Nuoret tapahtumayrittäjät vaihtoivat suunnitelmaa lennosta – Viihdeboksi oli piristystä kaipaavien perheiden pelastus koronakeväänä
Lisää aiheesta
Jyväskyläläisellä kolmikolla oli kova halu perustaa tapahtumatuotantoon keskittynyt yritys. Korona laittoi kevään suunnitelmat uusiksi, mutta palo yrittäjyyteen ei hiipunut. Alkunsa sai Viihdeboksi.
Viihdeboksin syntymä oli yllätys jopa tekijöilleen, sillä kukaan ei osannut vielä vuoden alussa edes kuvitella, että eteen tulisi tilanne, jossa kaikki tapahtumat perutaan.
Jyväskyläläiset Johanna Lamberg, Ida-Maria Muilu ja Elina Tolppi ovat kolme tuoretta ja energistä yrittäjää, joilla oli kova halu perustaa tapahtumatuotantoon keskittynyt yritys.
Kolmikko tutustui Jyväskylän Tiimiakatemiassa, jossa he ovat opiskelleet yrittäjyyden ja tiimijohtamisen ammattikorkeakoululinjalla. Muilu ja Tolppi valmistuivat vuodenvaihteessa, Lamberg opiskelee viimeistä vuottaan. Aivan kylmiltään he eivät yhteisyrittäjyyteen hypänneet, sillä yrittäjyyttä oli harjoiteltu käytännössä koulutuksen aikana perustetuissa osuuskunnissa.
Huhtikuussa nuoret yrittäjät toteuttivat haaveensa ja perustivat tapahtumatoimisto Evenda Oy:n – keskelle pahinta koronakurimusta.
– Emme antaneet vallitsevan tilanteen estää meitä lähtemästä kohti unelmiamme. Meillä oli hienoja tapahtumia sovittuna keväälle ja kesälle, mutta jouduimme harmiksemme perumaan osan ja siirtämään loput myöhempään ajankohtaan, Lamberg kertoo.
Yrittäjät eivät lannistuneet, vaan alkoivat pohtia, kuinka voisivat auttaa ihmisiä poikkeusoloissa. He halusivat edelleen tarjota elämyksiä ja viihdyttää ihmisiä, vaikka eivät voineet olla fyysisesti läsnä tapahtumapaikoilla. Näin syntyi ajatus Viihdeboksista.
Puuhalaatikko lapsiperheille
Viihdeboksi on lapsille ja lapsenmielisille suunniteltu kuukausittain ilmestyvä laatikko täynnä tekemistä kotiin. Boksi sisältää aktiivivälineitä harrastuksiin, askarteluun tai peleihin, herkkuja sekä Viihdevihkon, jossa on laatikon sisältöön liittyviä tekemisvinkkejä ja aivopähkinöitä.
Huhtikuussa julkaistu ensimmäinen Viihdeboksi sai innostuneen vastaanoton.
– Otimme ensin testierän, jonka saimme melkein myytyä loppuun. Toisen erän kohdalla tilauksia tuli vähemmän, mutta saimme senkin kautta paljon lisää someseuraajia, Lamberg sanoo.
Toukokuun Viihdeboksin kohdalla kysyntää oli vähemmän. Yrittäjät arvelevat, että syynä on kesä ja koronarajoitusten purku. Puuhaa on helpompi keksiä, eikä kotona tarvitse enää olla niin paljon aktiviteetteja.
– Kuitenkin meidät yllätti se, kuinka paljon kysyntää oli ja myyntiä tuli, vaikka kaikkialla uutisoidaan huonosta taloustilanteesta ja lomautuksista, Elina Tolppi sanoo.
Apua lähipiiristä ja yhteistyökumppaneilta
Viihdeboksin tuotteet tulevat yhteistyökumppaneilta, ja Viihdevihkon yrittäjät ovat suunnitelleet ja toteuttaneet painatusta myöten itse.
– Kun saimme idean, lähdimme jo seuraavana päivänä ottamaan yhteyttä yrityksiin ja kyselemään tietoa ja mahdollista yhteistyötä. Yritykset lähtivät hyvin mukaan, vaikka tietenkin joidenkin kohdalla koronatilanne vaikutti yhteistyökuvioihin, Lamberg muistelee.
Konseptin luomiseen ja yrittäjyyden käytännön asioihin saatiin apua lähipiiristä ja koulusta. Tukea tarvittiin esimerkiksi verkkokaupan pystyttämisessä, joka oli kaikille uusi juttu, mutta osoittautui lopulta yllättävän helpoksi.
– Viihdeboksin sisältöjä suunnitellessa tiedustelimme erilaisilta perheiltä mielipiteitä siitä, millaisista tuotteista lapset voisivat tykätä ja mikä on nyt heidän mielestään trendikästä, Ida-Maria Muilu sanoo.
Viihdeboksia on markkinoitu Facebookissa ja Instagramissa sekä somevaikuttajien ja yhteistyöyritysten kautta. Yrittäjät arvioivat, että eniten näkyvyyttä ovat tuoneet Facebookissa järjestetyt arvonnat. Myynnillisesti tuotteliaimpia ovat olleet Facebook-ryhmiin tehdyt postaukset.
Monipuolisia tapahtumia
Kun koronarajoitukset pikkuhiljaa hellittävät, suuntaavat yrittäjät toimintaansa takaisin alkuperäisille urille eli tapahtumatuotantoon.
– Kuluttajille suunnattu viihdeboksi on ollut meille arvokas kokeilu, jonka konseptia lähdemme suuntaamaan kohti aikuisia ja yritysmaailmaa. Moni yritys on kiinnostunut palkintolaatikoista, joilla voi kannustaa tai kiittää henkilöstöä, Lamberg sanoo.
Tapahtumien saralla kolmikko on jo laittanut hihat heilumaan. Työtä teettävät ensi vuoden kevääksi kaavaillut Koti ja Puutarha -messut sekä syksyn kauppakeskustapahtumat. Lisäksi kehitteillä on yrityksille suunnattuja virtuaali- ja henkilöstötapahtumia.
– Emme karsi mitään pois. Haluamme toteuttaa erilaisia tapahtumia ja kehittää toimintaa koko ajan, Tolppi sanoo.
Lamberg, Muilu ja Tolppi ovat yhtä mieltä siitä, että päätoimisen yrittäjyyden aloittaminen koronakeväänä on ollut oikea päätös. Viihdeboksi opetti nuorille yrittäjille paljon, vaikkei sen tarina sellaisenaan jatkukaan.
– Olemme tyytyväisiä, että lähdimme tähän koronasta huolimatta ja että uskalsimme vaihtaa suunnitelmaa lennosta. On ollut kunnolla aikaa keskittyä yritykseen ja kehittää liikeideaa. Nyt olemme myös valmiita syksyn tapahtumiin.
Tutustu Yrityksen perustaminen -oppaaseen!
Artikkeli on osa Puhalletaan yhteen Suomeen -teemaa, jolla OP haluaa tukea yrityksiä poikkeustilanteen aikana, kiinnittää huomiota yritysten tärkeään merkitykseen yhteiskunnassa ja kannustaa muitakin toimimaan paikallisten yritysten puolesta. Tutustu teemasivuihin, jonne on koottu OP:n tukitoimet, helpotukset, ohjeet ja vinkit yrityksille.