– Alkuvaiheessa yrityksiä rahoittaa yleensä kolme F:ää. Ne ovat Family, Friends ja Fools eli perhe, ystävät ja hölmöt, naurahtaa enkelisijoittaja Timo Ketonen.

Startupin alkuvaiheessa palaa helposti paljon rahaa, mutta silti vain murto-osa yrityksistä nousee menestyjiksi. Vaikeassa alkuvaiheessa tarvitaan varoja, ja vielä enemmän kokemusta, kontakteja ja hyviä neuvoja. Näitä voi tarjota enkelisijoittaja, joka on tyypillisesti itsekin kokenut ja menestynyt yrittäjä.

Millaisella yrityksellä on edellytykset menestyä? Ketonen ja toinen kokenut enkelisijoittaja Petteri Lehmuskoski ovat löytäneet neljä keskeisestä tekijää, joista menestyjän tunnistaa.

1. Liikeideaa pitää pystyä muuttamaan

– Jäävuoren huipulla on aina idea, ja se nähdään ensimmäiseksi. Idealla ei kuitenkaan ole kovin ratkaisevaa merkitystä, sillä se tulee kuitenkin muuttumaan. Me käytämme idean analysointiin tyypillisesti vain viitisen minuuttia, Lehmuskoski muistuttaa.

Lehmuskoski kertoo, että toimivaa bisnesmallia on vaikea suunnitella tai löytää etukäteen – varsinkin startupeissa, joiden resurssit ovat rajalliset. Toimivat bisnesmallit löytyvät yleensä monien yritysten ja erehdysten kautta. Yksi menestymisen avaimista on kyky kehittää nopeasti yrityksen toimintaideaa.

– Kun on keksitty yksi hyvä konsepti, sitä "pivotoidaan" eli käännetään ja kehitetään tarpeen mukaan, Ketonen sanoo.

Olennaista on testata palvelukonseptin tai tuotteen toimivuutta markkinoilla. Mitä nopeammin tähän pystytään, sitä nopeammin ja halvemmalla on mahdollista löytää todella toimivia konsepteja.

2. Tärkeintä on tiimi – ja nopea oppiminen

– Tiimi on kaiken A ja O. Jos tiimi ei toimi, asia pitää korjata. Sama pätee yrityksen hallitukseen, Ketonen sanoo.

Startupissa hallituskokoonpanoa pitää vaihdella, sillä kehitysvaiheen mukaan yritys tarvitaan erilaista osaamista.

Koska suuntaa täytyy muuttaa moneenkin kertaan, tiimin täytyy pystyä jatkuvasti kehittymään.

– Tiimin kyky oppia on ratkaisevassa asemassa. Jos tiimillä on kyvykkyys oppia, se pystyy sopeutumaan markkinatilanteeseen ja asiakastarpeeseen, Lehmuskoski sanoo.

Jos perustajilta ei löydy tarvittavaa osaamista, heidän täytyy ymmärtää ottaa mukaan ulkopuolisia osaajia.

3. Markkinan täytyy tukea startupia

Jotta startupin menestymiselle olisi edellytyksiä, markkinan täytyy olla riittävän suuri ja mieluiten kasvussa.

– On tärkeää tutkia onko tuotteelle kysyntää. Haluavatko ihmiset oikeasti ostaa sitä, vai luuleeko tiimi vain niin, Ketonen muistuttaa.

Parhaassa tilanteessa on yritys, joka toimii suurten kansainvälisten trendien aallonharjalla. Nyt sellaisia ovat esimerkiksi ekologisuus ja terveellinen ruoka.

Ketonen on sijoittajana esimerkiksi Plantui-yrityksessä, joka on kehittänyt keittiön pöydälle mahtuvan "älypuutarhan". Yhtiö kasvaa trendin vauhdittamana esimerkiksi Aasiassa.

4. Ongelmia ei voi korjata rahalla

Mitkä ovat startupien ja enkelisijoittajien pahimpia virheitä?

– Ei saa kuvitella, että startup on suuri yritys pienessä koossa. Silloin saattaa ajatella, että startupilla on vain myymisen ongelma, joka ratkeaa myyjiä palkkaamalla. Yleensä ongelma on se, ettei tiedetä mitä huomenna tehdään, mitä myydään ja kenelle myydään, Lehmuskoski sanoo.

Startupin ongelmia ei siksi voi myöskään ratkaista rahalla. Liian suurista sijoituksista voi jopa olla haittaa. Parhaat ideat ja toimivimmat ratkaisut syntyvät usein pakon edessä, kun rahaa ja aikaa ei ole.

Mitä yrittäjän pitäisi tehdä, jos hän haluaa enkelisijoittajan tukea?

Ketonen ja Lehmuskoski neuvovat tutustumaan esimerkiksi Finnish Business Angels Networkiin ja sen tilaisuuksiin, joiden kautta yrittäjiä ja sijoittajia autetaan löytämään toisiaan. Jos yrityksellä on halua panostaa kasvuun, enkelisijoittajan apu voi olla erittäin arvokas.

Timo Ketonen sijoittaa startupeihin Aboa Advest -yrityksensä kautta, joka keskittyy vaikuttavuussijoittamiseen. Siinä sijoituksella tavoitellaan myös myönteistä sosiaalista tai ympäristövaikutusta ja yhteiskunnallista hyötyä.

Petteri Lehmuskoski on pitkän linjan yrittäjä, joka perusti ensimmäisen yrityksensä, tietokonepelien jakelijan Toptronicsin, jo lukion aikana. Hän myi yrityksen vuonna 2004, ja neljä vuotta myöhemmin hän alkoi tehdä päätoimisesti enkelisijoituksia. Nykyisin Lehmuskoski tutustuu vuosittain noin 300 uuteen yritykseen. Hän auttaa niistä noin 20:tä enkelisijoittajana esimerkiksi Gorilla Ventures -yrityksen kautta, jonka perustajiin hän kuuluu. Hän on myynyt kaksi itse perustamaansa yritystä ja ollut mukana useissa