Kun samanhenkiset ihmiset osuvat samaan paikkaan oikeaan aikaan, voi syntyä vaikka suuri vuohitila. Näin kävi neljälle eteläsavolaiselle ja yhdelle kymenlaaksolaiselle maatalousyrittäjälle, kun he olivat vierailemassa Juustoportissa vuoden 2016 alussa.

– Siellä kävi ilmi, että Juustoportti tarvitsi miljoona litraa vuohenmaitoa jalostukseensa. Siitähän se idea lähti, mutta ei se ihan heti ottanut tulta.

Näin avaa syntytarinaa yksi heistä, Carin Grotenfelt, ja lisää, että sattumukset eivät olleet tässä. Yhden osakkaan vaimo oli aiemmin lukenut lehdestä, että Loviisan Ruotsinpyhtäällä oli myynnissä 200 hehtaarin tila. Hullu hankinta tai ei, mutta pian se oli viisikon omistuksessa ja syntyi Jokiniemen Kartano Oy. Ajatus vuohista kypsyi valmiiksi parissa kuukaudessa.

– Monet meistä ovat luomulehmänmaidon tuottajia, joten hyppäys vuohiin ei tuntunut niin isolta ja suunnittelun jälkeen päätös oli helppo tehdä.

Vuohenmaidon tuotanto oli tarkoitus käynnistää mahdollisimman nopeasti. Tämän suhteen avainkysymys kuului, mistä löytää vuohet. Ulkomailta tuonti ei säännösten ja tautiriskien vuoksi tullut kysymykseen. Kotimainen ratkaisu löytyi onneksi nopeasti.

– Kaksi Juustoportin vuohenmaidon tuottajaa lopetti toimintansa ja me ostimme heiltä starttikarjan itsellemme.

Vuoden 2017 helmikuussa suomenvuohet lypsettiin aamulla Jalasjärvellä ja autokuljetuksen jälkeen illalla Loviisassa. 800 vuohen katraasta puolet on lypsyssä ja puolet on nuoria vuohia. Kokonaismäärä on aikomus kasvattaa 1 000 vuoheen. Tuolla määrällä tila on Pohjoismaiden suurimpien joukossa.

Uusia vaatimuksia

Uusi eläinlaji ja mittakaava asettivat yrittäjät uuden tilanteen eteen. Pohdinnan alla oli muun muassa, millainen rehu- ja työmenekki vuohille piti varata. Tilojen suhteen kartanon vanha navetta palveli tarvetta tietyin muutoksin.

– Vuohet ovat vuorikiipeilijöitä, joten rakensimme niillä portaat ala- ja yläkerran välille. Nyt vuohet kulkevat ja ovat vapaana pihattomaisesti molemmissa kerroksissa.

Lypsyä varten navetan yhteyteen rakennettiin kokonaan uusi tila, johon tuli DeLavalin 2 x 36-paikkainen tehokas ja moderni lypsyasema. Vuohen keskituotos on kaksi kiloa maitoa päivässä, jolloin aamu- ja iltalypsyyn kuluva aika on yhtä vuohta kohden lyhyt. Vuohi voi lypsää jopa viisi vuotta putkeen poikimisten välillä.

– Meidän päätavoitteemme on jalostaa vuohista huippulaatuisia yksilöitä.

Vuohi on tarkka syömisestään; pääravintoa ovat lehdet, yrtit ja tosi nuori säilörehu. Sen lisäksi annetaan vähän proteiinia, energiaa ja hivenaineita sisältävää väkirehua. Kesällä vuohet pääsevät ulkolaitumelle. – Siirrymme myös vuohien osalta luomutuotantoon jo kesästä 2017 lähtien.

Erikoisosaamista ja ammattilaisia

Vuohitila tarjoaa työtä tuotantovastaavalle, kolmen henkilön navettatiimille sekä tarvittaessa yhdelle traktorikuskille. Grotenfelt oli positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hyvin heille tarjoutui ammattitaitoista, kokenutta ja paikallista työvoimaa.

Osakkaat ovat kehittäneet myös omaa osaamistaan esimerkiksi matkalla Hollantiin, joka on iso vuohenmaidontuottaja Euroopassa. Verkostoituminen alan toimijoiden, kuten muiden vuohitilojen, eläinlääkäreiden ja ProAgrian, kanssa on lisännyt niin ikään ymmärrystä.

Juustoportti on erikoistunut valmistamaan kovia vuohenjuustoja, joilla on Keski-Euroopassa hyvä kysyntä, ja iso osa tuotannosta meneekin vientiin. Vuohenmaidolta edellytetään korkeaa hygieniatasoa, jossa voihappoitiöiden määrän minimointi on yksi merkittävä tekijä. Maidon laadunvarmistus on tuotannon riskitekijä, johon yrittäjät ovat tottuneet jo lehmänmaidon tuottajina. Uusi toimiala, maidon ja raaka-aineiden hinta sekä toimintamallin luominen olivat muita mietittäviä asioita, kun investointipäätöstä sorvattiin. Pankin rooli yhteistyökumppanina on elintärkeä.

– Osakkaiden maatalousalan ammattitaito ja kyvykkyys olivat tarvittavan luottamuksen perustana, jotta suuri projekti ja investointi sai tarvitsemansa rahoituksen, sanoo asiakkuusjohtaja Reijo Särkkä OP Suur-Savosta.

Särkkä näki Jokiniemen Kartanon ideassa innovatiivisia aineksia muutoin kuluneelle maatalousalalle. Juustoportin menestystekijät ja tarve saada raaka-ainetta nousussa olevalle vientituotteelle loivat hyvän pohjan hankkeelle.

Yrittäjän rooli on aina ratkaiseva, kun investointipäätöstä tehdään: – Näillä yrittäjillä oli näyttöä osaamisesta pitkältä ajalta niin tuotannossa, taloudessa kuin markkinoinnissakin. Huolellisesti tehdyt suunnitelmat ja laskelmat tukivat myönteistä päätöstä, toteaa Reijo Särkkä.