Saitko oudolta vaikuttavan viestin tekstiviestinä tai sähköpostina, mutta epäilet viestin aitoutta? Tilanteessa on hyvä olla yhteydessä omaan pankkiisi. Mikään asia ei ole niin kiireellinen, ettet voisi tarkistaa asiaa pankistasi ensin.

Huijauksia ja väärinkäytöksiä on aina ollut olemassa, ja niiden kohteena voi olla kuka tahansa. Tärkeää on olla tietoinen huijauksista ja tunnistaa niitä. Pankkiasioiden hoitaminen on yhä turvallista verkkopankissa ja pankin mobiilisovelluksessa.

Missä huijausviestiin voi törmätä?

Huijarit voivat käyttää hyväkseen tekstiviestejä, sähköpostia tai he voivat soittaa uhrille puhelimitse. He kalastelevat asiakkaiden henkilökohtaisia pankkitunnuksia. Muista, että tunnuksesi ovat henkilökohtaiset, älä koskaan luovuta tai lainaa niitä muille. Tunnusten käyttö vastaa allekirjoitustasi.

Ihmisillä on luontainen halu uskoa toisista hyvää. Huijari pyrkii saamaan kohteen uskomaan väärää tietoa oikeaksi. Huijari esiintyy aina asiantuntijana ja on usein vakuuttava. Puhelimeen kilahtanut viestikin voi olla vakuuttava ja luoda kiireen tuntua siitä, että esimerkiksi tilisi on lukittu tai pankkikorttisi estetty. Viestissä voi olla aidolta vaikuttava linkki, joka vie huijaussivustolle. Huijari vetoaa tunteisiin ja haluaa luoda hädän tunteen varojen vaarantumisesta.

Huijausviesti voi näyttää yllä olevan esimerkin kaltaiselta. Lähettäjänä on OP-niminen taho, mutta lähettäjän sähköposti on outo. Viestissä voi olla myös kirjoitusvirheitä tai O-kirjain voi olla korvattu esimerkiksi 0-numerolla.

Näin voit tunnistaa huijauksen

Jos saat epäilyttävän viestin tai sähköpostin, mieti näitä asioita, ennen kuin vastaat tai reagoit viestiin.

  • Onko tilanteessa kiireen tuntua?
  • Onko tilanne painostava?
  • Onko tilanne realistinen?
  • Epäilyttääkö sinua tilanteessa jokin asia?

Huolehdi turvallisesta asioinnista. Älä luovuta omia verkkopankkitunnuksiasi puhelimitse tai linkin kautta. Päivityksiä pankki­palveluihin ei tehdä sähköpostin kautta.

Huijausviesti voi näyttää aidolta, mutta se voi olla kirjoitettu huonolla suomen kielellä. Joskus yhdelläkin merkillä on väliä: O-kirjaimen tilalla voi olla vaikka 0-numero.

Huijausviestissä voi olla pyyntö päivittää tiedot pikaisesti viestissä olevan linkin kautta. Sähköpostissa voi lähettäjänä olla esimerkiksi pankin nimi, mutta sen yhteydessä on usein jotain muuta. Viesti voi myös tulla erikoiseen ajankohtaan, kuten aamuyöllä.

Vinkkejä turvalliseen asiointiin

  • Älä kirjaudu verkkopankkiin hakukoneen kautta.
  • Älä vahvista maksuja tai muita toimeksi­antoja, joita et ole itse tehnyt.
  • Seuraa omia tilitapahtumiasi. Se käy kätevästi myös OP Tiliviesti -palvelun avulla, jonka tekstiviestit eivät koskaan sisällä linkkejä.
  • Jos mahdollista, käytä pankkiasiointiin OP-mobiilia.
  • Säilytä aina verkkopankkitunnuksiasi huolella, äläkä anna tai kerro niitä ulkopuolisille.
  • Voit asettaa maksukorteillesi ja tilillesi turvarajoja eli käyttörajoja.
Jos epäilet, että tietojasi joutui vääriin käsiin, ota välittömästi yhteys OP:n asiakaspalveluun. Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnukset soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (auki 24h). Lue lisää.

Lue myös:

Vältä huijareiden ansat – käytä verkkopankkia pankin omalla puhelinsovelluksella

Sijoitustarjous somessa voi olla huijaus - Martilta huijattiin 50 000 euroa

Romanssihuijari vei Eijan rahat – "Nyt tiedän, että kaikkea voidaan väärentää"