Hiljattain kaksi henkilöä Lounais-Suomessa maksoivat yhteensä 30 000 euroa traktorista, jonka ilmoitus arvostetussa sanomalehdessä vaikutti luotettavalta, mutta kyseessä olikin huijaus.

Huonosti kävi myös jokin aika sitten maanviljelijälle Kanta-Hämeessä. Hän halusi maksaa oma-aloitteisesti varausmaksun houkuttelevasta telakaivinkoneesta, mutta myyjä haihtui saman tien, kun rahat olivat siirtyneet tililtä toiselle. Konetta maanviljelijä ei koskaan nähnyt, ja rahat hävisivät kankkulan kaivoon.

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario ja tutkinnanjohtaja Markku Lylykangas sanoo, että tapaukset kuulostavat klassisilta huijauksilta.

– Hälytyskellojen pitäisi soida, jos myytävästä tuotteesta pyydetty hinta on epätavallisen edullinen ja myyjällä on kiire myydä tuote eteenpäin. Myöskään varausmaksuja ei missään tapauksessa kannata lähteä maksamaan työkoneista tai kalliimmista laitteista ennen kuin on nähnyt fyysisen tuotteen, Lylykangas sanoo.

Verkossa on monta tapaa joutua huijarin kynsiin

Lylykankaan mukaan verkossa tapahtuvat huijaukset ovat viime vuosina lisääntyneet sekä saaneet uusia ulottuvuuksia.

– Verkkohuutokaupoissa myydään olemattomia tuotteita, ja tavaraa ostetaan toisten henkilöiden nimissä. Valepoliiseina ja erilaisina muina asiantuntijoina esiintyviä huijareita vilisee verkossa, tai tunnettujen yritysten nimissä järjestetään arpajaisia, jotka osoittautuvat myöhemmin huijauksiksi, hän kuvailee.

Itä-Uudenmaan poliisin alueella on tällä hetkellä tutkinnassa useita huijaustapauksia, joissa kuluttajat ovat hankkineet internetin verkkohuutokaupoista tuotteita, joita ei ole olemassa tai joita ei ole toimitettu vastaanottajalle, kun tuote on maksettu.

Maatalousyrittäjiin kohdistuneita huijauksia löytyy Itä-Uudenmaan poliisin alueelta viimeisen kahdeksan vuoden ajalta onneksi kuitenkin vain kaksi kappaletta.

– Näissä tapauksissa on myyty traktoria tai muuta vastaavaa työkonetta, jotka ovat olleet arvoltaan kymmeniä tuhansia euroja, Lylykangas toteaa.

Maatalousyrittäjien kannattaa kuitenkin olla tarkkana verkko-ostosten kanssa, sillä heillä on riski joutua samankaltaisten huijausten kohteeksi kuin muidenkin asiakkaiden.

Vinkit turvalliseen verkko-ostamiseen

1. Tee hintavertailuja

Vertaile tuotteiden hintoja ainakin parissa kolmessa eri myymälässä tai verkkokaupassa ennen ostopäätöstä. Myös verkkohuutokaupassa myytävän tuotteen hintaa kannattaa verrata verkkokaupoissa myynnissä oleviin tuotteisiin. Jos hinta poikkeaa olennaisesti yleisestä tasosta ja myyjä painostaa lyömään kaupat lukkoon pian, koska tuotteella on paljon muita potentiaalisia ostajia, voi kyseessä olla huijari.

2. Varmista verkkokaupan luotettavuus

Varmista, että verkkokauppa käyttää suojattua yhteyttä. Tarkista myös yrityksen yhteystiedot, Y-tunnus ja osoite. Googlaa millaisia kokemuksia muilla kuluttajilla on verkkokaupasta. Varminta on tehdä ostoksia tunnettujen toimijoiden verkkokaupoissa.

3. Maksa ostokset luottokortilla

Verkkokauppaostokset on turvallisempaa maksaa luottokortilla tai pankkikortin credit-puolella.

Jos tilattu tuote ei tule perille, on rahoja mahdollista hakea takaisin kortin myöntäneeltä pankilta.

4. Mieti keneltä ostat

Verkkokaupasta ostaminen on turvallisempaa kuin tuotteiden hankkiminen yksityiseltä henkilöltä, sillä yrityksen myydessä tuotteita ostajalla on turvanaan kuluttajansuojalaki. Yksityiseltä toiselle myytävässä kaupassa tätä suojaa ei ole. Jos aikoo hankkia verkkohuutokaupasta kalliimpia tuotteita, kannattaa tarkistaa huolella myyjän ostohistoria ja muiden ostajien antamat palautteet.

5. Harkitse mitä tietoja tallennat

Verkkokaupoissa pyydetään usein rekisteröitymään tai kirjautumaan palveluun esimerkiksi Facebook- tai Google-tunnuksilla. Myös henkilö- ja luottokorttitietojen tallennusta ehdotetaan. Jotkut asetukset helpottavat asiointia, mutta samalla voi syntyä riski tietovuotoon. Tärkeintä on, ettei hyväksy mitään, mitä ei täysin ymmärrä.

6. Säilytä tilausvahvistukset ja maksukuitit

Tallenna verkkokaupan tilausvahvistus ja tosite suorittamastasi maksusta. Kun etäkauppa tehdään tuotetta näkemättä, Suomessa on lähtökohtaisesti kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautusoikeudeltaan poikkeavista tuotteista löytyy lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.

7. Tarkista tuote

Kun saat tuotteen, tarkista sen kunto. Tee välittömästi reklamaatio, jos tuotteessa on virheitä. Kuljetuksessa vioittuneesta tuotteesta voit tehdä reklamaation myös lähetyksen kuljettaneelle yhtiölle.

Neuvot antoi rikoskomisario ja tutkinnanjohtaja Markku Lylykangas__.

Lue lisää aiheesta:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Tavaran kaupan peruuttamisoikeus, Kuluttajaneuvonnan apuri