Joka neljäs eteni viime vuonna vaativampiin tehtäviin OP Helsingissä
Lisää aiheesta
OP Helsinki panostaa vahvasti henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja tarjoaa erilaisia kehittymispolkuja työntekijöiden mielenkiinnon mukaan. Joka neljäs työntekijä eteni viime vuonna vaativampiin tehtäviin.
OP Helsingin kasvava liiketoiminta näkyy myös henkilöstömäärässä. Viime vuonna henkilöstön määrä kasvoi sadalla uudella osaajalla, ja talon sisällä lähes neljännes työntekijöistä eteni vaativampiin tehtäviin.
– Liiketoimintamme perustuu osaavaan ja innostuneeseen henkilöstöön ja haluamme pitää huolta siitä, että asiakkaamme saavat parasta mahdollista palvelua taloutensa hoitamiseen, kertoo OP Helsingin henkilöstöjohtaja Elina Aho.
Henkilöstön osaamisesta pidetään huolta kattavalla perehdytyksellä sekä jatkuvalla osaamisen kehittämisellä.
– Osaamisen kehittäminen on meillä osa jokapäiväistä työtä. Meillä on vahva oppimisen kulttuuri.
OP Helsingillä on useita osaamisen kehittäjiä ja perehdyttäjiä, joiden työnä on tukea ja auttaa kollegoja oppimaan lisää ja syventämään asiantuntijuuttaan. Henkilöstö pääsee kehittymään arjessa työssä oppimalla, muilta saatavan palautteen avulla sekä erilaisissa räätälöidyissä valmennuksissa. Työelämätaidoilla on suuri merkitys.
– Vaikka arvostamme luonnollisesti finanssialan osaamista ja kokemusta, näen, että tärkeintä on kuitenkin henkilön omat työelämätaidot ja uteliaisuus uuden oppimista kohtaan. Meillä on tarkkaan mietityt prosessit ja koulutukset finanssipalveluiden ammatillisen osaamisen kehittämiseen – ne antavat peruskivijalan asiantuntevalle asiakkaan palvelulle. Onnistumisen työssä ratkaisee työntekijän jatkuva uudistumiskykyisyys ja erityisesti aito kiinnostus asiakasta ja hänen tarpeitaan kohtaan, Aho summaa.
Räätälöityjä valmennuksia
Viime vuonna OP Helsingissä myönnettiin ennätysmäärä uusia luottoja. Uusia osaajia on tarvittu ja tarvitaan erityisesti vastaamaan kasvavaan henkilöasiakasrahoituksen kysyntään. OP Helsingin asiantuntijat auttavat asiakkaita toteuttamaan muun muassa asuntounelmiaan.
Heidi Lehtonen on työskennellyt rahoitusalalla pian kymmenen vuoden ajan. OP Helsingissä hän on ollut nyt puoli vuotta. Työssään asiakkuusasiantuntijana hän neuvottelee asuntolainoja pankin uusille ja nykyisille asiakkaille.
– On mahtavaa saada olla mukana asiakkaiden eri elämänvaiheissa. Ensiasunnon ostaminen on luonnollisesti aina jännittävä elämänvaihe, mutta yhtä lailla asiakas saattaa kaivata tukea sijoitusasunnon tai vaikkapa ensimmäisen omakotitalon löytämiseen, Lehtonen kertoo.
OP Helsingin tarjoamista etenemismahdollisuuksista keskusteltiin jo työhaastattelussa ja Lehtonen kokee, että hänen odotuksiinsa on vastattu. Työn alussa Lehtonen kävi Rahoituksen Akatemian, jossa OP Helsingin järjestelmät, toimintatavat ja tuotteet tulivat tutuiksi. OP Helsingin Osaamiskeskuksen valmennuskokonaisuudet tarjoavat tietoa eri asiakokonaisuuksiin ja jokainen etenee oppimisen polkua omalla tahdillaan.
– Akatemiajakso on räätälöity jokaisen lähtötilanteen mukaan ja se oli hyvin kattava ja perinpohjainen perehdytys. Oppiminen jatkuu arjessa ja tiimi on isona tukena. Tunnen tulleeni oikeaan paikkaan.
Kehittymismahdollisuudet kiinnostaa
Otso Kiiski päätyi OP Helsinkiin viime kesänä saatuaan yhteydenoton LinkedIn-palvelun kautta. Hän työskenteli tuolloin toisessa pankissa.
– Ajattelin, ettei minulla ole mitään hävittävää, kun lähden keskustelemaan OP Helsingin tarjoamasta mahdollisuudesta. Oli todella mieluinen yllätys, että minuun oltiin yhteydessä, vaikka en itse aktiivisesti edes etsinyt uutta työtä.
OP Helsingissä Kiiski arvostaa erityisesti sitä, että kyseessä on kotimainen pankki, jolla on paljon erilaisia etenemismahdollisuuksia. Tällä hetkellä hänen työtään on neuvotella asiakkaille rahoituksia kuten asuntolainoja, remonttilainoja ja sijoituslainoja.
– OP on eräs suurimmista rahoitusalan toimijoista pääkaupunkiseudulla, joten uskon, että minulle löytyy paljon mahdollisuuksia kehittyä talon sisällä. Olen vielä nuori ja minulla on paljon tehtäviä kokematta. Arvostan sitä, ettei minun tarvitse välttämättä vaihtaa työnantajaa, jos haluan hakea toisenlaisiin tehtäviin, Kiiski sanoo.
Kassapalveluista toimitusjohtajaksi
OP Helsingissä on monenlaisia polkuja, joita pitkin työntekijä voi edetä. Uralla eteneminen ei aina tarkoita siirtymistä tittelitikkailla ylemmäs, vaan urapolku voi olla monenlainen. Toiset haluavat syventää omaa osaamistaan työnkuvansa sisällä, toiset haluavat hankkia osaamista mahdollisimman monesta eri osa-alueesta ja toiset janoavat vaativampiin tehtäviin.
Marjukka Mahlamäki siirtyi pankkialalle reilu vuosi sitten. Mahlamäki aloitti työskentelyn kassapalveluiden puolella ja on sittemmin edennyt rahoitukseen neuvottelemaan asuntolainoja uusille asiakkaille.
– Olen hyvin uraorientoitunut ja kun minulle tarjottiin mahdollisuutta lähteä kouluttautumaan rahoituspalveluihin, tartuin siihen heti.
Mahlamäki on käynyt työn ohella perusperehdytyksen, asiakkuusneuvojan ja rahoituksen koulutusjaksot. Oppiminen ei kuitenkaan koskaan pääty, vaan se jatkuu arjessa.
– Parhaiten oppii, kun pääsee itse tekemään. Mokiakin tulee, mutta niistä sitten ottaa opiksi. Meillä on tiimissä loistavia, kokeneita kollegoja, joilta voi aina pyytää apua.
Mahlamäen mukaan työssä pärjää huumorilla.
– Etenkin, kun monet neuvottelut käydään puhelimitse, pitää pystyä rikkomaan jää, jotta jää asiakkaalle positiivisesti mieleen. Työ vaatii ihmistuntemusta ja asiakkaan tilanteen ymmärtämistä. Tietenkin on tärkeää ymmärtää myös tätä bisnestä kokonaisuudessaan.
Mahlamäki keskustelee tavoitteistaan esihenkilönsä kanssa, eikä pelkää tuoda esiin urahaaveitaan.
– Ensimmäinen etappi minulla on yletä vähitellen asiantuntijaksi. Katsotaan sitten siitä eteenpäin. Tiedä, vaikka joskus vielä hakisin täällä toimitusjohtajaksi!