Viimeisen 15 vuoden aikana globaali vaatetuotanto on räjähtänyt käsiin, mutta samanaikaisesti vaatteiden käyttöikä on kutistunut. Tarpeettomiksi jääneitä vaatteita on kuitenkin alettu kierrättää, jotta niiden elinkaari olisi mahdollisimman pitkä ja ympäristökuorma maltillisempi.

Vuonna 2015 suomalaiset vasta heräilivät siihen, että tavara voi vaihtaa omistajaa muutenkin kuin kaupan kassalla. Tuolloin Bertta Häkkinen haisteli maailmanmarkkinoita ja aavisteli kollegoineen, että tästä voisi tulla vielä isokin ilmiö B2C-bisneksessä. Kirpputorikulttuuri oli luotava uudelleen.

Niin syntyi tamperelainen Rekki, joka antaa laadukkaille merkkivaatteille uuden elämän myymällä niitä eteenpäin ensisijaisesti verkkokaupassa. Kasvuyritys uskoo, että second hand voi olla aidosti hyvä vaihtoehto first hand -tuotteille.

– Koko second hand -liiketoimintamme arvopohjana on vastuullisuus, joka yhdistää sekä työntekijöitämme että asiakkaitamme. Haluamme edustaa tulevaisuutta ja valistaa yleisöä vastuullisesta kuluttamisesta, sanoo Häkkinen, joka toimii nykyään Rekin toimitusjohtajana.

Hän myöntää, että aluksi vastuullisuuden mielikuvaa ei juurikaan hyödynnetty yrityksen markkinoinnissa, sillä käytettyjen vaatteiden imago ei houkutellut asiakkaita. Vasta pari vuotta sitten vastuullinen ja mahdollisimman läpinäkyvä toimintapa kiilasi kaiken edelle myös viestinnässä, ja se on kantanut hedelmää.

Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen uskoo, että second hand -markkinalla on iso kasvupotentiaali tulevaisuudessa. Tamperelainen kasvuyritys toivoo saavansa myös massat innostumaan vastuullisesta kulutuskulttuurista – sekä Suomessa että ulkomailla.

Second hand innostaa vastuullisia kuluttajia

Käytettyjen vaatteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi viime aikoina, ja sen ansiosta markkinoille on ilmestynyt paljon uusia toimijoita. Second hand -markkinan ennustetaan jopa tuplaantuvan vuoden 2018 tasosta vuoteen 2023 mennessä.

Nyt Rekin tuhannen neliön varastohalliin mahtuu kymmeniä tuhansia vaatekappaleita, ja työntekijöitä kasvuyrityksellä on 13. Vaikka kauppa rullaa vahvasti, Häkkinen näkee, että potentiaalia on paljon nykyistä enemmän. Esimerkiksi Suomessa asiakaskunta on lojaali mutta toistaiseksi varsin pieni.

– Valtavirta on saatava liikkeelle, jotta vaatteiden kiertokulku tehostuu. Tarvitaan ehkä myös uusia toimintamalleja, sillä verkkokauppa ei välttämättä toimi kaikille kuluttajille, Häkkinen arvioi.

Siksi Rekki on testannut tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös kivijalkaliikettä, joka on osoittautunut mainioksi ratkaisuksi. Samoin pisteet, joihin käytettyjä vaatteita voi jättää, ovat saaneet hyvän vastaanoton.

– Panostamme asiakaspalveluumme, jotta vaatteiden ostaminen ja myyminen olisi mahdollisimman vaivatonta asiakkaalle – tapahtuipa se sitten verkossa tai myymälässä, Häkkinen vakuuttaa.

Rekki antaa laadukkaille merkkivaatteille uuden elämän myymällä niitä eteenpäin verkkokaupassa ja kivijalkaliikkeissä. Kasvuyrityksen mielestä second hand voi olla aidosti hyvä vaihtoehto first hand -tuotteille.

Kansainvälistymisen suuntana Pohjoismaat

Häkkinen uskoo, että kestävän kuluttamisen trendi ei tule ainakaan katoamaan tulevaisuudessa. Siksi Rekillä on nyt kova pyrkimys kasvaa ja kansainvälistyä. Sysäyksen kasvulle tarjosi kevään 2020 joukkorahoituskierros, joka pisti vastuulliset sijoittajat liikkeelle.

– Joukkorahoituksen avulla olemme päässeet kehittämään ja skaalaamaan tietojärjestelmä- ja logistiikkaratkaisujamme. Se tehostaa toimintaamme entisestään, Häkkinen iloitsee.

Ensiaskeleensa Rekki otti kansainvälisille areenoille vuonna 2019, kun se avasi tytäryhtiön Viroon. Kokemus tarjosi arvokkaita oppeja lähitulevaisuuden suunnitelmille. Tähtäimessä siintävät seuraavaksi Pohjoismaat, joissa markkinapotentiaalikin on isompi.

– Euroopassa meillä ei ole montaakaan kilpailijaa, jolla olisi samanlainen toimintamalli kuin meillä. Totta kai meidän on vielä testattava markkinoita, miten yleisö tietyssä kohdemaassa innostuu, Häkkinen toteaa.

Rekki on suunnitellut liiketoimintansa alusta pitäen niin, että bisnestä on mahdollista tehdä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Tähän Häkkinen kannustaa myös muita yrityksiä, sillä aina ei voi etukäteen tietää, milloin otollinen sauma kansainvälisille avauksille urkenee.

Yrityksen kansainvälistyminen on yksi väylä kasvattaa liiketoimintaa, ja huolellisella suunnittelulla autat yritystäsi etenemään mahdollisimman suorasti ja riskittömästi kansainvälisillä markkinoilla. OP tukee yritystäsi kansainvälisen kasvun vauhdittamisessa. Lue lisää.