Asiakastapaamisissa on monesti asiantuntijoita palveluidemme eri yksiköistä. Nyt etätyön tuomien mahdollisuuksien myötä saattaa joku heistä osallistua vaikkapa Rukalta hiihtolenkin jälkeen, kun taas toinen on kotiseudullaan länsirannikolla sukuloimassa. Asiakasta tavatessa on jo luontevaa, että osallistutaan mistä parhaiten sopii. Tapaamiset sujuvat hyvin ja uuteen toimintatapaan on jo totuttu.

Silti kaipaan monesti aitoja kohtaamisia, joissa kukaan ei voi päättää avaako kameran vai ei ja läsnäolo on omaa luokkaansa. Lisäksi aidon tunnetason ja energian aistiminen tuovat tärkeää syvyyttä tapaamiseen.

Pankkiliiketoiminta perustuu luottamukseen osapuolten välillä. Luottamus taas on ihmisten välistä toimintaa. Uutta asiakasta tavatessa ensi kertaa tuntuu Teams huonolta yhteydenpitovälineeltä. Mielestäni yrittäjän tai yrityksen edustajan tapaaminen hänen omissa tiloissaan on korvaamatonta. Näkemällä missä ja miten yritys toimii, saa paremman käsityksen yrityksestä, kuin yksikään etäneuvottelu mahdollistaisi. Aito molemmin puolinen tunteminen hyödyttää myös asiakasta, sillä luottamusta osapuolten välillä on vaikeampi luoda ilman face-to-face -kohtaamista. Itse ainakin uskoisin yritykseni pankkiasiat mielummin ihmiselle, jonka kanssa luottamus on syntynyt kasvotusten, kuin jollekin jota en ole koskaan edes tavannut.

Digiloikka osana yritysten arkea

Teknologian kehittymisen myötä juuri asiakaskokemus ja luottamus ovat aina vain entistä tärkeämmässä roolissa, eikä kehitys poista tarvetta asioiden ja ihmisten näkemiseen robotiikan ja automatiikan takana.

Olemme toimineet pankissa monikanavaisesti koko 13-vuotisen pankkiurani aikana. Nykyään kehitys on kuitenkin aivan omaa luokkaansa, sillä käytännössä esimerkiksi kaikki yrityksen sopimukset voi allekirjoittaa sähköisesti. Paljon on muuttunut, mutta paljon enemmän tulee vielä muuttumaan.

Kehityksestä kertoo konkreettisesti myös esimerkiksi yritysten reaaliaikainen maksaminen, jossa OP oli ensimmäinen pankkiryhmä Suomessa, joka syksyllä 2020 laajensi SEPA-pikasiirrot yritysten maksukanavaan. Muutos yksinkertaistaa maksuprosessia yritysten näkökulmasta.

Paikallinen asiantuntija apunasi

Vaikka Teams-palaverit eivät täysin korvaa kasvotusten tapaamisia, antavat ne kuitenkin tulevaisuudessa työkalut entistä parempaan palveluun ja tehokkaampaan toimintaan.

Meillä OP Etelä-Karjalassa on alansa asiantuntijoita, jotka paikallisesti ratkovat yritysten ja yrittäjien talouden hoitoon liittyviä asioita. Koskeepa asiasi sitten yrityksen maksuliikennettä, rahoitusta, kassanhallintaa, korkosuojauksia tai kansainvälisiä palveluita, olemme täällä sinua varten!

Tunnemme oman alueemme ja haluamme yhdessä asiakkaidemme kanssa edistää sen elinvoimaisuutta ja hyvinvointia oltiinpa sitten etänä tai fyysisesti lähellä!

On siis paljon asioita, jotka voidaan hoitaa etänä ja Teams-palavereilla, mutta esimerkiksi sitä aiemmin mainittua luottamuksen synnyttämistä ei ole mielestäni mahdollista hoitaa ilman fyysistä tapaamista – ja hyvä niin.