeen jää mitään korvattavaa.”

Vie vanhat kodinkoneet kierrätettäväksi

Jos kodinkone on tullut tiensä päähän, sen voi viedä Giganttiin kierrätettäväksi. Liike tekee yhteistyötä sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätyspalveluja tarjoavan Kuusankosken kanssa ja ottaa vastaan kaikki kodinkoneet ostopaikasta riippumatta.

”Suomalaisilla on kotonaan keskimäärin 11 käyttökelvotonta laitetta, jotka kannattaisi laittaa kiertoon. Luonnon resurssit ovat kortilla, ja tarvitsemme raaka-aineita, joista tehdä uusia laitteita”, Henriksson sanoo.

Gigantti kierrättää vuosittain noin 10 miljoonaa kiloa sähkö- ja elektroniikkajätettä. Henrikssonin mukaan jopa 99,1 prosenttia laitteiden osista pystytään ottamaan jollakin tapaa uusiokäyttöön.

Gigantti ottaa vastaan myös vanhoja puhelimia. Niitä ei tarvitse tyhjentää, mutta ne kannattaa antaa suoraan henkilökunnalle.

”Laitteet käsitellään lukituissa astioissa ja kaikki kovalevyt murskataan. Asiakkaan ei tarvitse huolehtia, että tiedot joutuisivat vääriin käsiin.”