Finsoffat: ”Investoimalla kotimaiseen tuotantoon olemme pystyneet kasvamaan”
Lisää aiheesta
Finsoffat onnistui ponnistamaan pienestä Kellokoskella perustetusta huonekaluvalmistamosta monen myymälän huonekalutehtaaksi, koska yrittäjä Jarmo Honkanen uskoi henkilökuntaansa, hyvään asiakaspalveluun ja suomalaiseen käsityötaitoon. Sukupolvenvaihdoksen myötä myös yrityksen strategiaa muokattiin hyväksi osoittautuneeseen suuntaan.
Finsoffat on perustuksiaan myöten suomalainen huonekaluyritys, joka valmistaa kotimaisia sohvia alusta loppuun ja myy ne suoraan kuluttajille.
Yrittäjä Jarmo Honkanen kertoo, että suosituimmat sohvamallit ovat siroja, kuten Havu ja Kanerva, mutta myös muhkeammat jalattomat mallit, esimerkiksi Boho, tekevät tuloaan.
– Tällä hetkellä ostetaan enimmäkseen sellaisia malleja, joiden päälliset saa irrotettua pesuun tai jopa vaihdettavaksi, Honkanen kertoo.
Finsoffien toiminnan perusta on koko sen yli 50-vuotisen historian ollut kotimainen käsityötaito. Tehdas ja myymälät työllistävät lähes 40 henkilöä – puuseppiä, ompelijoita, verhoilijoita ja myyjiä – ja tätä sitoutunutta henkilökuntaa Honkanen pitää yrityksensä tärkeimpänä voimavarana.
– Meillä työskentelee todella ammattitaitoisia ihmisiä, jotka ovat viihtyneet meillä pitkään. Ilman hyvää henkilökuntaa yrittäjä ei pärjää ja pysty laajentamaan toimintaansa, Honkanen painottaa.
Finsoffat onkin kasvanut ja kehittynyt melkoisesti: Kun Honkanen aloitti yrittäjänä vuonna 2005, Finsoffien liikevaihto oli 1,5 miljoonaa. Nyt se on käynyt jopa 6 miljoonassa ja kannattavuus pysynyt koko ajan hyvällä tasolla.
Navetan huonekalutehtaasta myymäläketjuksi
Finsoffien toiminta alkoi kuitenkin jo paljon ennen Jarmo Honkasen aikaa, kun hänen vanhempansa Linnea ja Martti ryhtyivät valmistamaan sohvarunkoja pihapiirinsä navetassa Kellokoskella. Tuolloin vuonna 1970 runkoja myytiin verhoomoihin ja muille sohvanvalmistajille.
Ensimmäisen vuoden jälkeen Honkaset palkkasivat ompelijan ja siirtyivät pelkkien runkojen valmistuksesta tuottamaan valmiita sohvia tukkuliikkeille myytäviksi.
Lapsena Jarmo vietti paljon aikaa sohvatehtaalla ja oppi jo nuorena tuntemaan jokaisen työvaiheen, ensin sohvien valmistuksessa ja myöhemmin myös niiden myynnissä. Varsinaisen työskentelyn tehtaalla hän aloitti 15-vuotiaana ja parikymppisenä suunnitteli jo oman sohvamallinsakin.
Jarmo Honkaselle sohvatehdas siirtyi noin 20 vuotta sitten sukupolvenvaihdoksessa. Kun vanhemmat kysyivät häneltä asiasta, vastausta ei tarvinnut kauan miettiä.
– Sain jo nuorena paljon vastuuta tehtaalla, mistä syttyi kipinä yrittämiseen. Erityisesti myyntityö kypsytti minut yrittäjäksi, Honkanen kertoo.
Kaksi muuta sisarusta eivät halunneet ryhtyä yrittäjiksi, mutta ovat työskennelleet tehtaassa yrittäjäveljensä luottohenkilöinä.
Idea suorasta kuluttajamyynnistä syntyy
Sukupolvenvaihdoksen myötä yrityksen liiketoiminta-ajatus muokkaantui uudenlaiseksi, sillä melko pian Finsoffat alkoi myydä sohvia suoraan kuluttajille – siihen asti sohvia oli myyty vain tukkuliikkeille.
Idea suorasta kuluttajamyynnistä virisi Jarmo Honkasen mielessä erityisesti 1990-luvun laman aikaan hänen hoitaessaan Finsoffien tukkumyyntiä.
– Menin jälleenmyyjien luokse ja palvelin heitä suoraan, mikä synnytti mukavasti myyntiä. Niinpä aloin pohtia, että koska suora asiakaskontakti tehoaa, omien myymälöiden perustaminen kannattaisi paremmin kuin myyminen tukkuliikkeiden kautta.
Vuonna 2009 Finsoffat avasi ensimmäisen oman myymälänsä Keravalle tehtaan yhteyteen. Seuraava Finsoffien liike perustettiin vuonna 2012 Porttipuiston liikekeskukseen Vantaalle ja viimeisin vuoden 2021 lokakuussa Helsingin Kalevankadulle. Tällä hetkellä suunnitteilla on myymälä muun muassa Espooseen.
Omien liikkeiden ansioista Finsoffilla on ollut mahdollisuus pitää kiinni haluamastaan laadusta ja suomaisesta käsityötaidosta.
– Olimme pieni tekijä, kun valmistimme sohvia vain huonekaluketjuille. Silloin meidän kotimaiset mallimme usein korvattiin vuoden jälkeen halvemmilla tuontituotteilla, eikä suomalainen käsityötaito tuntunut kannattavan, Honkanen perustelee.
– Suoralla kuluttajamyynnillä voimme varmistaa, että mallistomme pysyvät myynnissä niin pitkään, kun asiakkaamme niitä haluavat ostaa ja voimme kehittää mallistoamme pitkäjänteisesti.
Laajentaminen pelasti finanssikriisin kourista
Jarmo Honkasen aikana Finsoffat on tehnyt kaksi suurempaa investointia OP:n rahoituksella.
Ensimmäinen oli tehtaan laajennus ja muutto Keravalle Kellokoskelta. Rahoitus oli hankittu, mutta vielä piti tehdä perustavaa laatua oleva päätös tehtaanmyymälän avaamisesta – eli uskaltaa hypätä uudelle toiminta-alueelle, vähittäiskauppaan.
– Kuluttajaliikkeiden avaaminen oli paitsi haaveeni ja visioni, myös tietynlainen pakko finanssikriisin iskiessä vuonna 2008. Teimmekin tehtaanmyymälässämme kauppaa sen verran hyvin, että usko tulevaisuuteen vahvistui, Honkanen muistelee.
Seuraava laajennus ajoittui vuoteen 2016, ja silloin rahoituksen saaminen oli tiukempaa kuin ensimmäisellä laajennuskerralla. Rakennuslupa oli ollut valmiina jo pitkään, mutta pankin rahahanat olivat tiukassa: maan talous oli vasta kääntynyt nousuun finanssikriisin jälkeen ja pankki oli erityisen varovainen myöntäessään lainoja.
– Laajensimme Keravan tehtaan ja tehtaanmyymälän tiloja. Kävimme asiasta useita neuvotteluita ja lopulta jouduin pistämään itseäni ja omaisuuttani likoon saadakseni rahoituksen, jota ilman toimintamme ei olisi mennyt eteenpäin ja olisi pahimmillaan voinut loppua, Honkanen sanoo.
Erityisesti tuolloin Jarmo Honkaselta vaadittiin sitkeyttä ja kykyä riskinottoon.
– Uskoin silloinkin visiooni ja meidän henkilökuntaamme, etenkin sisaruksiini. Riskinotto kannatti, sillä toimintamme jatkui. Investoimalla kotimaiseen tuotantoon olemme pystyneet kasvamaan.
Honkanen sai tuohon haastavaan aikaan arvokasta apua Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskuksesta muun muassa liiketoimintasuunnitelmien laadinnassa. Se on ollut tärkeä ohjenuora yrityksen kehittämisessä ja rahoitusneuvotteluissa.
Nyt Finsoffilla on meneillään kolmas investointikerros, ja rakennusluvat on jo haettu 700 neliömetrin varastoon.
– Vielä sen verran tehdasta tontille mahtuu, mutta seuraava laajennus vaatiikin sitten jo kokonaan uuden tontin, Honkanen naurahtaa.
Oletko kiinnostunut laajentamaan yrityksesi toimintaa? Tutustu OP:n yritysten palveluihin.