OP Helsinki osallistuu tänä vuonna jo toista kertaa Hanken & SSE Executive Educationin järjestämään Business Lead -harjoitteluohjelmaan, jonka tarkoituksena on tarjota korkeakoulutetuille maahanmuuttajille ja pakolaisille tehokas väylä suomalaiseen työelämään.

Ohjelman kautta neljä Suomessa asuvaa työtöntä, maahanmuuttajataustaista ihmistä on päässyt mukaan kahden kuukauden intensiiviseen ohjelmaan OP Helsingin eri konttoreilla. Harjoitteluun sisältyy tiivistä tiimityöskentelyä ja OP:n eri alojen johtavien asiantuntijoiden johdolla oppimista.

Marraskuussa 2018 aloittaneiden harjoittelijoiden työ huipentuu tammikuussa kansainväliseen viikkoon, jolloin he järjestävät teemaan liittyviä tapahtumia OP Helsingin Mikonkadun, Aleksin, Sellon ja Myyrmän sekä Itäkeskuksen konttoreilla.

– Tämän vuoden tavoitteena on lisätä tietoisuutta OP-mobiilin ja henkilöasiakkuuksien käyttämahdollisuuksista, kertoo OP Helsingin asiantuntijapäällikkö Jonna Härkin.

Viime vuonna Härkin oli mukana Business Lead -ohjelmassa yhtenä OP:n omista valmentajista, tänä vuonna hän koordinoi kaikkea harjoitteluun liittyvää. Erityisen innostunut Härkin on ohjelman vakuuttavista tuloksista. Vuosina 2016 ja 2017 kaikista Hanken Business Lead -harjoitteluohjelmassa mukana olleista harjoittelijoista lähes 40 prosenttia löysi työ- tai opiskelupaikan välittömästi harjoittelun päätyttyä.

– Suomi on ehkä hieman jäljessä siinä, kuinka hyvin hyödynnämme muualta tulleiden osaajien ammattitaitoa ja näkemystä. Siksi tällaiset ohjelmat ovat erittäin tärkeitä, hän toteaa.

Suomen kielen oppiminen on haaste

Ohjelman tärkeyttä korostavat myös OP Helsingin tämän vuoden harjoittelijat. Heillä kaikilla on ollut haasteita koulutustaan ja kokemustaan vastaavien töiden löytämisessä Suomessa.

Abdirahman Abdullahi opiskeli Somaliassa liiketaloutta sekä informaatioteknologiaa ja työskenteli paikallisessa pankissa ennen kuin saapui Suomeen kolme vuotta sitten. Täällä hän aloitti opinnot ammattikorkeakoulussa, mutta kertoo ymmärtäneensä pian, että omalle alalle työllistyminen Suomessa vaatisi tutkinnon lisäksi käytännön työkokemusta.

– Kielitaito on yksi osa ongelmaa. Erityisesti asiakaspalveluun liittyvissä töissä pitää olla hyvin korkea suomen kielen taito, ja sitä on vaikea saavuttaa peruskielikursseilla, hän kuvailee.

Kuvassa vasemmalta oikealle Rachadawan Kijkunee, Priyanka Ladva, Abdirahman Abdullahi, Jonna Härkin ja Fazla Rabbi Khan ”Mishu”

Thaimaasta Suomeen vuosi sitten muuttanut Rachadawan Kijkunee on tehnyt aiemmin töitä logistiikan ja viennin parissa. Intialainen Priyanka Ladva taas on asunut ennen Suomeen muuttoaan muun muassa Tansaniassa sekä Ranskassa, ja puhuu seitsemää eri kieltä.

– Toivon, että voisin hyödyntää kielitaitoani erityisesti OP:n kansainvälisten asiakkaiden palvelemisessa, toteaa Ladva.

Bangladeshissa varttunut Fazla Rabbi Khan ”Mishu” saapui Suomeen opiskelemaan jo vuonna 2009, ja hänellä on takataskussa liikkeenjohdon tutkinto Arcada-ammattikorkeakoulusta.

– Tämä ohjelma on minusta täydellinen tapa täyttää koulutuksen ja työelämään siirtymisen välinen tyhjiö, jonka yli ei-natiivipuhujan voi olla hyvin vaikea päästä. On hienoa, että OP ottaa rohkeita askeleita kansainvälisyyteen ja uudenlaiseen avoimuuteen, hän kuvailee.

Asiakaspalvelun rooli muuttuu jatkuvasti

Khan kertoo olevansa erityisen vaikuttunut siitä, kuinka korkeatasoista ja yksilöllistä ohjausta he ovat OP:lla saaneet harjoittelunsa aikana. Ryhmä on tavannut eri alan asiantuntijoita lähes joka päivä.

– Olemme oppineet paljon finanssialan kaikista eri sektoreista. Vaikken tulevaisuudessa työllistyisikään juuri pankkiin, tämä kokemus valmistaa hyvin todella moneen työhön, jossa rahaliikenne on jollain tavalla mukana.

Härkkimen johdolla harjoittelijatiimi on pohtinut erityisesti erinomaista asiakaskokemusta ja sen merkitystä nopeasti muuttuvalla pankkialalla. Esimerkiksi kieli ja kulttuuritausta määrittävät paljon sitä, miten erilaiset asiakaspalvelutilanteet koetaan.

– Mielenkiintoisinta ja haastavinta on tietenkin se, kuinka vastata hyvin erilaisista taustoista tulevien ihmisten tarpeisiin. Pitää oppia todella kuuntelemaan asiakasta, pohtii Priyanka Ladva.