Osalla pankin asiakkaista ei ole käytössään tietokonetta tai älypuhelinta, tai niiden käyttö ei ole mahdollista. Pankkiasiat eivät kuitenkaan jää hoitamatta. Keräsimme yhteen tavat hoitaa pankkiasiat ilman tietokonetta tai älypuhelinta.

Laskujen maksaminen ilman tietokonetta tai älypuhelinta 

Laskuja voi maksaa monella eri tavalla ilman tietokonetta, älypuhelinta tai tarvetta käydä pankissa. Yksi tapa on käyttää maksukuorta, jossa paperilaskut lähetetään pankkiin postitse. Pankki maksaa kuoressa olevat laskut asiakkaan tililtä. Palvelu on maksullinen.

Asiakas voi myös valtuuttaa pankin maksamaan haluamansa laskut. Kyse on suoramaksusta. 

Erityisesti säännöllisesti toistuvat maksut on helppo hoitaa suoramaksuna. Säännöllisiä maksuja ovat esimerkiksi vuokra tai vastike, puhelinlasku, sähkölasku, vesilasku, jätehuoltomaksut ja verot. 

Jos valitsee suoramaksun, laskuttaja lähettää tulevista maksuista paperisen ilmoituksen kotiin. Maksetut laskut voi katsoa maksupäivän jälkeen tiliotteelta tai nähdä reaaliaikaisesti maksetuiksi OP Tiliviesti -palvelulla. Suoramaksu on ilmainen.

Myös luotettava läheinen voi hoitaa pankkiasioita omalla tietokoneellaan. Silloin luotettava läheinen saa käyttöoikeuden tiliin laskujen maksamista varten. Käyttöoikeuden voi peruuttaa soittamalla pankkiin. 

Muistathan, ettei omaa henkilökohtaista maksukorttiasi tai pankkitunnuksia saa koskaan antaa edes perheenjäsenen käyttöön.

Tilitapahtumien seuraaminen ilman tietokonetta tai älypuhelinta

Pankkitilin tapahtumia voi seurata monella eri tavalla. Kerran kuussa kotiin toimitettavasta paperisesta tiliotteesta näkee koostetusti tilin tapahtumat. 

Paperisen tiliotteen rinnalla voi käyttää OP Tiliviesti -palvelua. Sen avulla saa tiedon matkapuhelimeen tekstiviestillä aina, kun tilillä tapahtuu jotain. Palvelu ilmoittaa tekstiviestillä, kun tilille tulee rahaa, kun tililtä maksetaan maksu tai kun käyttää maksukorttia. Halutessaan viestiin saa tiedon myös tilin viimeisimmästä saldosta. Palvelu on maksullinen.

Ostosten teko ja rahan nostaminen maksukortilla

Maksukortin avulla on helppo hoitaa ostokset turvallisesti. Maksukortilla on tasaraha aina taskussa.

Maksukortin avulla voi myös nostaa ja tallettaa käteistä käymättä pankissa. Käteistä rahaa voi nostaa maksukortin avulla sekä kaupan kassalta että automaatilta. Käteistä voi nostaa ainakin R-Kioskilta, Neste K -asemilta, Tokmannilta ja K-kaupoista.

Käteistä rahaa voi nostaa myös kassapalvelua tarjoavasta osuuspankin konttorista. 

Apua pankkiasioiden hoitoon puhelimitse

Arjen pankkiasioihin saa apua arkisin myös puhelimitse. OP:lla on erityisesti senioreille suunnattu asiakaspalvelu, jossa puhelimeen vastaa neuvoja, joka tietää senioriasiakkaan erityistarpeista, ja osaa antaa sopivaa opastusta.

OP:n senioreiden asiakaspalvelu toimii numerossa 010 252 9627 arkisin kello 9–16. Palvelulla ei ole ikärajaa, vaan numeroon voivat soittaa kaikki, joilla on tarvetta erityistuelle. 

Olemme tehneet selkeäkielisen oppaan pankkipalveluiden hoitamisesta ilman tietokonetta tai älypuhelinta. Oppaassa on selkeät kuvalliset ohjeet pankkiasioiden hoitoon. Saat paperisen oppaan lähimmästä osuuspankista, soittamalla asiakaspalveluun tai op.fi/seniorit -sivulta lataamalla.

Lue myös:

Äh, kortti ei toimi kassalla – mikä avuksi?

Maksoitko rahat väärälle tilille? Toimi näin