Pohjois-Karjalassa Nurmeksessa majoitusta ja luontoelämyksiä tarjoava Äksyt Ämmät pyrkii omilla toimillaan hillitsemään ilmastonmuutosta. Yritys on maksanut noin viiden vuoden ajan jokaisesta kansainvälisestä matkaajasta lentokompensaation saksalaiselle Atmosfairille.

Äksyjen Ämmien yrittäjä Minna Murtonen on ollut systeemiin tyytyväinen. Hän kertoo miettineensä, ettei hänellä ole kuitenkaan tuhansia asiakkaita. Pienenkin yrityksen on mahdollista kompensoida asiakkaidensa lennot. Murtonen päätyi maksamaan lentohyvitykset saksalaiselle toimijalle, koska suurin osa hänen asiakkaistaan tulee Saksasta.

Yritys on myös hankkinut vastuullisuussertifikaatin. Sellainen voi olla matkatoimistoille merkittävä kriteeri, kun ne valitsevat kohdemaata ja -yritystä.

– Matkatoimistoille sertifikaatilla on ollut merkitystä. Yrityksen periaatteista ei tarvitse hirvittävästi kysellä. Nähtyään Tourcert-logon he tietävät, että yritys on käynyt vaaditun prosessin läpi, eikä vastuullisuuteen liittyviä alkukeskusteluja tarvitse käydä.

Vastuullisuus näkyy yrityksen arjessa myös ostopäätöksissä, ja asiakkaat haetaan lentokentältä yhteiskuljetuksilla.

– Lähi- ja luomuelintarvikkeet ovat tärkeitä, samoin se, että ruoka valmistetaan alusta pitäen itse. Hyvä esimerkki on, kun valmistin kalaa vieraille. Aloin suomustaa sitä keittiössä. Eräs asiakas tuli keittiöön ja kysyi, eikö tuo kävisi helpommin, kun ostaisit tonnikalapurkin ja avaisit sen. Vastasin, että ei todellakaan! Maussa on niin suuri ero. Kyllä hän ymmärsi, kun kala oli valmis.

Yritystoiminnassa näkyvät arvot ovat ainakin osittain peräisin Murtosen vanhemmilta. Kotona jätteitä ei juurikaan tullut.

– Kun täällä maalla asutaan ja yritys on maalla, on automaattista ajatella, miten mahdollisimman vähällä kulutuksella selvitään. Myös hankinnoissa mietitään kestävyyttä. Mieluummin ostaa kalliimpaa ja kestävämpää kuin joka vuosi uutta.

Alkuvuonna Visit Finland palkitsi Äksyt Ämmät kestävän kehityksen kärkiyrityksenä.

Turhautumisesta yrittäjäksi

Yritys sai alkunsa vuonna 1995, kun Murtonen ja Liisa Klippel kohtasivat kansainvälisen markkinoinnin kurssilla. Kurssin sisältö osoittautui niin vaikeaselkoiseksi, että ärsytyshän siitä nousi.

– Tuolloin ulkomaan markkinointi oli hieman erilaista kuin tänä päivänä. Ajattelimme, että osaamme tehdä tämän varmasti paremmin, kun kurssilla siitä tehtiin niin vaikeaa. Olimme hieman äkäisiä, että kaikkeen sitä pitää aikaansa tuhlata.

Pian kurssin jälkeen naiset rekisteröivät yrityksen nimen ja toiminta pyörähti käyntiin. Klippelillä oli jo entuudestaan majoitustoimintaa ja asiakkaita Saksasta. Maan kieli ja kulttuuri olivat tulleet tutuiksi maassa asumisen ja saksalaisen aviomiehen kautta.

– Tarkoitus oli heti alusta pitäen, että lähdemme tuomaan ulkomaalaisia matkailijoita Suomeen, Murtonen kertoo.

Nykyään yrityksen asiakkaista 92 prosenttia tulee ulkomailta, ja heistä 90 prosenttia on saksalaisia.

– Jostain syystä asiakkaista yksi prosentti tulee suoraan ja 99 prosenttia matkatoimiston kautta, niin sanotun kivijalkakaupan kautta. He haluavat henkilökohtaista palvelua.

Pienen paikkakunnan menestysresepti

Nurmes on vajaan 8 000 asukkaan kunta Pielisen rannalla. Kuopioon sieltä on matkaa noin 130 kilometriä ja Joensuuhun saman verran. Kuinka yritys on onnistunut tavoittamaan kansainväliset matkailijat?

Murtosen mukaan muun muassa oikeanlaisella näkyvyydellä. Yritys vierailee esimerkiksi matkamessuilla, on läsnä sosiaalisessa mediassa ja tuntee hyvin matkatoimistoja.

– Kyllä siinä on kyse pitkäjänteisestä työstä. Olemme etsineet matkatoimistokontakteja Keski-Euroopasta ja käyneet siellä säännöllisesti messuilla.

Messujen lisäksi matkatoimistojen järjestämät workshopit ovat matkailualan yrityksille hyviä tilaisuuksia mahdollisten yhteistyökumppaneiden löytämiseen. Niissä yritysten on vakuutettava matkatoimistot siitä, että heidän palvelunsa kannattaa ottaa valikoimiin. Äksyt Ämmät kutsuu uudet kumppanit tutustumaan ja kokemaan luontoelämykset paikan päälle.

– On vaikeaa kuvailla, kirjoittaa ja kertoa kuvien avulla. Retkien tunnelma on kuitenkin se, josta koko ohjelma muodostuu. Se pitää kokea itse.

Nykyään Murtonen pyörittää yritystä yksin ja Klippel viettää eläkepäiviä. Paikallisten yritysten yhteistyö on osoittautunut arjessa tärkeäksi. Ne järjestävät yhdessä esimerkiksi hiihto-, melonta- ja pyöräilyretkiä majatalosta toiseen.

– Emme olisi yksin mitään, jos mukana ei olisi muiden majatalojen yrittäjiä. Myös muita yrityksiä kiinnostaa, miten viiden samanlaisen yrityksen yhteistyö onnistuu. Olemme periaatteessa majoituksen ja ruokailun suhteen kilpailijoita.

Yhteistyö on kuitenkin Murtosen mukaan osoittautunut hyväksi keinoksi tuottaa uusia palveluita ja uudistaa valikoimia. Tämä pitää myös matkatoimistojen mielenkiinnon yllä.

Lue myös:

St1:n Anttonen: ”Lämmöntuotantoa varten ei tarvitse polttaa mitään”

Maaseutumatkailu on jo booking.comissa

Tutustu OPn yrittäjän palveluihin.