Autoverotuksella on jo pidempään ohjattu kuluttajia hankkimaan pienemmällä CO2-lukemalla varustettuja autoja. Hellimmin on kohdeltu sähkö- ja kaasuautoja ja kovimmin paljon kuluttavia ja isoilla moottoreilla varustettuja bensa- ja dieselautoja.

Isot ja paljon kuluttavat autot saavat lisää veroja uuden mittaustavan myötä. Toisaalta pienemmät ja vähemmän kuluttavat autot hyötyvät muutoksesta. Pahiten uusi mittaustapa osuu yli 160 grammaa CO2-päästöjä tuottaviin autoihin.

Yksi merkittävä tekijä CO2-lukuun on lisävarusteiden vaikutus. Uusi WLTP-mittaustapa rankaisee lisävarusteista. Hinnat alkaen -mallin CO2-luku voi olla 130 grammaa ja huippuunsa varustellussa versiossa 170 grammaa. Hinnan nousu saattaa olla jopa reilu tuhat euroa.

– Erityisesti isoissa nelivetoautoissa hinnan nousut voivat olla isoja, kertoo Volvon viestintäpäällikkö Thomas Hallbäck.

Automaattivaihteistojen jatkuvasti yleistyessä yksi mielenkiintoinen huomio on se, että automaattivaihteisten autojen hinnat nousevat.

– Tai oikeastaan näyttäisi siltä, että manuaalivaihteisten autojen hinnat laskevat yleisesti, kommentoi Skodaa maahantuovan Helkama-Auton viestintäpäällikkö Kari Aalo.

Suurimmalta osin autoveron nousu lasketaan satasissa, mutta luvassa on niin tonnien nousuja kuin laskujakin. Pahimmillaan lisämaksu voi olla kahdenkymmen tuhannen euron luokkaa. Tällaisia autoja voivat olla mm. Mercedes-Benzin AMG-sarja. Myös Toyotan klassikkomaasturi Land Cruiserin korotus tulee olemaan raju.

Pääosa autovalmistajista julkistaa hintamuutoksensa 1.9.2018, mutta jos kiikarissa on suurikokoinen nelivetoinen automaatti, voi pikaisella kaupalla säästää useita tuhansia.

Listasimme muutamien Suomessa myytävien automallien hintamuutoksia.