Eeva Vainio – yrittäjäperheestä yritysasiakkaiden avuksi
Lisää aiheesta
Helmikuussa OP Hämeessä aloitti uutena liiketoimintajohtajana ja johtoryhmän jäsenenä Eeva Vainio, jolla on yli 20 vuoden kokemus yritysasiakkaiden pankkipalveluista. Ymmärrys yrittäjien arjesta ja tarpeista alkoi kehittyä jo lapsena Somerolla omien vanhempien yrittäjyyttä seuratessa.
Yrittäjävanhempieni työskentelyä seuratessani huomasin jo varhain, että hyvin tehty työ tuottaa iloa ja hyötyä niin asiakkaille kuin sen tekijälleenkin. Tämän saman, arvokkaan ajatuksen olen pyrkinyt aina pitämään mielessä omallakin työurallani.
Ennen Hämeeseen siirtymistään Eeva ehti kerätä vankkaa finanssialan kokemusta eri paikoissa, kuten esimerkiksi riskienhallinnassa OP Ryhmän keskusyhteisössä Vallilassa ja yrityspalveluissa Länsi-Suomen Osuuspankissa. Viimeisin tehtävä ennen OP Hämettä oli yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava pankinjohtajuus Lounaismaan Osuuspankissa.
”Yritysasiakasliiketoiminnan johtaminen on ollut haaveammattini, joten halusin sen parissa työntekoa jatkaa. Tämä on unelmieni työpaikka!”
OP Hämeeseen hänet houkutteli mahdollisuus siirtyä pankkiin, jonka strategiatyötä hän oli jo kauempaa ihaillut. Lisäksi hän oli kuullut huhuja OP Hämeen erittäin lämpimästä hengestä.
”Minut on otettu lämpimästi vastaan niin pankin sisällä kuin muutenkin toimialueellamme. Puheet siitä, että OP Hämeessä on upea porukka, pitävät paikkansa.”
Yhdessä onnistutaan kuuntelemalla ja olemalla läsnä
Eevan johtamistyylin tärkeitä kulmakiviä ovat rohkea uuden kokeilu, psykologinen turvallisuus, sekä avoin ja riittävä viestintä. Häntä motivoivat ihmisten kanssa asioiden eteenpäin vieminen, alueen elinvoimaisuuden varmistaminen ja yhdessä onnistumiset.
”Jokaisen panos OP Hämeessä on tärkeä. Meillä on yrityspankissa erinomaisen osaava tiimi, joka palvelee kaikenkokoisia yritysasiakkaita heidän erilaisissa tarpeissaan. Koska yhteistyö pankin eri tiimien välillä toimii hienosti, pystymme auttamaan yrittäjiä ketterästi myös heidän yksityisissä pankkiasioissaan.
Esihenkilötyössä Eeva kokee tärkeäksi osallistavuuden ja oikeudenmukaisuuden. Myös OP Ryhmän arvot: ihmisläheisyys, vastuullisuus ja kestävä taloudellinen menestys resonoivat hänelle vahvasti.
Haluan kuunnella ihmisiä ja olla käytettävissä. Minulle on tärkeää, että tiimiläiseni voivat hyvin.
Omasta jaksamisestaan Eeva pitää huolta pitkien työpäivien vastapainona liikkumalla paljon – mieluiten ulkona. Juokseminen, kuntosalilla käyminen, neulominen ja lukeminen rentouttavat mukavasti. Kaikkein tärkein asia hänelle vapaa-ajalla on kuitenkin läsnä olemisen lapsilleen ja läheisilleen.
Pankkitoimintaa Hämeen hyväksi nyt ja tulevaisuudessa
Eevan vahva sanoma on, että olemme OP Hämeessä asiakkaitamme varten ja hän haluaa, että se näkyy kaikessa tekemisessämme – kiristyvästä sääntelystä huolimatta. Viime vuosien suuret muutokset pankkitoiminnassa sekä maailmantilanteen epävarmuudet näkyvät yrityspalveluissa, myös positiivisena kehityksenä.
Olemme kaikesta huolimatta onnistuneet muuttumaan ja kehittymään vaatimusten ja ympäröivien muutosten mukaan ja niin teemme jatkossakin. Pankkitoimintaa leimaa vahvasti sääntely, vastuullisuuteen liittyvät teemat ja riskienhallinta, jotka ovat jatkossakin varmasti huomion kohteena.
Hän kokee, että tällä hetkellä epävarmuus saattaa saada yritykset vetäytymään hyvistäkin investoinneista. Siksi hän kannustaa niitä suuntaamaan katseet pidemmälle tulevaan.
Tulevaisuuden trendeinä hän näkee tekoälyn hyödyntämisen, kyberturvallisuuden, fintech-yhteistyön sekä ekosysteemien merkityksen kasvun. Säästäminen on hänen mukaansa aina kannattavaa, vaikka ilmassa olisi epävarmuutta. Hän haluaa muistuttaa myös, että erilaisten huijausten määrä kasvaa jatkuvasti, joten maksamisen turvallisuuteen on syytä kiinnittää erityistä huomiota.
OP Hämeessä toimitaan koko Hämeen elinvoiman edistämiseksi, perustehtävämme mukaisesti.
Olemme täällä asiakkaitamme varten ja erinomainen asiakaskokemus on meille sydämen asia.
”Edistämme asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Pyrimme auttamaan asiakkaitamme olemalla parempien taloudellisten valintojen valmentajia.”
Eevan mielestä asiakaskokemuksen ja yhteistyön kehittäminen sidostyhmien kanssa onnistuu parhaiten yhdessä ja korostaa palautteen tärkeyttä. Siksi hän toivookin, että asiakkaat antaisivat palautetta.
”Saadessamme palautetta voimme vahvistaa niitä asioita, jotka asiakkaamme kokevat hyviksi ja kehittää mahdollisuuksien mukaan niitä, jotka muutosta kaipaavat.”
Kiitos, kun olet valinnut OP Hämeen pankkikumppaniksesi - haluamme olla luottamuksesi arvoinen joka päivä!