Verkkokauppa on tätä päivää, mutta etenkin halvan hinnan perässä saattaa huomaamattaan haksahtaa huijarin ansaan. Itä-Uudenmaan poliisin rikoskomisario ja tutkinnanjohtaja Markku Lylykangas antaa konkreettiset neuvot, joilla verkossa voi toimia fiksusti.

1. Tee hintavertailuja

Vertaile tuotteiden hintoja ainakin parissa kolmessa eri myymälässä tai verkkokaupassa ennen ostopäätöstä. Myös verkkohuutokaupassa myytävän tuotteen hintaa kannattaa verrata verkkokaupoissa myynnissä oleviin tuotteisiin. Jos hinta poikkeaa olennaisesti yleisestä tasosta ja myyjä painostaa lyömään kaupat lukkoon pian, koska tuotteella on paljon muita potentiaalisia ostajia, voi kyseessä olla huijari.

2. Varmista verkkokaupan luotettavuus

Varmista, että verkkokauppa käyttää suojattua yhteyttä. Tarkista myös yrityksen yhteystiedot, Y-tunnus ja osoite. Googlaa millaisia kokemuksia muilla kuluttajilla on verkkokaupasta. Varminta on tehdä ostoksia tunnettujen toimijoiden verkkokaupoissa.

3. Maksa ostokset luottokortilla

Verkkokauppaostokset on turvallisempaa maksaa luottokortilla tai pankkikortin credit-puolella.

Jos tilattu tuote ei tule perille, on rahoja mahdollista hakea takaisin kortin myöntäneeltä pankilta.

4. Mieti keneltä ostat

Verkkokaupasta ostaminen on turvallisempaa kuin tuotteiden hankkiminen yksityiseltä henkilöltä, sillä yrityksen myydessä tuotteita ostajalla on turvanaan kuluttajansuojalaki. Yksityiseltä toiselle myytävässä kaupassa tätä suojaa ei ole. Jos aikoo hankkia verkkohuutokaupasta kalliimpia tuotteita, kannattaa tarkistaa huolella myyjän ostohistoria ja muiden ostajien antamat palautteet.

5. Harkitse mitä tietoja tallennat

Verkkokaupoissa pyydetään usein rekisteröitymään tai kirjautumaan palveluun esimerkiksi Facebook- tai Google-tunnuksilla. Myös henkilö- ja luottokorttitietojen tallennusta ehdotetaan. Jotkut asetukset helpottavat asiointia, mutta samalla voi syntyä riski tietovuotoon. Tärkeintä on, ettei hyväksy mitään, mitä ei täysin ymmärrä.

6. Säilytä tilausvahvistukset ja maksukuitit

Tallenna verkkokaupan tilausvahvistus ja tosite suorittamastasi maksusta. Kun etäkauppa tehdään tuotetta näkemättä, Suomessa on lähtökohtaisesti kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautusoikeudeltaan poikkeavista tuotteista löytyy lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.

7. Tarkista tuote

Kun saat tuotteen, tarkista sen kunto. Tee välittömästi reklamaatio, jos tuotteessa on virheitä. Kuljetuksessa vioittuneesta tuotteesta voit tehdä reklamaation myös lähetyksen kuljettaneelle yhtiölle.

Lue myös:

Tilaatko tavaraa Kiinasta tai Britanniasta? Huomioi uudet verot

Juttu on julkaistu 11.3.2020 ja sitä on päivitetty otsikon, kuvan ja linkkien osalta 28.10.2021.​