Paikallisia kaupunkitulvia aiheuttavat rankkasateet, puita teille kaatavat myrskytuulet ja sähkönjakelua katkovat ukkosrintamat ovat tulleet vuosi vuodelta tutummiksi myös Uudellamaalla autoileville. Paikalliset lehtiuutiset eri puolilta maakuntaa vahvistavat sen, minkä moni on jo käytännössä huomannut: muuttuva ilmasto tuo omat haasteensa myös liikkumiseen.

Ilmastonmuutoksesta johtuvat sään ääri-ilmiöt voivat aiheuttaa yllättävää harmia monimutkaista anturi- ja tietotekniikkaa sisältäville nykyautoille. Rankkasateessa ja sen myötä tielle syntyneessä lammikossa ajokki saattaa hörpätä vettä ja hyytyä sen jälkeen tienposkeen – olipa kyse sähkö- tai polttomoottoriautosta.

Ukkonenkaan ei ole nykyautoille riskitön luonnonilmiö. Riittävän lähelle osuva salamanisku voi mykistää ajopelin niin pahasti, että edessä on kallis korjaamoreissu.

Tarkkana vakuutusten vertailussa

Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kannustaa erityisesti sähkö- ja hybridiautojen omistajia tarkkuuteen vakuutusehtoja vertailtaessa.

– Sähkö- ja hybridiautoihin liittyy erilaisia riskejä ja tarpeita perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna. Sen vuoksi myös vakuutusehdoissa ja korvauskäytännöissä voi olla yhtiökohtaisia eroja, Hiljander kertoo.

Erot johtuvat muun muassa siitä, että sähköautojen osuus on vasta muutamia prosentteja koko ajoneuvo- ja vakuutuskannasta. Sähköautoilla myös ajetaan enemmän taajamissa ja kaupungeissa, mikä lisää vahinkojen mahdollisuutta. Sähkö- ja hybridiautojen lataamisessa on niin ikään omat riskinsä.

– Sähköautojen varaosat ja korjaustyöt ovat vielä toistaiseksi  kalliimpia kuin polttomoottoriautoissa. Sähköautokannan kasvaessa varaosien saatavuus kuitenkin paranee ja myös hinnat lähtevät laskemaan. Samalla yhtenäistyvät vakuutusehdot riippumatta ajoneuvojen voimanlähteestä, Hiljander toteaa.

Varovaisuus on valttia vesisateessa

Viime kesä jäi monien mieleen rankoista vesikuuroista, joiden myötä sähkö- ja polttomoottoriautoja hyytyi tulvalammikoihin. Korjaus- ja hinauskulut jäivät useimmissa tapauksissa omistajan maksettaviksi, mihin on Hiljanderin mukaan selkeä peruste.

– Tällainen vahinko on vältettävissä kuljettajan huolellisuudella eli lammikon voi väistää, tai sitä ennen voi pysähtyä tai vaihtaa ajoreittiä, hän muistuttaa.

Samalla Hiljander suhtautuu epäillen väitteisiin, joiden mukaan sähköautot olisivat muita herkempiä vesivahingoille.

– Esimerkiksi sähköautojen akut ovat hyvin koteloituja ja paremmin vedeltä suojattuja kuin polttomoottoriautoissa.

Sähköauton akun ennenaikainen hiipuminen kesken matkan on sen sijaan peruste kutsua hinausauto ja saada lasku vakuutusyhtiön piikkiin.

– Tämä rinnastetaan polttoaineen loppumiseen. Sähköautoissa akun kesto on vaikeammin ennakoitavissa kuin perinteisen polttomoottoriauton kulutus. Auton toimintasäde voi jäädä vaikkapa sääoloista johtuen huomattavasti ennakoitua lyhyemmäksi, Hiljander sanoo.    

Kehittynyt teknologia ei poista kuljettajan vastuuta

Alati kehittyvän turvateknologian myötä vakavien henkilövahinkojen määrä on vähentynyt jatkuvasti. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä samaan aikaan ratin takana saatetaan tuudittautua liialliseen turvallisuuden tunteeseen ja sokeutua sääoloista johtuville riskeille.

Vakuutusalan ammattilainen painottaakin, että erilaisista varoitusjärjestelmistä huolimatta vastuu liikenneturvallisuudesta ja auton turvallisesta käytöstä on edelleen kuljettajalla.

– Nykyauto vaatii älykkäiden järjestelmien ansiosta entistä vähemmän perinteistä ajamista. Kaistavahti, ajonvakautus, peruutustutka ja hätäjarruassistentti eivät kuitenkaan auta, kun taivaalta tulee riittävästi vettä tai lunta tai vika katkaisee matkanteon, Hiljander muistuttaa. 

Tutustu Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuutuksiin.