Milleniaalien elämä eroaa monella tapaa heidän vanhempiensa nuoruudesta. Heidän arkeensa liittyy muun muassa enemmän epävakautta, uutisoi Tekniikan Maailma.

Yksi keskeinen Y-sukupolven vanhemmistaan erottava tekijä on pienempi tulotaso. Nuorten työsuhteet ovat nykyään entistä pirstaloituneempia, mikä heijastuu heidän tulevaisuuden suunnitelmiinsa ja haaveisiinsa.

– Moni tienaa jopa 25 prosenttia vähemmän kuin heidän vanhempansa tienasivat saman ikäisinä, arvioi Limitless-sovelluksen kehittäneen startupin toimitusjohtaja Sara Koslinska.

Viime aikoina on myös yleistynyt itsensä työllistäminen. Oma ammatti saattaa löytyä esimerkiksi luovan alan suunnittelusta tai Uberin ratista.

Yksi tapa kuroa kiinni tätä sukupolvien välistä tuloeroa on säästää ja sijoittaa heti nuoresta pitäen. Tästä oivalluksesta sai alkunsa Limitless-sovellus, joka auttaa nuoria varautumaan tulevaisuuden menoja ja haaveita varten.

Yritysidea sai kipinän vuonna 2015 Singaporessa, kun sarjayrittäjänä startup-maailmassa toimiva Koslinska tapasi 30 vuotta finanssisektorilla työskennelleen Ka-ming Limin.

He jakoivat huolen nuorten tulevaisuudesta, ja yhteinen sävel vei heidät nopeasti uudenlaisen yritysidean äärelle: mikä olisi parempi tapa varautua tulevaisuuteen kuin säästäminen ja sijoittaminen?

Niinpä he perustivat startupin ja lähtivät kehittämään erityisesti milleniaalien tarpeisiin sopivaa matalan kynnyksen sovellusta.

Tavoitteet korkealla

Kun Limitless sai alkunsa, startupin perustajille oli selvää, että he rakentavat yksisarvista, eli menestykseen ponnistavaa yli miljardin arvoista listaamatonta yritystä.

– Emme olisi lähteneet perustamaan yritystä, jos emme olisi uskoneet sen potentiaaliin, kertoo toimitusjohtaja Sara Koslinska.

Käytännössä heidän sovelluksensa toimii siten, että jokaisen ostokerran loppusummasta 2–20 prosenttia siirtyy palvelun käyttäjän säästötilille ja sieltä edelleen sijoitusrahastoon. Mitä enemmän tekee ostoksia, sitä enemmän rahaa siirtyy säästöön.

– Ratkaisumme on hyvin joustava: se mukautuu kuluttajan tulotasoon, kulutukseen ja taloudellisiin tavoitteisiin. Ymmärrämme, että tällaisen sovelluksen pitää rakentua kuluttajan elämäntilanteen pohjalta, Koslinska kertoo.

Sovelluksen taustalla on kymmenen hengen kansainvälinen tiimi, johon kuuluu tekijöitä esimerkiksi Uudesta-Seelannista ja Puolasta. Startupilla on kaksi toimistoa: päätoimisto sijaitsee Amsterdamissa ja kehitystiimi Varsovassa.

Suomeen tiimi päätyi OPn järjestämän Open Banking Startup -ohjelman myötä. Jo tätä ennen Koslinskalla oli kokemusta Suomesta ja paikallisesta startup-kulttuurista esimerkiksi Slushista.

Ohjelmaan haki mukaan lukuisia startupeja, ja finaaliin niistä eteni neljä. Limitless oli yksi niistä. Tämä tarkoittaa, että sovelluksen kehitystyö jatkuu startupin ja pankin yhteistyössä.

Avoimet rajapinnat luovat uutta

Parhaillaan finanssisektori on murroksessa, ja tulevina vuosina tullaan näkemään uudenlaisia palveluita.

Pankkien ja startupien yhteistyö on esimerkki siitä, millaisia mahdollisuuksia PSD2-maksupalveludirektiivin muutokset ja avoimet rajapinnat voivat tuoda. Yhteistyö luo uusia palveluita – ja uutta liiketoimintaa.

Koslinska arvioi, että startupien ja pankkien välinen yhteistyö tulee yleistymään tulevaisuudessaan entisestään.

– Yhteistyö startupin kanssa on pankeille hyvä tapa tarjota digitaalisia palveluita nopeammin.

Tällä hetkellä Limitlessilla on käyttäjiä 17 maassa. Eurooppa oli heille kiinnostava kohde nimenomaan uuden maksupalveludirektiivin PSD2:n takia. Koslinska uskookin, että se luo heidän kaltaisilleen yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia.

Yhteistyö on Koslinskan mukaan myös tärkeää pankeille kilpailukyvyn kannalta.

– Jos pankit eivät reagoi tuleviin muutoksiin, ne voivat menettää asiakkaita finanssiteknologiaan erikoistuneiden yritysten lisäksi suurille teknologia-alan yrityksille, kuten Amazonille.

Lue lisää OPn startup-yhteistyöstä.