Verkossa asiointi ja verkkopankin käyttö sujuvoittavat arkea. Kuten kaikessa asioinnissa, myös digitaalisessa asioinnissa pitää olla tarkkana mahdollisten huijausyritysten varalta. Keräsimme yhteen turvallisen asioinnin perusteet.

Älä luovuta verkkopankkitunnuksiasi kenellekään

Jos et itse pysty asioimaan esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi, älä luovuta tunnuksia toisten käyttöön. Jos tarvitset apua arjen raha-asioihin, voi oman tilin käyttöoikeudet antaa luotettavalle läheiselle.

Mistä tiedän, että olen pankin sivulla enkä huijaussivulla?

Varmista aina ennen asiointia, että olet oikeassa osoitteessa eli verkkosivulla. Älä koskaan mene hakukoneen (esim. Google) kautta OP:n palveluihin, vaan kirjoita itse selaimeen osoite www.op.fi tai tallenna se kirjanmerkkeihin.

Puhelimella tai tabletilla suosittelemme käyttämään OP-mobiilia. Sitä voit käyttää turvallisin mielin, sillä mobiilipankin kautta et voi päätyä huijaussivuille.

Vinkki: Lataa sovelluksia vain tunnetuista sovelluskaupoista.

Millaisia viestejä tai pyyntöjä pankilta voi tulla, kun asioin digitaalisesti?

Voit saada pankilta ilmoituksia tai vahvistus­pyyntöjä. Lue aina huolella pankista saamasi vahvistuspyynnöt ja vahvista vain tapahtumat, joita todella olet itse tekemässä. Jos jokin tieto ei täsmää, älä vahvista. Mobiiliavaimen käyttöönotosta tulee viesti esimerkiksi silloin, kun olet ottamassa käyttöön OP-mobiilia uudella laitteella.

Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksia, maksukortin tietoja tai pyydä kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta.

Voinko kirjautua verkkopankkiin turvallisesti miltä tahansa laitteelta?

Tietoturvan (palomuuri ja virustorjunta) pitää olla kunnossa laitteella, jolla käytät verkkopankkia. Varmista lisäksi, että mobiili­laitteiden ohjelmistot ja suojaus ovat ajan tasalla ja suosi mobiilidatan käyttöä. Huolehdi myös, ettei kukaan näe, kun syötät tunnukset verkkopalveluun.

Emme suosittele yhteiskäytössä olevien laitteiden käyttöä pankkipalveluissa. Yhteiskäyttölaitteita on esimerkiksi kirjastoissa ja muissa julkisissa palveluissa.

Mistä tunnistan turvallisen verkko-ostospaikan?

Luotettavalla verkkokaupalla on yleensä esillä kunnollisia yhteystietoja: missä verkkokauppa sijaitsee, osoite, puhelinnumero, sähköposti ja suomalaisilla verkkokaupoilla myös Y-tunnus.

Verkkokaupan luotettavuutta voi yrittää arvioida myös lukemalla muiden käyttäjien kokemuksia palvelusta.

Onko turvallista antaa luottokorttitiedot verkko-ostoksilla?

Edellä kuvatun kaltaisille verkkokauppiaille voi antaa korttitiedot turvallisin mielin.

Onko turvallista tallentaa luottokortin tiedot ostossivulle?

On olemassa riski siitä, että kortin tiedot joutuvat vääriin käsiin, jos kauppiaan järjestelmään kohdistuu tietomurto. Maksutietojen tallentaminen ei siten ole suositeltavaa.

Vinkki: Voit itse määrittää maksukortin turvarajoja kätevästi op.fi:ssä tai OP-mobiilissa.

Miksi kannattaa maksaa luottokortilla?

Maksukortin luotto-ominaisuutta käytettäessä saa ostoksilleen lisäturvaa. Maksun palautusta voi hakea luottokortti­yhtiöltä, jos ei saa tilaamaansa tavaraa tai tavara ei vastaa sitä, mitä ostohetkellä on luvattu.

Vinkkejä huijausten tunnistamiseksi

  • Yllättävä yhteydenotto tuntemattomalta (esim. Facebook, Instagram, sähköposti, puhelu tai tekstiviesti).
  • Puhelu esimerkiksi viranomaisena esiintyvältä taholta ja kiireellinen pyyntö luovuttaa verkkopalvelutunnukset tai kortti­tiedot soittajalle puhelun aikana.
  • Entuudestaan tuntematon taho tarjoaa suurta rahasummaa tai liian hyvältä kuulostavaa sijoitustarjousta.
  • Viestit on kirjoitettu huonolla suomen kielellä. Joskus yhteydenotto voi kuitenkin olla kirjoitettu myös hyvällä suomen kielellä.
  • Sähköpostilla tai tekstiviestillä tullut pyyntö päivittää henkilökohtaisia tietoja (viesti sisältää linkin).
  • Viesti tulee omituisena kellonaikana tai viikonpäivänä (esim. aamuyö, viikonloppu).
  • Kiireen ja painostuksen tuntu yhteydenotossa.

Asiantuntijoina jutussa Maija Ahonen ja Tara Kortesmaa OP Talousrikollisuuden torjunnasta.

Epäiletkö joutuneesi huijauksen kohteeksi tai ovatko tietosi päätyneet vääriin käsiin? Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi tai jos epäilet henkilökohtaisten tietojesi päätyneen vääriin käsiin.

Lue myös:

Vältä huijareiden ansat – käytä verkkopankkia pankin omalla puhelinsovelluksella

Älä tee näitä tietoturvavirheitä – tunnista yleisimmät mokat