Strategisen designin tähtäimessä on aina muutos. Yhteinen, moniääninen ajattelu on edellytys monimutkaisia kokonaisuuksia tarkasteltaessa ja arjen käytänteitä aidosti muutettaessa.
”Päätöksenteko ei ole koskaan ollut näin helppoa.” Nämä sanat johdolta kuultuna saavat hymyilemään. Tiiviin yhdessä työskentelyn jälkeen käsitteet ja tilannekuva ovat jaettuja – olemme ajatelleet yhdessä niin hyvin, että sujuva päätöksenteko tulee kaupan päälle.
Toimimme työparini Petri Soinin kanssa strategisina designereina. Fasilitoimme OP Yrityspankissa strategisia prosesseja, joissa tähtäimenä on muutos. Työt tarkentavat isoa strategista kuvaa ja tähtäävät samalla arkisten käytäntöjen muutokseen ja askel askeleelta uudenlaiseen, jaettuun toimintakulttuuriin. Sovellamme työssämme designin sekä laadullisen tutkimuksen ja liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä.
Onnistuneen muutoksen teon keskeinen edellytys on saada ihmiset innostumaan, hahmottamaan kokonaisuutta, syitä ja seurauksia ja luottamaan siihen, että teemme oikeita asioita läpi organisaation. Pysähtyminen sekä omien että muiden kokemusten äärelle auttaa. Strategisina designereina haluamme ymmärtää miten toimitaan, mikä on hyvää, mikä huonoa ja mitä pelätään, mitä toivotaan ja ennen kaikkea miksi. Kohtaamme ihmiset uteliaasti avoimin kysymyksin, hyvin taustoitettuna, mutta vailla kahlitsevia ennakko-oletuksia.
Tyypillisesti kanssamme työskentelee poikkiorganisatorisesti koottu asianomistajatiimi prosessin alusta loppuun. Lisäksi työskentelyyn haetaan näkemystä kaikista niistä sisäisistä sidosryhmistä, joita muutos koskee asiakaspalvelusta teknologiayksikköön ja ylimpään johtoon. Asiakkaittemme kanssa vuorovaikuttamalla tuomme kehittämiseen mukaan heidän arkeaan, odotuksiaan sekä näkemyksiään toimintaympäristöstä.
Toimimme eri sidosryhmien välissä tutkijamaisesti keräten ja kiteyttäen havaintoja. Prosessi rakentuu aina edeltävästä vaiheesta koottujen kiteytysten avulla uusiin kysymyksiin ja keskusteluihin. Maalaamme sanoin ja kuvin maisemia nykyhetkestä, tulevaisuudesta ja matkasta haluttuun tulevaisuuteen. Jokainen kohtaaminen tarkentaa ja täydentää kokonaisuutta: kesken haastattelukierroksen nousee täysin uusia kysymyksiä vastattavaksi tai uusien oivallusten myötä koko prosessin työsuunnitelmat muuttuvat.
Monimutkaisia aihealueita tarkastellessa tarvitsemme yhteistä hyvää ajattelua – moniäänistä ja joustavaa. Parhaimmillaan hyvä ajattelu saa kysymään miksi ajattelen kuten ajattelen. Hyvään ajatteluun tarvitsemme toisiamme: jakamaan tietoa tasa-arvoisesti, haastamaan näkökulmia, kysymään pinnan alla kuplivia kysymyksiä, jatkamaan toinen toistemme lauseita ja toisaalta sietämään hiljaisuutta sillä aikaa, kun hajanaiset johtolangat alkavat muodostua joksikin ääneen todettavaksi. Lopulta muodostuvat tilannekuva ja käsitteet, joihin voimme yhdessä kiinnittyä.
Strategisella designilla kulttuurinmuutosta ja asiakasarvoa
Yksi OP Yrityspankin tuoreimmista strategisen designin hankkeista liittyi toimitusketjujen vastuulliseen rahoittamiseen. Uudet EU-direktiivit ohjaavat suurempia yrityksiä raportoimaan vastuullisuuden kehittymistä oman toimintansa lisäksi arvoketjun osalta. OP Yrityspankissa haluttiin ymmärtää tilannetta kokonaisvaltaisesti: yritysten kokemuksia, niiden odotuksia pankkitoimijalle sekä pankkiorganisaation valmiuksia vastata muutokseen. Tähän haimme vastauksia muun muassa fasilitoimalla erilaisten yritysten kanssa keskusteluja, joissa kunkin yrityksen rahoituksen, vastuullisuuden ja hankinnan johto muodostivat yhteistä näkemystään.
Murrostilanne koetaan merkittäväksi, ja kaikki yritykset miettivät tapaansa vastata kasvaviin vaatimuksiin. Näyttää siltä, että uusi normaali on entistä läpinäkyvämpi ja jatkuvasti kehittyvä toimitusketju – muutos vaikuttaa jo nyt laajasti arvoketjuun. Pankilta odotetaan välineitä vastuullisuusmuutoksen mahdollistamiseen ja erityisesti OP:lla nähdään olevan keskeinen rooli vastuullisuusviestin viejänä suomalaisessa yrityskentässä.
Strategisen designtyön tuloksena OP Yrityspankin liiketoiminta pystyi laatimaan suunnitelman toimitusketjujen vastuullisen rahoittamisen arkipäiväistämiseen, toimintatapojen muutokseen ja asiakaslähtöiseen kehittämiseen.
Johtaja Antti Niemelä näkee strategisen designin prosessina, joka toimii sekä kulttuurimuutoksen katalyyttinä että uutta arvoa luovien ratkaisujen tuottajana. Antin sanoin: tiivis ja avoin dialogi moniosaajaryhmässä, jossa relevantit näkökulmat törmäytetään, luo uusia toimintatapoja sekä ratkaisuja. Joskus asiantuntijaryhmä voi käpertyä liiaksi sisäänpäin ja tässä prosessissa nimenomaan avaudutaan ulospäin. Yhdessä luodut lopputuotokset muuttavat tapojamme ja tuottavat arvoa asiakkaillemme. Se on konkreettisesti uudistumista.
Sofia Johansson työskentelee sosiaalipsykologitaustaisena strategisena designerina OP Ryhmässä, toiminta-alueena OP Yrityspankki. Puheenvuoron toisena kirjoittajana on vastaavassa tehtävässä työskentelevä Petri Soini. |