Ainoa oikea suunta
Lisää aiheesta
Vastuullisuustrendin myötä Fredman Groupin tuotteet ovat muuttuneet luontaisesti.
Elmukelmusta, leivin- ja suodatinpapereista ja Carita-puhdistusliinoista usein tunnetun Fredmanin tarjonta ulottuu monenlaisiin tuotteisiin, joita tarvitaan ruuan valmistuksessa, säilytyksessä, pakastamisessa ja kuljetuksessa niin koti- kuin ammattikeittiöissä.
Monet Fredmanin tuotteista ovat kertakäyttöisiä. Sillä onkin erityinen vastuu toimia luonnonvaroja säästäen.
– Tuotteemme pidentävät elintarvikkeiden säilyvyyttä ja vähentävät hävikkiä. Ilman näitä tuotteita muita luonnonvaroja, kuten vettä, kuluisi huomattavasti enemmän, sanoo vastuullisuusjohtaja Sara Hokkanen.
Tätä nykyä iso osa Fredmanin tuotteista on kierrätettäviä tai valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Muovillakin on yhä paikkansa elintarvikepakkauksissa, vaikka suuri osa korvataankin jo kierrätettävällä kartongilla.
Muovillakin on yhä paikkansa elintarvikepakkauksissa.
– Oli raaka-aine sitten muovia tai kartonkia, sen pitää kiertää, Hokkanen painottaa.
Toimitusketju syynissä
Fredman on esimerkiksi suunnitellut Finnairin kanssa ruokailuastioita, joissa muovin ja metallin tilalla käytetään kartonkia, joka päätyy kiertoon.
– Asiakkaamme ovat yhä valveutuneempia ja vaativat meiltä vastuullisia ratkaisuja. Joskus kompromisseja joudutaan tekemään esimerkiksi kustannusten takia, kertoo toimitusjohtaja Per-Henrik Hagberg.
Fredmanin tavoitteena on nousta Pohjoismaiden johtavaksi keittiötuotteiden valmistajaksi sekä kuluttaja- että ammattikeittiöpuolella.
Vastuullisuus on sille menestymisen edellytys – haluaahan Fredman kasvaa globaalisti erityisesti vastuullisten tuotteiden markkinoilla. Se haluaa todistaa, että kestävä liiketoiminta voi olla kannattavaa pitkällä aikavälillä.
Yrityksen liiketoiminta ulottuu jo Pohjoismaiden ulkopuolelle, muun muassa Saksaan, Yhdysvaltoihin ja Australiaan. Vuoden 2023 liikevaihdosta vienti muodosti noin viidenneksen.
”Tunne yrityksesi vaikutukset”
Yrityksen nimi Eskimo Finland muuttui vuonna 2016 Fredman Groupiksi.
Vuonna 1962 rekisteröity ja Suomessa hyvin tunnettu Eskimo-tavaramerkki jäi vuoden 2020 alussa historiaan. Syyksi kerrottiin tuolloin kansainvälistymisen tavoitteet; etenkin Kanadassa ja Yhdysvalloissa eskimo-sana voidaan tulkita syrjiväksi.
Vastuullisuusjohtaja Hokkanen korostaa, että Fredmanille vastuullisuudessa ei ole kyse mistään viime vuosien buumista.
– Perheyritystaustaisena yritykselle on ollut luontevaa rakentaa liiketoimintaa niin, että se kestää tulevillekin sukupolville, Hokkanen toteaa.
Fredman on ennakoinut tulevaa kestävyyssääntelyä ja kehittänyt vastuullisuusohjelmaansa jo vuodesta 2021 vastaamaan ESG-kriteeristöä eli huomioimaan entistä tarkemmin sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristövastuun.
– Jokaisen yrityksen kannattaa tuntea ja ymmärtää, miten tuotannon päästöt ja muu toiminta vaikuttavat ympäröivään maailmaan. Lisäksi on tärkeää tunnistaa, millaisia liiketoimintamahdollisuuksia vastuullisuus tuo mukanaan, Hokkanen vinkkaa.
Vastuullisuus ylpeydenaiheena
Vastuullisuustyö on pitkän aikavälin toimintaa, ei äkkinäisten ratkaisuiden ketju.
Tavoitteet voivat muuttua, jos tiede tuottaa uutta tutkimustietoa. Suuntaa täytyy aika ajoin tarkistella.
– Tekisimme nopeammin voittoja myymällä halpamaista tuotuja muovikippoja, mutta emme hae pikavoittoja tai myy tuotteita, jotka eivät ole vastuullisia, Hagberg perustelee.
Fredman on ylpeä vastuullisuudestaan. Hokkanen kehottaa muitakin olemaan ylpeitä tekemästään työstä sekä kertomaan siitä muille, vaikka vielä olisikin kehitettävää.
Emme hae pikavoittoja tai myy tuotteita, jotka eivät ole vastuullisia.
– Ilman riittävää viestintää sidosryhmät eivät voi tietää, millaisia vastuullisuustavoitteita yrityksellä on ja mitä kohti ollaan menossa. Kaikki ei voi ollakaan heti valmista. Pääasia on, että työtä tehdään oikeaan suuntaan, Hokkanen sanoo.
Hagberg ja Hokkanen toteavat, että mikään yritys ei voi yksin ratkaista maailman haasteita, kuten ilmasto-ongelmaa, vaan kaikkien satsausta tarvitaan.
– Yhdessä voimme onnistua.
Tutustu OP Uusimaan yritys- ja yhteisöpankin
palveluihin, ja miten voimme olla yrityksesi kumppani eri hetkissä.
OP Uusimaan asiantuntijat ovat tukenasi yrityksen eri vaiheissa. Jätä yhteydenottopyyntö meille, ja olemme sinuun yhteydessä.