Asiakkuuspäällikkö Teija Kettinen hoitaa Yrityspankissa omaa pk-yrityksistä koostuvaa asiakassalkkua. Hän on ehtinyt pitkän uransa aikana toimia eri tehtävissä yrityspuolella ja muutamassakin pankin eri palvelupisteessä.

Teija muutti Turkuun Kemistä vuonna 1986 ja sai opiskelujen jälkeen töitä osuuspankista kolme vuotta myöhemmin. Vaikka Teijan pankkiura on ollut pitkä, niin siinä on tapahtunut muutosta ja kehitystä – samoin kuin koko pankkialallakin.

- Pankkiala on nykyisin täysin eri maailma kuin silloin joskus. Se on tuonut työhön oman mielenkiintonsa. Olemme koko ajan kehityksessä mukana: digiloikkaakin on otettu 90-luvulta alkaen. On ollut mukava olla kehityksessä mukana ja se on ollut hyvin mielenkiintoista.

Mielenkiintoa työtä kohtaan on lujittanut myös mahdollisuus OP Ryhmän sisäiseen tehtävänkiertoon, johon Teija tarttui muutama vuosi sitten.

- Olin pari vuotta Helsingissä OP Yrityspankin rahoitusyksikössä asiantuntijan roolissa rahoituspäällikkönä. Siellä meillä on OP Ryhmän suurimmat yritysasiakkaat ja rahoitushankkeet voivat vastaavasti olla todella suuria ja monimutkaisia. Se oli kova haaste, mutta olen tosi iloinen, että pääsin sinne syventämään ammattitaitoani, Teija kertoo.

Hyvän kokemuksen tuoma uusi osaaminen näkyy hyötynä koko Yrityspankille ja sitä kautta myös asiakkaille. Lisäksi kontaktiverkoston laajeneminen antaa lisää mahdollisuuksia haastavien asioiden ratkaisemiselle.

Rahoitus on se mun juttu

Turussa Teijan asiakassalkku koostuu pk-yrityksistä.

- Hoidan pääasiassa yritysrahoituksia, mutta myös koko asiakkuutta, jossa minulla on apuna mukava ja asiantunteva asiakkuustiimi. Lisäksi sparraan paljon esimerkiksi luottojohtajien kanssa. Määrätyn kokoluokan asiakkaiden kohdalla tehdään yhteistyötä myös pankkiryhmän analyytikkojen kanssa. Yritysrahoitukset ovat kaikki hyvin erilaisia hankkeita ja siitä syystä aina yhtä mielenkiintoisia. Olen aina tykännyt olla tekemisissä nimenomaan yritysasiakkaiden ja yrittäjien kanssa. Se on monipuolista ja pitkäjänteistä yhteistyötä, johon minulla on laaja ammattitaito.

Työviikkoon kuuluu säännöllistä asiakaskontaktointia, jolloin käydään laajemmin läpi asiakkaan tilannetta ja palvelutarpeita.

- Aika paljon on myös sellaista työtä, mitä finanssivalvonta edellyttää meiltä. Mutta se, että meillä on riskit hallinnassa, vaikuttaa tietysti pankin vakavaraisuuteen.

Teija kokee, että asiakkaat pitävät häntä asiantuntevana, luotettavana sekä selkeäpuheisena yhteistyökumppanina.

- Yritysasiakkaiden kanssa korostuu se, että puhutaan asiaa - ja samaa kieltä. Olen saanut kiitosta todella selkeästä argumentoinnista. Ja myös minun täytyy uskaltaa kysyä, jos en ymmärrä jotain asiaa.

Asiakkaan pitäminen ajan tasalla on hänestä äärimmäisen tärkeää.

- Pyrin kertomaan asiakkaalle aina, milloin ehdin saada hänen asiansa työn alle, milloin vien sitä eteenpäin ja koska se on päätettävissä. Pyrin aina keksimään asiakkaalle parhaat ratkaisut, Teija lupaa.

Teijan tavoitat puhelimitse p. 010 25 69125 sekä sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.