”Lensimme kuin lintu ikkunaan, ja liikevaihto putosi nollaan” – Kevät oli kova isku, mutta poikkeuskesä yllätti kotimaan matkailuyrittäjät
Lisää aiheesta
Kun turistit puuttuvat, edes luovuus ei pelasta matkailuyrittäjää. Kotieläinpiha PikkuKili, koiratarha Husky Park ja Hotel & Spa Resort Järvisydän ratkovat tahoillaan pandemian synnyttämiä haasteita.
Lieksalaisen kotieläinpiha PikkuKilin yrittäjä Jarmo Leinonen on huomannut, että kotimaan matkailun suosio on lisääntynyt.
– Yhtenä päivänä meillä kävi porukka, jotka ovat asuneet Joensuussa 35 vuotta. He olivat kuulleet PikkuKilistä ensimmäistä kertaa vasta tänä kesänä, vaikka meillä on ollut toimintaa jo 27 vuotta, Leinonen sanoo.
Joensuun liepeillä sijaitsevassa PikkuKilissä on kesäisin eläimiä noin 250, joista suuri osa on lintuja. Paikallisia erikoisuuksia ovat emut, alpakat, laamat ja villisiat sekä tämän kesän uutuus mohair-vuohet. Eläintilan lisäksi yrittäjät Jarmo Leinonen ja Mirva Wickstrand pyörittävät kioskitoimintaa ja mökkimajoitusta.
Toukokuu meni penkin alle, sillä kaikki ryhmät peruivat vierailunsa. Ensimmäiset yksittäiset vieraat saapuivat toukokuun lopussa.
Kysynnän laskusta huolimatta eläinpiha oli koko kevään auki, koska väljissä ulkotiloissa turvaetäisyydet on helppo säilyttää. Koronapelko näkyi vain kioskimyynnissä: vieraat eivät uskaltautuneet kahville tai jäätelölle.
Elokuun puoliväliin mennessä koronatapauksia oli todettu Pohjois-Karjalassa alle kolmekymmentä.
– Tautia ei ole tarvinnut pelätä toistaiseksi, joten ihmisillä on säilynyt turvallisuuden tunne. Se on ollut meidän onni.
Uudet rajoitukset riski investoinneille
Kotimaan matkailu alkoi piristyä viikko ennen juhannusta. Yrittäjien yllätykseksi kesäkuu oli viime vuotta parempi ja heinäkuu historian paras.
– Suomalaiset ovat lähteneet tutustumaan kotimaan kohteisiin, kun eivät pääse ulkomaille. Saisivat pitää rajat pidempään kiinni, että kävijöitä riittäisi jatkossakin, Leinonen vitsailee.
Keskieurooppalaisten lomakausi alkaa elokuussa. Nähtäväksi jää, saapuvatko esimerkiksi saksalaiset tänä vuonna PikkuKiliin.
Leinonen ei lähtisi purkamaan matkustusrajoituksia liian nopeasti.
– Virus jyllää edelleen maailmalla. Yritysten kannattaisi pitää kävijämäärät maltillisina, eikä palata suin päin entiseen normaaliin.
Kotimainen asiakasvirta tyrehtyy tavallisesti koulujen alkaessa. Yrittäjät toivovat syksyn hiljaisille arkipäiville esimerkiksi eläkeläisporukoiden vierailuja.
Syksyllä PikkuKilin toiminta jatkuu entiseen malliin. Paikkojen kunnostuksen lisäksi suunnitelmissa on hankkia tilalle uusia eläimiä. Keskieurooppalaiset eksoottiset lajit olisivat vetonaula, mutta ulkomailta tulevien eläinten haaste ovat paperisota ja karanteenit.
Uudistaminen on riski, jos uudet koronarajoitukset tulevat päälle. Leinosen mielestä uutta pitää kuitenkin tarjota, jotta myös nykyisillä asiakkailla säilyy mielenkiinto.
Husky Park menetti turistit
Kärryajelut ja patikkaretket metsissä koirien kanssa ovat tavallisesti Husky Parkin kesän vetonaulat. Kuluneena kesänä koirakärry on liikkunut vain harvoin. Normaalisti tarhoilla vierailee vuosittain yli 50 000 asiakasta, joista suurin osa on ulkomaalaisia turisteja.
– Nyt kun ulkomaalaiset ovat jääneet pois, sisään tulee päivässä muutama kotimainen asiakas. He kuitenkin kuluttavat vähemmän kuin ulkomaalaiset turistit, sanoo yrittäjä Kaj Erkkilä.
Rovaniemellä sijaitsevan Husky Parkin 33 koiratarhassa haukkuu yhteensä noin 110 husky-koiraa, joiden ruokkiminen, treenaaminen ja huoltaminen on mittava kuluerä.
Tavallisesti Husky Park takoo talvisin kolmessa kuukaudessa riittävän rahoituksen koko vuodelle. Viime talvena yritys teki ennätystulosta, kunnes koronavirus alkoi jyllätä vuodenvaihteessa Aasiassa. Alkuvuodesta kävijämäärät romahtivat.
– Teimme hyvät rahat, mutta meillä oli myös paljon väkeä töissä ja isot kulut. Jos olisin osannut ennustaa kevään kulun, olisimme karsineet menoj, Erkkilä sanoo.
Kesä säästöliekillä
Vaikka Husky Park tekee edelleen päivittäin tappiota, haluaa suomifaniksi tunnustautuva yrittäjä tarjota kaikille halukkaille mahdollisuuden kokea koiraelämyksiä Lapin luonnossa. Nyt Erkkilän tehtävänä on ollut venyttää penniä ja minimoida kulut.
Erkkilä kiittää ihmisiä, jotka ovat joustaneet koiratarhan ahdingossa. Esimerkiksi huoltohallin vuokraaja on suostunut puolittamaan kuukausivuokran.
– Tuntuu tosi hienolta, kun ihmiset lähtevät tukemaan meitä hädän hetkellä, vaikkei heillä ei ole tilanteeseen osaa eikä arpaa.
Ellei pandemia olisi iskenyt, olisi Husky Park saattanut lähteä maailmalle. Useamman koiratarhan pystyttäneet yrittäjät osaisivat siirtää toiminnan periaatteessa mihin päin maailmaa tahansa. Mutta nyt kun korona on kaikkialla, on suunnitelma jäissä.
Epävarmoista näkymistä huolimatta yrittäjä katsoo tulevaisuuteen positiivisesti. Jos Husky Parkin tarina päättyy, palaa kirvesmiehenä työskennellyt Erkkilä todennäköisesti entisiin hommiinsa Etelä-Suomeen.
– Syksyllä teemme täysillä niin pitkään kuin rahat riittävät. Sitten pistämme lapun luukulle.
Järvisydän lensi päin ikkunaa
Vuoden 2020 piti olla Hotel & Spa Resort Järvisydämessä kansainvälisen matkailun läpimurtovuosi. Tavoitteen eteen oli uurastettu vuosikausia, mutta poikkeuskevät yllätti yrittäjät.
– Lensimme kuin lintu päin ikkunaa. Koronan myötä kaikki ryhmät peruuntuivat, ja huhtikuussa liikevaihto oli nollilla, yrittäjä Markus Heiskanen kertoo.
Järvisydän tuottaa ympärivuotisia matkailuelämyksiä Rantasalmella Saimaalla. Majoitus-, kylpylä- ja ravintolapalveluiden lisäksi yritys tarjoaa Linnansaaren kansallispuistossa järviteemaisia ohjelmapalveluja, kuten kalastusta, melontaa ja veneilyä. Kesäisin tarjolla on myös norpparetkiä, risteilyjä sekä patikointia metsässä. Talven vetonaula on retkiluistelu kansallispuiston luonnonjäillä.
Keväällä suurin osa Järvisydämen työntekijöistä lomautettiin, ja toimintaa pyöritettiin yrittäjäperheen ja ydinjohdon voimin. Yrittäjien onneksi moni alkuvuodesta varauksensa tehnyt asiakas siirsi reissunsa myöhempään ajankohtaan.
Vuosisadan kesä
Toukokuun puolessa välissä verkkokauppa heräsi, kun ensimmäisiä rajoituksia höllennettiin. Aluksi virkistyivät ulkoaktiviteetit, sillä kuukausia sisätiloissa viettäneet ihmiset halusivat päästä luontoon.
Yrittäjien yllätykseksi toivottomalta näyttänyt kesä onkin mennyt erinomaisesti: Kesä- ja heinäkuussa liikevaihto on kasvanut 50 prosenttia, minkä ansiosta kevään menetys on saatu kiinni.
– Tuli vuosisadan kesä. Ihmisissä patoutunut matkailun tarve on päässyt valloilleen, ja kotimaiset perheet ja pariskunnat tulevat meille nauttimaan yhdessäolosta ja luontokokemuksista, Heiskanen iloitsee.
Myös luonnonvoimat auttoivat.
– Saimme hienon startin poikkeuksellisten upeiden säiden ansiosta. Tavallisesti kesän matkailukausi käynnistyy verkkaisesti, mutta tänä vuonna kesäkuu meni normaalin heinäkuun tehoilla.
Paikkauskollinen kotimaan matkailija
Heiskaselle koronakesän tärkein oppi on ollut notkeus.
– Maailma on muuttunut pysyvästi. Se tarkoittaa, että meidän tulee olla notkeampia. Palvelun pitää tulevaisuudessa kyetä reagoimaan aiempaa monipuolisempiin vaihteluihin.
Yrityksen strategia teki täyskäännöksen. Ulkomaisten asiakkaiden houkuttelun sijaan Järvisydän keskittyy nyt kotimaan matkailijoihin. Heiskasen mukaan suomalaisille vieraille asiakaskokemus tulee olla huippuunsa viritettyä.
– Hienoista puitteista johtuen kotimaiset asiakkaat odottavat meiltä paljon. Lisäksi kotimaan matkailija on paikkauskollinen. Heihin pitää tehdä lähtemätön vaikutus, jotta he tulevat uudestaan.
Etätyösuosituksen jatkuminen avaa matkailualan yritykselle uudenlaisia markkinarakoja. Järvisydän onkin suunnitellut syksyksi etätyöpakettia, joka tarjoaa mahdollisuutta tehdä töitä luonnon läheisyydessä. Syksyn korvilla ensimmäiset etätyöskentelijät ovat jo saapuneet matkailukeskuksen huviloihin.
Artikkeli on osa Puhalletaan yhteen Suomeen -teemaa, jolla OP haluaa tukea yrityksiä poikkeustilanteen aikana, kiinnittää huomiota yritysten tärkeään merkitykseen yhteiskunnassa ja kannustaa muitakin toimimaan paikallisten yritysten puolesta. Tutustu teemasivuihin, jonne on koottu OP:n tukitoimet, helpotukset, ohjeet ja vinkit yrityksille.