Kuluvan syksyn aikana olen käynyt tiimiläisteni kanssa osaamiskeskusteluja (aiemmin kehityskeskustelu). Niitä käymme vuosittain miettiäksemme jokaisen tekemistä, osaamista, urapolkua ja mahdollisia kehityskohteita osaamisessa. Aika monella tiimini ammattilaisella on huoli siitä, miten omien töiden ja työtehtävien käy tulevina vuosina. Joku on kysynyt minulta suoraan, vievätkö robotit häneltä työpaikan.

Tänä vuonna keskusteluissa on puhuttu poikkeuksellisen paljon digitalisaation tuomista muutoksista työhön. Lisäkeskustelua herätti erityisesti OP Ryhmän pääjohtajan Reijo Karhisen haastattelu Helsingin Sanomissa.

On totta, että työ tulee muuttumaan, mutta itse näen sen paljon enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Olen käyttänyt keskusteluissa esimerkkiä lääkäripalveluista, joissa tekoälyä on jo tutkittu ja käytetty hoitodiagnoosien tekemisessä.

Jo nyt on havaittu, että tekoäly pystyy antamaan huomattavasti lääkäriä nopeammin osuvan hoitodiagnoosin. Jos kone pystyy tulevaisuudessa antamaan paremman ja osuvamman diagnoosin, mihin sinä luotat eniten, kun itselläsi on terveyteen liittyä ongelma:

A) Lääkäriin?

B) Koneeseen (tekoäly)?

C) Lääkäriin, jolla on käytettävissään tekoäly?

Luulenpa, että suurin osa meistä valitsee C-vaihtoehdon, sillä tärkeissä asioissa, kuten terveys, haluamme kuulla asiat ja neuvot ihmiseltä, emme koneelta. Ihminen osaa tulkita meitä ja tunteitamme ja siksi kertoa asiat meille sopivammalla tavalla. Jos kone pystyy auttamaan itse asian hoidossa, siitä hyötyvät sekä potilas että lääkäri.

Uskon, että varallisuus ja oma talous ovat useammalle meistä myös sen verran tärkeitä asioita, että emme halua pelkästään koneen neuvoa.

Eikö olisikin hyvä, jos meillä pankkilaisilla olisi käytössämme tekoäly, joka auttaisi meitä palvelemaan asiakkaita osuvammin, paremmin ja tehokkaammin kuin aiemmin? Ja jos me nyt hoidamme täällä ihmisvoimin tehtäviä, jotka ovat lähinnä rutiininomaista paperien pyöritystä, eikö olisi ihan hyvä antaa ne koneiden tehtäväksi?

Ihmisillä on monesti tapana suhtautua ennakkoluuloisesti muutoksiin, niiden vaikutuksiin ja nopeuteen. Käytännössä läheskään kaikki asiat ja innovaatiot, joiden oletetaan tapahtuvan, eivät ota tulta allensa. Ja toisaalta asiat, joita kukaan ei varsinaisesti ennustanut tapahtuvan, muuttavat arkea merkittävästi.

Emme voi tarkasti ennustaa, mitä me pankissa teemme viiden vuoden päästä ja miten työmme on muuttunut. Tiedämme vain, että työmme uudistuu merkittävästi, ja se tarkoittaa isoa määrää uusien asioiden opettelua. Luulen kuitenkin, että viiden vuoden päästä katselemme aikaa taaksepäin ja toteamme robottien parantaneen työtämme ja asiakkaidemme palvelua.

Kuva: Jussi Peltola