Jyväskyläläinen Raimo Piispanen, 76, esittelee vuonna 2014 ostettua puhelintaan. Simpukkamallinen puhelin on palvellut hyvin vuosien ajan eikä Piispanen koe tarvetta päivittää puhelintaan nykyaikaisempaan.

– Tämä on hyvä, kun tästä vaan aukaisee ja vastaa siihen puheluun. Sitten ei tartte muuta kuin läpsäistä puhelin kiinni. Ei tarvii näppäillä mitään, hän selventää.

Puhelimessa toimii hyvin myös OP Tiliviesti, jota Piispanen on hyödyntänyt jo jonkin aikaa. OP Tiliviestin käyttämistä oli Piispaselle suositeltu OP Keski-Suomen toimipisteessä Jyväskylän Kauppakadulla, ja Piispanen oli päättänyt solmia sopimuksen palvelun käytöstä.

Kerran kuukaudessa Piispaselle tulee postitse kotiin myös paperinen tiliote, josta hän näkee takautuvasti edellisen kuukauden tilitapahtumat. OP Tiliviesti täydentää paperista tiliotetta ja auttaa pysymään ajan tasalla oman tilin tapahtumista, sillä tekstiviesti tulee aina, kun tilille tulee tai tililtä lähtee rahaa.

OP Tiliviesti -palvelu ei tarvitse älypuhelinta toimiakseen. Simpukkamallinen puhelin on palvellut Piispasta hyvin jo vuodesta 2014.

Muutoksia vuosikymmenten aikana 

Eläkkeelle jo reilut kaksikymmentä vuotta sitten jäänyt Piispanen kertoo aloittaneensa ensimmäisessä työssään joskus 17-vuotiaana. Hän muistelee ensimmäisen palkkansa kuluneen todennäköisesti bensan ostamiseen.

– Töihin ajoin aina mopolla, joten bensaanhan se palkka on varmaan kulunut.

– Markoissa ne palkat silloin maksettiin ja käteisellä. Vasta myöhemmin meni suoraan pankkiin ne palkkarahat, Piispanen muistelee.

Vuosien ja vuosikymmenten aikana on useampi asia ehtinyt muuttua – niin myös laskujen maksaminen. Piispanen kertoo, miten aikoinaan kaikki laskut käytiin maksamassa paikan päällä pankin konttorissa, mutta nyt hänen laskunsa hoituvat sujuvasti suoramaksun avulla. Maksu hoituu automaattisesti maksutililtä eräpäivänä, ja Piispasen puhelimeen kilahtaa viesti, kun lasku on maksettu.

Tänäkin aamuna puhelimeen tuli viesti, että yhtiövastike on nyt maksettu.

– Kyllä se minusta on hyvä, että viesti aina tulee, Piispanen jatkaa ja kertoo olleensa tyytyväinen OP Tiliviesti -palvelun käyttöön.

Varmuutta oman tilin tilanteesta

OP Keski-Suomen asiakkuusneuvoja Hanna Uusitalo korostaa OP Tiliviestin tuomaa turvallisuuden ja varmuuden tunnetta oman tilin tilanteesta.

– OP Tiliviesti tuo varmuutta arkeen, kun puhelimeen tullut viesti kertoo, että lasku on lähtenyt maksuun tai eläke on tullut tilille, Uusitalo toteaa.

– Tiliviestipalvelu luo myös turvaa, kun asiakas saa heti ilmoituksen, mikäli tililtä lähtisi aiheettomia siirtoja, hän lisää.

OP Tiliviesti -palvelu on hyödyllinen etenkin niille, joilla ei ole käytössä älypuhelinta eikä mahdollisuutta käyttää pankin digitaalisia palveluita. Uusitalon mukaan palvelun käyttöönotto usein arveluttaa ja moni miettii, onko palvelulle ollenkaan käyttöä omassa arjessa.

– Moni on kuitenkin ihastunut OP Tiliviestiin, joten suosittelen lämpimästi kokeilemaan, Uusitalo kannustaa.

Asiakkuusneuvoja Hanna Uusitalo korostaa OP Tiliviestin tuomaa varmuuden tunnetta.

OP Tiliviesti pähkinänkuoressa

  • Saat tekstiviestin aina, kun tililläsi tapahtuu jotakin: maksat, nostat tai saat rahaa. Saat viestin mukana myös tilisi saldon, jos niin haluat. Viestit toimivat paperisen tiliotteen tukena niin, että saat myös ajantasaisen varmistuksen tilitapahtumistasi.
  • Saat viestit päiväaikaan klo 8 – 22, joten ne eivät häiritse öisin.
  • Jotta voit käyttää palvelua, tarvitset matkapuhelimen ja suomalaisen puhelinliittymän. Saat OP Tiliviestit käyttöösi joko soittamalla asiakaspalveluumme 0100 0500 (pvm/mpm) tai käymällä osuuspankin konttorissa.
  • Palvelun hinta on 2,90 €/kk. Jos maksutapahtumia on yli 70 kpl/kk, lisähinta on 2,00 €/kk. Osuuspankin omistaja-asiakkaana sinulle kertyneillä OP-bonuksilla kuitataan automaattisesti pankin palvelumaksuja.

OP Tiliviestipalvelun tarjoaa Osuuspankki.

Laskujen maksaminen

Laskuja voi maksaa monella eri tapaa kotoa käsin, ilman tarvetta käydä konttorissa. Verkkopalveluita käyttävä voi tilata laskut e-laskuina, jolloin ne saa suoraan op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Jos et käytä verkkopalveluita, voit maksaa laskuja maksukuorella tai suoramaksulla.

Maksukuoren käyttöä varten on maksuja varten oltava osuuspankissa käyttötili, johon on käyttöoikeus. Palvelusta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu. Maksukuoria ja tilisiirtolomakkeita saa hakemalla omasta konttoristasi tai soittamalla OP:n asiakaspalveluun ja tilaamalla kuoria kotiin. Paperilaskut toimitetaan maksukuoressa postin kirjelaatikkoon ja OP hoitaa maksun puolestasi tililtäsi.

Suoramaksu on ilmainen, helppo ja turvallinen tapa laskujen maksuun. Suoramaksun käyttö sovitaan laskuttajakohtaisesti pankin kanssa, joko konttorissa tai soittamalla asiakaspalveluun. Maksu hoituu automaattisesti maksutililtä eräpäivänä ja saat postitse vahvistuksen maksetusta laskusta. Erityisesti säännöllisesti toistuvat maksut kuten vuokra, vastike, puhelinlaskut, sähkö-, vesi- ja jätehuoltomaksut sekä verot sopivat suoramaksulla maksettaviksi.

Lue myös:

Pankkiasioiden hoitaminen ilman tietokonetta tai älypuhelinta

Paras laite pankkiasiointiin ikäihmiselle?‍

Valitse sinulle sopivin tapa maksaa laskut