Eila Tuuliaralla on kokemusta tietokoneiden käytöstä jo vuodesta 1986 lähtien. Hän työskenteli koulun kansliassa rehtorin sihteerinä, ja sai käyttöönsä isot laatikkomaisen tietokoneen. Tuuliara alkoi harjoitella koneen käyttöä itsenäisesti alkeiskoulutuksen jälkeen. Rehtori rohkaisi koneen käyttöön sanomalla koneen olevan vain laskukoneen ja kirjoituskoneen yhdistelmä.

Nykyisin Eilalla on kotona kannettava tietokone sekä tabletti. Tabletin käyttö jää vähemmälle, koska se Eilan mukaan vanhentunut. Myös älypuhelinta Eila käyttää näppärästi, erityisesti WhatsAppia ja videopuheluita. WhatsApilla tulee pidettyä yhteyttä sukulaisiin, muun muassa lapsenlapsiin ja lapsenlapsenlapsiin.

Jälkikasvu lähettää Eilalle videoita ja valokuvia. Eila kokeili jossain vaiheessa Doro-senioripuhelimen käyttöä, mutta siitä ei tullut mitään, koska edes videoiden katsominen ei Dorolla onnistunut. 

Tietokoneeella hoituvat pankkiasiat ja pasianssi

Eila käyttää tietokonetta päivittäin. Netissä hän hoitaa pankkiasiat, tekee ostoksia ja lukee uutisia. Myös pasianssin kanssa aika kuluu hyvin.

–Tietokone on hyvä kaveri ja apuna arjessa. Kaikki nytkin päällä olevat vaatteet olen tilannut verkkokaupan kautta, Eila kertoo. 

Pankkiasia hoituvat näppärästi omalta koneelta käsin. Eila on käyttänyt Osuuspankin verkkopalvelua jo 25 vuotta. Op.fi-palvelun Eila kokee helppokäyttöiseksi palveluksi, jossa laskunmaksaminen ja tilitapahtumien katsominen on helppoa. Suurempia ongelmatilanteita ei palvelun käytössä ole ollut, ja jos kysyttävää tulee, verkkoviestillä saa aina apua. 

– Miten asioiden hoito olisikaan hankalaa ilman tietokonetta ja verkkoyhteyttä. En haluaisi olla jonottamassa pankkikonttorissa kassapalveluihin, Eila toteaa.

Chat-robotin kanssa asioinnista Eila ei välitä. Kun ongelmatilanne tai kysymys tulee, hän toivoo vastausta oikealta ihmiseltä.

Apua tietokoneen kanssa 

Tietokonehuollon ammattilainen käy tarkistamassa Eilan tietokoneen noin kerran vuodessa. Hän on tavoitettavissa puhelimen päässä, jos ongelmia tulee. Myös Eilan poika asuu Joensuussa ja auttaa äitiään teknisten ongelmien kanssa. 

Eilan ystäväpiirissä monikaan ei käytä tietokonetta. Ystävät ovat ikääntyneitä, eikä heille Eilan mielestä pidä tuputtaa tietokoneen käyttöä. Jos joku tietokoneen käytöstä itse kiinnostuu, on apua saatavilla esimerkiksi Joen Severiltä, joka tekee tärkeää työtä järjestäessään digiopastuksia ikäihmisille.  Eilakin on ollut mukana Joen Severin tukihenkilönä. Myös OP Pohjois-Karjala on tehnyt yhteistyötä Joen Severin kanssa.

Tietokoneen käyttämisen lisäksi Eilalla kuluu aika lukemisen ja ristikoiden täyttämisen parissa. Myös luonnossa liikkuminen on hänelle rakas harrastus. Kävely pitää kuntoa yllä ja luonnosta saa hyvää mieltä. Sisällä ollessa hän katsoo sarjoja Netflixistä ja Yle Areenasta. Kotoa löytyy äly-TV ja Eilan mielestä luonto-ohjelmia on mukava katsoa isolta ruudulta.

Muilla ikäihmisille Eila antaa vinkiksi olla tarkkana nettimaailmassa, koska siellä on paljon huijaussivuja, jotka kalastelevat muun muassa verkkopankkitunnuksia. Myös nettiostosten kanssa tulee perehtyä siihen, mistä tilaa ja millä ehdoilla. Mainoksia tulee jatkuvasti ja houkutuksia on paljon, mutta ne ovat Eilan mukaan roskakorin täytettä, joita ei kannata availla. Koska digitaidoista on kuitenkin paljon hyötyä, tietokoneisiin kannattaa tutustua ja neuvoa kannattaa kysyä nuoremmilta.

Tarvitsetko apua pankkiasioiden hoitoon? Löydät tietoa senioreille ja erityistä tukea tarvitseville suunnatuista pankkipalveluistamme op.fi-sivuilta

Lue myös:

Digipalveluita käyttävä Leena: ”Uuden oppimiseen ei ole koskaan liian vanha”

Näin asioit verkossa turvallisesti

Pankkiasioiden hoitaminen ilman tietokonetta tai älypuhelinta: helpot tavat