Jos rikollinen pääsee pankin asiakkaan tilille, kysymys on yleensä asiakkaan huolimattomuudesta. Huolimattomuuden taso määrittää, onko pankki korvausvelvollinen.
Pankkipalveluissa on tapahtunut pieni mutta merkittävä muutos, jota korona vain vahvisti. Yli 65-vuotiaiden OP-mobiilia käyttävien asiakkaiden määrä viisinkertaistui vajaassa kuudessa vuodessa. Samalla aikajaksolla yli 65-vuotiaissa konttoria käyttäneiden asiakkaiden määrä sen sijaan puolittui. Eniten yli 65-vuotiaat hoitavat pankkiasioitaan verkkopankissa.
Digitalisaatio on muuttanut useat palvelut sähköiseksi ja vaatinut monelta uuden opettelua, etenkin jos tietokoneen käyttö ei ole ennestään tuttua. Kun digimaailmaan pääsee tutustumaan, ei vanhaan halua enää palatakaan. Näin on käynyt myös joensuulaiselle Eila Tuuliaralle, joka on 90-vuotias kokenut tietokoneen käyttäjä.
Raha-asioiden hoitaminen verkossa tai kännykällä voi arveluttaa monia. Mitä jos en osaa? Entä jos kaikki menee juntturaan ja rahani katoavat taivaan tuuliin? Pelko pois. Digiasiointi on turvallista, ja sen oppii kyllä.
Voinko kirjautua verkkopankkiin miltä tahansa laitteelta? Onko turvallista antaa luottokorttitiedot verkko-ostoksilla? Miten tunnistan huijausviestin? Listasimme yleisimpiä kysymyksiä verkkoasiointiin liittyen – kun nämä ovat hallussa, on verkossa asiointi turvallisempaa.
Ovatko tietoturvataitosi ajan tasalla? Asiantuntija listaa seitsemän tyypillisintä virhettä, joita tietoturvan suhteen tehdään, ja miten virheet voi välttää.
Valepoliisihuijaus tapahtuu usein puhelimessa. Rikollinen soittaa uhrille tekaistussa kiireellisessä tilanteessa, ja kalastelee verkkopankkitunnuksia tai pankkikortin tunnuslukua.
Verkkorikolliset käyttävät hakukoneita ja huijaussivuja pankkitunnusten kalasteluun. Siksi suorin ja turvallisin tie nettipankkiin kulkee OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin kautta.