Fysiolinen toimitusjohtaja Hannu Välikoski kuvailee koronavuotta kaksijakoiseksi. Fysiolinen liiketoiminta on sekä kasvanut että kutistunut, mutta kokonaisuutena vuosi on kuitenkin ollut positiivinen.

– Lääkinnällisiin laitteisiin ja tuotteisiin keskittyneen Pharma-yksikkömme liiketoiminta on kasvanut. Liikuntapuolen välinekauppa on mennyt alaspäin. Rankimmin korona on vaikuttanut kuluttajille suunnatun Fressi-kuntosaliketjun arkeen, kun välillä salien toimintaa jouduttiin rajusti supistamaan ja henkilökuntaa lomauttamaan, Välikoski sanoo.

Välikosken mukaan Fysioline onnistui kuitenkin nopeasti sopeuttamaan toimintaansa. Se on edellyttänyt nopeaa päätöksentekoa ja jatkuvaa reagointia viranomaissuosituksiin sekä kykyä rakentaa uusia palveluita.

– Organisaatiossa on tehty rakenteellisia muutoksia, jotka olivat jo työn alla, mutta korona kiritti ratkaisuja eteenpäin. Kuntoilun ja hyvinvoinnin puolelle kehitimme nopeasti digitaalisen palvelun FressiTV:n, jossa saleilta tutut ohjaajat ja ohjelmat tavoittivat kuluttajat videostriiminä, Välikoski sanoo.

Palvelussa käytiin ensimmäisen kuukauden aikana puoli miljoona kertaa.

FressiTV sisältää liikuntaohjelmien lisäksi myös muitakin terveyteen, hyvinvointiin ja ravintotietoon liittyviä sisältöjä.

– Korona inspiroi meitä toteuttamaan digiloikan, jota olimme jo suunnitelleet, mutta nyt tuli aika viedä se käytäntöön, Välikoski sanoo.

Hänen mukaansa koronapandemian tärkein oppi on ollut kyky reagoida nopeasti muutoksiin ja katsoa asioita tuorein silmin.

– Yrittäjän on hyvä miettiä jo yritystoimintaa aloittaessaan erilaiset skenaariot, jotka voivat osua kohdalle. Kun niitä on pohtinut ennakkoon, osaa odottamattomiinkin muutoksiin varautua paremmin. Fysiolinen vahvuutena on ollut riittävän monipuolinen liiketoiminta. Business to Business -puolen palveluilla on voitu tasoittaa kuluttajapuolen palveluiden notkahduksia, hän sanoo.

Korona on myös muuttanut Fysiolinen liiketoiminnan käytäntöjä.

– Liikuntakeskusten asiakasmyynti on siirtynyt verkkoon eikä jatkossa henkilökohtaisille myyntineuvojille ole enää tarvetta, hän arvioi.

Hannu Välikosken koronaopit

  1. Reagoi ripeästi uusiin tilanteisiin. Sopeuta nykyistä liiketoimintaasi ja ota uusia asioita käyttöön nopeasti.
  2. Mieti jo ennakkoon erilaiset skenaariot, jotka voivat tulla eteen ja hae ratkaisuja, miten liiketoimintasi polku voi jatkua, jos tilanteet muuttuvat.
  3. Huolehdi itsesi ja henkilökuntasi hyvinvoinnista kriisinkin aikana.
Hannu Välikoski, Fysioline

Aggressiivinen markkinointi puri

– Meillä oli keväällä kaksi vaihtoehtoa, kun koronapandemia iski päälle: joko aloittaa todella rankka säästö- ja kulukuuri tai lähteä kasvattamaan myyntiä panostamalla vahvasti markkinointiin, kertoo markkinapaikka Offerillan toimitusjohtaja Risto Juntunen.

Offerilla tarjoaa eri alan yrityksille Suomen suurimman paikallisten tarjousten markkinapaikan, jossa yritykset voivat myydä lahjakortteja asiakkailleen edulliseen hintaan.

Lomautusten ja vähennysten sijasta Offerilla päätti panostaa markkinointiin, mikä tuotti tulosta. Heinäkuussa aloitettu markkinointi sosiaalisessa mediassa ja mainosverkostoissa sai aikaan kävijäennätyksiä ja synnytti hyvää kauppaa verkossa.

– Tehostimme samalla omia prosessejamme, mikä tarkoitti parempaa palvelua kuluttajille ja yrityspartnereillemme, Juntunen sanoo.

Käytännössä tämä tarkoitti esimerkiksi verkkokaupan maksuvaihtoehtojen monipuolistamista.

– Verkkokaupan myyntiä paransi esimerkiksi mobiilimaksun käyttöönotto maksuvaihtoehtona. Yhä useampi kuluttaja selailee markkinapaikkaa mobiilisti ja tekee herkemmin myös ostopäätöksen, jos maksaminen on helppoa mobiililaitteella, Juntunen sanoo.

Yrityspartnereille Offerilla käynnisti vaivattoman Auta yrittäjää -palvelun, jonka avulla yritykset voivat perustaa ilmaiseksi oman verkkokauppapaikan Offerillan digitaaliseen ympäristöön.

– Tämä palvelu houkutteli sivustollemme noin satakunta uutta yrittäjää. Moni niistä onnistui palvelun avulla pitämään liiketoimintansa käynnissä koronasta huolimatta. Esimerkiksi eräs kampaamoyrittäjä kertoi tehneensä palvelun avulla merkittävän liikevaihdon, Juntunen sanoo.

Koronavuoden aikana kuluttajakäyttäytyminen on vaihdellut Juntusen mukaan kuin pörssikurssit.

– Aina kun tulee jokin uusi rajoite, niin myynti laskee hetkellisesti 4–5 prosenttia, mutta palaa sitten takaisin. Nyt kuluttajat ovat alkaneet ostaa lahjakortteja enemmän netistä ja myös vanhemmat kuluttajat ovat aktivoituneet, Juntunen sanoo.

Kevään alkuromahduksen jälkeen Juntunen kuvailee koronavuotta kokonaisuutena hyväksi myynnin näkökulmasta.

– Kävijämäärät ovat kasvaneet keväältä syksyyn tultaessa 30–50 prosenttia. Marraskuussa teimme uuden myyntiennätyksen, kun myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 180 prosenttia. Iso myyntimäärä tarkoittaa, että olemme onnistuneet myymään paljon kotimaisten pk-yritysten lahjakortteja erilaisiin palveluihin, jotka houkuttavat kuluttajia.

Risto Juntusen koronaopit

  1. Pyri olemaan askeleen edellä. Kun kriisi uhkaa, niin hae askel edellä ratkaisuja, miten liiketoimintaa voi ylläpitää ja kehittää
  2. Hae apua verkostosi asiantuntijoilta, mieti miten asioita voisi tehdä toisin.
  3. Tiedä numerosi. Johda tiedolla, älä tuurilla.
Risto Juntunen, Offerilla. Kuva: Antti Nyman

Vastuu henkilökunnan hyvinvoinnista on kaikki kaikessa

Kahvilayrittäjät Essi ja Tommi Rautiainen joutuivat nopeasti sopeuttamaan toimintaansa kahviloissaan Helsingin Munkkiniemessä ja Espoon Tapiolassa, kun maaliskuisen lockdownin myötä kahvilatiloihin ei voinut päästää asiakkaita.

Useiden kahvila- ja ravintolayrittäjien tavoin Rautiaisten Cafe Tarina alkoi tarjota noutoruokaa ja kotitoimituksia asiakkaileen.

– Pikavauhtia polkaisimme käyntiin uuden palvelun, hankimme maksupäätteet, kehitimme tilaussysteemit ja vuokrasimme auton kuljetuksia varten, Tommi Rautiainen kertoo.

Kahvilan vakioasiakkaat innostuivat noudettavista tai kotiin kuljetettavista vappu- ja äitienpäiväbrunsseista.

– Munkkiniemessä kauppa kävi tosi hyvin, mutta Tapiolan Ainoa-kauppakeskuksessa oli hiljaisempaa ja jouduimme lomauttamaan osan henkilökunnasta. Teimme uusia järjestelyjä keittiö- ja kuljetustoimintoihin, jotta pystyimme tarjoamaan työtä mahdollisimman monelle työntekijöistämme, Essi Rautiainen sanoo.

Toimintaa on pitänyt jatkuvasti sopeuttaa muuttuvien suositusten mukaan. Cafe Tarina on taloudellisesti selvinnyt vaikeimpien aikojen yli. Suurin huoli yrittäjäpariskunnalla on ollut 20 työntekijästään.

– Jengimme on ollut täysillä mukana ja joustanut hienosti tilanteiden muuttuessa. Olemme pyrkineet pitämään yllä hyvää tunnelmaa ja positiivista mielialaa, jotta yhdessä selviämme tämän poikkeustilan mukanaan tuomista haasteista, Essi Rautiainen sanoo.

Henkilökunnan vastuullisuus on näkynyt esimerkiksi siten, että kaikki työntekijät alkoivat käyttää maskia jo ennen kuin sen käyttöä suositeltiin.

– Olemme toimineet vastuullisesti, huolehtineet desinfioinnista, turvaväleistä, maskeista, käsidesistä ja ohjeistuksista, jotta asiakkailla olisi turvallista käydä kahviloissamme, Essi toteaa.

– Jälkeenpäin ajateltuna viranomaisilta olisi toivonut selkeämpiä suosituksia ja määräyksiä alusta alkaen. Nyt kaikki ravintolat, yökerhot ja kahvilat niputettiin yhteen ja pakotettiin sulkemaan ovensa, vaikka koronan leviämisen juurisyy on ihmisten käyttäytymisessä, ei itse liiketiloissa, Tommi toteaa.

Essi ja Tommi Rautiaisen koronaopit

  1. Ole ajan hermolla etupainotteisesti ja käy läpi eri skenaariot, jotka yritystoiminnassa voivat tulla vastaan.
  2. Kriisin kohdatessa tee päätöksiä äläkä työnnä päätä pensaaseen. Keskity niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa omalla toiminnallasi ja ratkaisuillasi.
  3. Huolehdi itsesi ja henkilökuntasi hyvinvoinnista. Ihmiset ovat yritystoimintasi kallisarvoisin omaisuus.
Essi ja Tommi Rautiainen, Cafe Tarina

Orastavaa optimismia

Rokoteuutiset ja kotimaisen kysynnän elpyminen ennakoivat, että talous saattaa toipua koronakriisistä yllättävän nopeasti ensi keväänä. Yritysten viime kuukausien liiketoiminnan kasvu on ollut voimakkaampaa kuin pari kuukautta sitten.

OP:n pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Heikki Peltola palauttaa mieliin, miten keväällä suomalaisten kulutuskäyttäytyminen elpyi todella nopeasti, kun tautitilanne alkoi hellittää ja erilaiset rajoitukset poistuivat.

– Jos selviämme tästä loppuvuoden toisesta aallosta yhtä nopeasti kuin keväällä ja rokotteiden jakelu etenee, on meillä kaikki edellytykset nopealle kasvulle ensi vuonna, Peltola sanoo.

Viime kuukausina tehdyt erilaiset selvitykset koronan vaikutuksista yritysten toimintaan heijastelevat herkällä pulssilla nopeita käänteitä, joita vuoden aikana on koettu. Alkusyksystä julkaistussa Suomen Yrittäjien, Finnveran ja TEM:n tekemässä pk-barometrissä tunnelmat olivat pessimistisiä, mutta marraskuun lopulla julkaistussa EK:n koronakyselyssä viesti oli paljon positiivisempi.

– Uutiset koronarokotteista näkyivät heti vastauksissa. Ilmassa on orastavaa optimismia. Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä näkee liiketoimintansa kasvavan tai jatkuvan nykyisellään. 47 prosenttia yrityksistä on selvinnyt vuodesta ilman lomautuksia ja lomautuksia tehneistä yrityksistäkin vain viidesosa on joutunut irtisanomaan, Peltola toteaa.

Etätyöskentely on kuitenkin koettu ongelmallisena, sillä jopa 36 prosenttia yrityksistä koki sen vähentäneen myyntiä.

Heikki Peltola, OP

Digiloikka nyt!

PK-barometrissa hämmästyttää, miten monella pk-yrityksellä on vielä savottaa digiloikan toteuttamisessa. Moni pk-yritys voisi ketterästi parantaa taloushallinnon toimintaa ja säästää kustannuksia sekä hyödyntää ajantasaista tietoa liiketoimintansa kehittämisessä digitalisoimalla taloushallinnon ratkaisunsa. Vain 65 prosenttia pk-yrityksistä käyttää säännöllisesti sähköistä taloushallintoa, alle 60 prosentilla yrityksistä on valmius lähettää myyntilaskuja sähköisenä tai ottaa vastaan ostolaskuja sähköisenä.

– Luontainen taipumus pitäytyä tutuissa vanhoissa tavoissa voi osaltaan selittää yritysten taloushallinnon hidasta digitalisoinnin etenemistä. Nyt jos koskaan pk-yritystenkin olisi aika tehdä digiloikka. Taloushallinnon automaatio helpottaa yritystoiminnan arjen hallinnointia ja tuo mukanaan lisäarvoa, jota voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämisessä, kassavirran analysoinnissa ja talouden ennakoitavuudessa, Peltola sanoo.

Hän kannustaa yrityksiä ennakoimaan systemaattisemmin, millaisiin muutoksiin on syytä varautua.

– Entä jos -tyyppiset harjoitukset auttavat varautumaan yllättäviin käänteisiin ja miettimään eri vaihtoehtoja, miten selvitä muutoksista. Skenaarioiden kartoittamisessa kannattaa avoimesti kysyä neuvoja omalta verkostolta. Tilitoimistoilla, tilintarkastajilla tai pankkien asiantuntijoilla on paljon arvokkaita näkemyksiä, jotka auttavat tunnistamaan yhdessä yrityksen vahvuuksia tai heikkouksia, Peltola sanoo.

Me uskomme yrittäjiin. Tarjoamme kattavat palvelut ja asiantuntevat neuvot yrityksesi käyttöön. Tutustu palveluihimme.

Lue myös:

Yrittäjät kertovat: koronan ansiosta kohti uusia liiketoiminta-alueita