Asunto myyty, yrityskaupat tehty, omalle kohdalle osunut isompi perintö tai peräti lottovoitto. Siinä muutama esimerkki, joiden takia OP Uusimaan senior varainhoitaja Hannu Takalan puhelin soi tai kalenteriin tulee merkintä asiakastapaamisesta.

Kun tilille rapsahtaa kuusinumeroinen tai jopa sitä suurempi summa rahaa, on moni pankkiasiakas yllättävän vaurastumisen edessä ymmällään.

Eniten pelätään sitä, että tehdään huonoja sijoituspäätöksiä ja osa rahoista menee hukkaan.

Hannu Takala
OP Uusimaan senior varainhoitaja

Joukko on vuosi vuodelta suurempi, sillä 1940- ja 1950-luvuilla syntyneiden isojen ikäluokkien kerryttämää omaisuutta siirtyy nyt kiihtyvään tahtiin seuraavalle sukupolvelle. 

– Eniten pelätään sitä, että tehdään huonoja sijoituspäätöksiä ja osa rahoista menee hukkaan. Myös verotuskoukeroihin sekä edunvalvonta- ja testamenttiasioihin kaivataan usein ammattilaisen apua, Takala kertoo.

Koko paletti yhdeltä luukulta

Asiakaskunta on luultua monipuolisempi, ja sen myötä myös varainhoitajan toimenkuva.

Varainhoitajien perinteinen toimenkuva on vuosien saatossa laajentunut asiakkaan sijoitusvarallisuuden hoidosta kokonaisvaltaiseen omaisuudenhoitoon. OP:n Private banking -palveluun kuuluvat sijoitusten lisäksi asunto-, pankki- ja vakuutusasiat sekä verotus- ja lakikysymykset.

Asiakkuuden avaamiseen riittää 300 000 euron sijoitusomaisuus. Se voi täyttyä esimerkiksi perityn asunnon tai kesämökin myynnin myötä.

– Liikkeelle lähdetään henkilökohtaisella keskustelulla. Siinä käydään läpi nykytilanne ja tarjolla olevat mahdollisuudet, mutta myös velvollisuudet ja varaukset lähipiirille ja verottajalle. Joskus äkkirikastuminen voi tuoda haasteita jopa elämänhallinnalle, Takala selvittää.

Asiakkaalle rakennetaan henkilökohtainen sijoittajaprofiili, johon kirjataan muun muassa se, minkä verran asiakkaalla itsellään on kiinnostusta, kokemusta ja aikaa omatoimiseen varallisuudenhoitoon.

Samalla kartoitetaan riskinottokykyä ja keskeisiä sijoituskriteerejä. Haetaanko kassavirtaa vai pitäisikö sijoituksista saada tuottoa? Millainen painoarvo on sijoituskohteiden vastuullisuudella? Mikä on sijoitusten aikajänne eli säästetäänkö omaan kulutukseen, eläkepäivien varalle, suoraan perillisille tai johonkin jo tiedossa olevaan kohteeseen?

– Tavoitteena on rakentaa asiakkaalle hänen sijoitusprofiilinsa mukainen salkku, joka kestää myös suhdannevaihtelut ja kriisit. Me esitämme mielestämme parhaat vaihtoehdot, ja asiakas tekee lopulliset sijoituspäätökset, Takala toteaa.

Yhteinen matka vie maaliin

Jos sijoitussalkussa tai -strategiassa ei ole muutostarpeita, varainhoitajat ovat asiakkaisiinsa yhteydessä muutaman kerran vuodessa. 

Kurssien noustessa asiakkaat aktivoituvat usein itsekin ja potentiaalisia sijoituskohteita saatetaan pallotella yhdessä oman varainhoitajan kanssa.

Potentiaalisia sijoituskohteita saatetaan pallotella yhdessä oman varainhoitajan kanssa.

– Tämä on jatkuva matka, jossa avoin yhteistyö ja onnistumiset lisäävät luottamusta. Vuosien saatossa asiakkaat usein kiinnostuvat asioista itsekin, jolloin myös sijoitusprofiili kannattaa päivittää ajan tasalle. Silloin salkun tuottokin vastaa paremmin asiakkaan odotuksia, Takala tähdentää.

Sanotaan, että varainhoitajan tulisi hoitaa asiakkaan omaisuutta kuten omaansa. Takalan mielestä niitä hoidetaan monessa kohtaa jo selvästi omia paremmin.

– Muutama ylilyönti ja liiallinen riskinotto tietävät tällä alalla nopeaa loppua työuralle. Toisaalta meidän on myös varoitettava ja vedettävä käsijarrusta, jos markkinatilanteet muuttuvat jyrkästi tai varovaisena tunnettu asiakas innostuu yhtäkkiä huippukorkean riskin sijoituksista.

Sijoittamisessa kannattaa muistaa myös siihen liittyvät riskit. Sijoituksen arvo voi joko nousta tai laskea, eikä ole takeita, että saat koko sijoittamasi pääoman takaisin. OP ei takaa, että saat sijoituksellesi tuottoa, eikä historiallinen tuotto ole tae tulevasta. Varainhoidon palvelut tarjoaa osuuspankki tai OP Varainhoito Oy.