Tampereella ja lähikunnissa toimivan Tammer-Isännöinti Oy:n isännöintipäällikkö Janne Jaakkola tietää, mitkä asiat ovat tapetilla taloyhtiöissä juuri nyt.

– Sähkön hinnat ja korkojen nousu puhuttivat koko talven, samoin kuin muut kohonneet kustannukset. Parhaillaan isännöitsijät laativat taloyhtiöille vuoden 2023 talousarvioita ja budjetteja. Yleisimmillään yhtiövastikkeita korotetaan kymmenellä prosentilla heinäkuun alussa. Korotuksen suuruus riippuu siitä, onko yhtiö tiukoilla vai onko sille kertynyt varoja, Jaakkola kertoo.

Yli vuosikymmenen lukuisten taloyhtiöiden isännöitsijänä toiminut Jaakkola suosittelee aina asiakkailleen, että niiden tilillä pitäisi olla vähintään kolmen kuukauden vastikekertymä yllättäviä menoja varten ja mielellään enemmän, jos kyse on pienemmästä yhtiöstä.

– Jos kustannukset nousevat, eikä puskuria ole eikä vastikkeita voi nostaa, taloyhtiön maksuvalmius voi heiketä, laskuja joutua perintään ja jopa luottotiedot mennä.

Korkosuojauksen voi tehdä myös jälkikäteen

Korkotason nousu on saanut taloyhtiöt hereille. Vielä puolitoista vuotta sitten korkosuojaus lainanoton yhteydessä kiinnosti vain harvoja, mutta nyt suhtautuminen on muuttunut.

Korkosuojaus on osuuspankin myöntämään taloyhtiölainaan liitettävä lisäominaisuus, jolla voidaan muuttaa lainan vaihtuva korko kiinteäksi halutulle ajanjaksolle. Suojatun taloyhtiölainan kokonaiskorko muodostuu kiinnitetystä viitekorosta ja lainalle sovitusta marginaalista. Se tuo turvaa korkotason noususta aiheutuvaa rahoitusvastikkeiden nousua vastaan sekä helpottaa taloyhtiön talouden suunnittelua ja budjetointia.

– Nyt kun rahalla on oikeasti hintaa, taloyhtiöt ovat kysyneet korkosuojausta jälkikäteen myös vanhoihin isoihin lainoihinsa. Korkosuojaus saadaan räätälöityä taloyhtiön tarpeen ja tilanteen mukaan 5–25 vuoden ajalle, sanoo OP Tampereen taloyhtiöiden rahoitusratkaisujen asiantuntija, asiakkuuspäällikkö Hanna-Kaisa Hirvonen.

Jaakkola ajattelee asukkaita ja heidän erilaisia taloustilanteitaan. Kun ylimääräisiä vastikkeita ei korkosuojauksen ansiosta tule, he voivat olla rauhallisemmalla mielellä.

Sähköiset palvelut helpottavat isännöitsijän työtä

Kun Jaakkola kysyy rahoitustarjouksia isännöimiensä taloyhtiöiden remontteihin, hän tietää, kenelle soittaa.

 – OP Tampereen taloyhtiöpuolen kanssa yhteistyö on hyvin sujunut. On tärkeää, että isännöitsijä voi ottaa suoraan yhteyttä henkilöihin, jotka oikeasti hoitavat asioita ja joilta saa nopeasti vastauksia. Nykyisin emme enää tapaa kasvotusten niin usein, koska sähköinen allekirjoitus on nopeuttanut ja helpottanut esimerkiksi kaupparekisteriasioiden hoitamista, hän kertoo.

Yhteyttä pidetään tiiviisti silloin, kun siihen on tarvetta. Hankkeisiin kuuluu yleensä rahoituksen hakeminen, pankin lainatarjous, lainan allekirjoittaminen ja nostaminen, nostopyynnöt hankkeen edetessä ja sopiminen ensimmäisestä lyhennyksestä hankkeen valmistuttua.

Omaa työtään helpottaakseen Tammer-Isännöinti aikoo lähiaikoina ottaa käyttöön osuuspankin tarjoamat yrityksen digitaaliset palvelut. Sähköisen kanavan kautta isännöintitoimisto saa kätevästi itselleen taloyhtiöiden tilinpäätösaineistot sekä tilien ja lainojen tiedot.

– Sen kautta saa myös tehtyä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman kuluja ja reaaliajassa, Hirvonen vinkkaa.

Tutustu ja ota yhteyttä OP Tampereen yritys- ja yhteisöpalveluiden asiantuntijoihin


Kuvassa:

Tapaamiset kasvotusten ovat harvassa, mutta taloyhtiöiden asioiden hoito sujuu Tammer-Isännöinti Oy:n isännöintipäällikkö Janne Jaakkolan ja OP Tampereen asiakkuuspäällikkö Hanna-Kaisa Hirvosen kesken puhelimitse ja sähköisten kanavien kautta.