Olemme Pohjola Vakuutuksessa tutkineet ja tilastoineet työkonepalojen juurisyitä ja niissä nimenomaan tekniset viat nousevat esille. Teknisten vikojen taustalla on pääsääntöisesti aina ennakoivan huollon ja säännöllisten tarkastuksien puute.

Kuumana kesäpäivänä jo auringonpaiste nostaa konehuoneen lämpötilan yli 50 C asteeseen, kun moottori ei käy. Kun moottoria käynnistetään ja työkonetta rasitetaan, niin konehuoneen lämpötilat nousevat helposti yli 100 C asteen. Eri osien pintalämpötilat ovat tässä vaiheessa jo huomattavasti korkeammat, jopa yli 400 C astetta. Näissä lämpötiloissa tarvitaan enää palokuorma, niin palo on todellinen, sanoo Kristian Lindström Siveb OY:stä. Siveb Oy on Pohjola Vakuutuksen kumppani palovahinkojen torjunnassa.

Miten ennaltaehkäistään vahinkoja?

Helpoin tapa suojata omia työkoneita on pitää konehuoneet puhtaana palokuormista. Tämä tarkoittaa, että öljy- tai polttoainevuotoja ei saa esiintyä ollenkaan ja ”hikoilu” on merkki alkavasta vuodosta. Vuoto on aina korotettu paloriski, joka on helppo ja usein halpa korjata.

Metsäkoneille ja muille koneille, jotka käsittelevät helposti syttyvää materiaalia, on hyvä järjestää puhdistuspaikkoja ja suunnitella työpäivä niin, että konehuone ja muut kuumat pinnat puhdistetaan joka päivä. Kun paineilmalla tai laadukkaalla akkukäyttöisellä lehtipuhaltimella puhaltaa paikat puhtaaksi kerran päivässä, on paloriskiä jo pienennetty. Pidä partikkelisuodatin aina puhtaana palokuormista.

Kun kone siirretään uudelle työmaalle, on aina hyvä varmistaa, että kone saapuu työmaalle hyväkuntoisena. Varmista konehuoneen virtakaapeleiden asianmukainen kiinnitys. Varmista samalla, ettei virtakaapeleissa ja letkuissa ole kulumisjälkiä – pienikin kulumisjälki on jo alkava vahinko. On myös hyvä varmistaa, että koneessa ja työmaalla on alkusammutuskalusto, vesipiste sekä työmaalla työskentelevät työntekijät tietävät niiden sijainnin.

Suosittelemme vahvasti, että jokainen koneen käyttäjä selvittää koneen käyttöohjekirjasta miten käyttämänsä kone regeneroi. Regenerointi suoritetaan aina kun kuljettaja on läsnä. Ennen regenerointia on aina syytä varmistaa ettei konetilassa on ylimääräistä palava materiaalia.

Suosittelemme myös, että yrittäjät keskustelevat työmailla keskenään, miten koneet tarkastetaan ja pidetään kunnossa. Kannatta myös keskustella miten edetään, jos palo tai muu vahinko sattuu: kuka sammuttaa, kuka auttaa, kuka soittaa hätänumeroon.

Jos tarvitsette lisää opastusta koneturvallisuuteen, autamme mielellämme. Voitte ottaa yhteyttä yhteyshenkilöönne ja katsomme yhdessä mitä voimme tehdä.

Haluan toivottaa kaikille asiakkaille turvallista kesää koko Pohjola Vakuutuksen puolesta!

Ari Rantamaa

Ajoneuvovakuuttaminen

Työkonevakuutus turvaa työkoneet ja lisälaitteet - tutustu ja pyydä tarjous!

Juttu julkaistu alunperin 3.7.2020