Ommellinen panostaa luotettavaan verkkokauppaan ja omaan tehtaanmyymälään
Lisää aiheesta
Eri myyntikanavien saumaton yhteispeli on tärkeää kankaita ja vaatteita valmistavalle perheyritykselle.
Ommellinen on muuramelainen yritys, joka myy sekä erilaisia kankaita että niistä valmistettuja vaatteita. Yhdistelmä ei ole Suomessa kovin yleinen, mutta on toiminut Ommelliselle erittäin hyvin, toteaa yrityksen toimitusjohtaja Jesse Häkli.
– Kankaat ja vaatteet tukevat hyvin toisiaan. Kankaiden kuosit ovat myynnissä vain meillä, ja samoista kuoseista valmistetaan vaatteita.
Ommellisen painokankaat valmistetaan pääasiassa Puolassa ja Liettuassa, mutta esimerkiksi merinovillat ja puuvillaneulokset neulotaan Suomessa. Kankaiden kuosit syntyvät suomalaisten suunnittelijoiden käsissä. Kaikki vaatteet valmistuvat yrityksen omassa ompelimossa Jyväskylän Sarvivuoressa.
Konsepti kehittyi orgaanisesti ja osin sattumien kautta. Ommellisen luoja on Häklin puoliso Liisa Häkli, joka alkoi ommella harrastuksena vaatteita pariskunnan omille lapsille ja etsi niihin mielenkiintoisia kankaita. Pian kyselyitä vaatteista alkoi tulla myös muilta, ja pariskunta päätti kokeilla niiden myymistä.
– Minä sanoin, että siinä tapauksessa laitamme heti kunnon verkkokaupan pystyyn, Jesse Häkli muistelee.
Insinöörinä työskennellyt Jesse Häkli suunnitteli Ommelliselle verkkosivut, ja jonkin aikaa pariskunta pakkasi tilauksia olohuoneessaan iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Ensimmäiset kaksi vuotta vaatteet ommeltiin perheen kodin ullakolla. Verkkokaupan avulla volyymi kasvoi nopeasti niin paljon, että yrittäjät ulkoistivat ompelutyötä paikalliselle ompelimolle.
Saumatonta myyntiä messuilla ja kaupassa
Ommellinen teki alusta saakka tiivistä yhteistyötä pyhäjärveläisen kangaskaupan kanssa. Kun kaupassa tuli ajankohtaiseksi sukupolvenvaihdos, Häklit päättivät ostaa sen liiketoiminnan. Vuotta myöhemmin Ommellisen alihankintaompelimo lopetti toimintansa.
– Tässä vaiheessa laajensimme omaa ompelimoa ja pian meitä oli yhden sijasta töissä neljä henkilöä. Ompelutyö palasi takaisin omiin käsiin ja myös minä siirryin Ommelliselle täysipäiväisesti, Jesse Häkli kertoo.
Nykyisin yrityksessä työskentelee Häklien lisäksi seitsemän henkilöä. Tuotteita myydään ompelimon yhteydessä tehtaanmyymälässä, yrityksen omassa verkkokaupassa ja käsityömessuilla.
Viime vuosina Ommellinen on panostanut muun muassa eri myyntikanavien saumattoman yhteispelin parantamiseen. Vuonna 2018 verkkokauppa päivittyi Shopify-verkkokaupaksi, joka integroitiin myymälän OP Kassa -järjestelmään.
– Vanhat sivut kaatuivat jatkuvasti, jos niillä oli paljon trafiikkia ja tilauksia. Päädyimme tähän ratkaisuun ennen kaikkea luotettavuuden takia, Jesse Häkli sanoo.
Kassajärjestelmän myötä Ommellinen otti käyttöönsä Yomani -maksupäätteet. Maksupäätteiden luotettava toiminta on tärkeää erityisesti messuilla, joissa myyntejä pitää tehdä paljon ja nopeasti. Syksyllä 2019 yritys oli myös mukana testaamassa uutta OP Kassan monimyymälätukea, jonka avulla on sujuvampaa tehdä samanaikaisia myyntejä eri paikoissa.
– Jos myyntiä tapahtuu esimerkiksi kivijalassa ja samaan aikaan messuilla, järjestelmässä näkyy automaattisesti kuka myy ja missä.
Messuilla Ommellisella on yleensä erilainen tuotevalikoima kuin kivijalkamyymälässä – OP Kassan järjestelmän kautta eri kassanäkymiin on helppo määrittää erilaisten tuotteet ja hinnat. Merkittävää on myös tuotesaldojen päivittyminen verkkokaupan ja eri myyntipisteiden välillä.
Verkkokauppa mahdollistaa paljon
Jesse Häkli tietää, että nykyään ihmiset odottavat verkkokaupalta paljon. Kun Ommellisen verkkokauppa uudistettiin, sivu optimoitiin mahdollisimman sujuvakäyttöiseksi. Nopeaa ja vaivatonta myyntipolkua on mietitty tarkasti.
– Esimerkiksi osoitteen ja maksutavan täyttämisen pitää olla hyvin helppoa, muuten asiakas turhautuu, Jesse Häkli sanoo.
Helppouden pitää ulottua myös sosiaalisen median markkinointiin. Instagramissa kuvaan voi tägätä tietyn tuotteen niin, että sitä klikkaamalla siirtyy suoraan Ommellisen verkkokauppaan.
Hakukoneoptimointia Ommellinen tekee ennen kaikkea tuotekuviensa kanssa. Kaikkiin kuviin tulee automaattisesti mukaan tuotteen nimi – se auttaa näkyvyydessä, kun joku hakee esimerkiksi ”tunikaa”.
– Verkkokaupassa on paljon sellaisia mahdollisuuksia, joita emme ole vielä edes hyödyntäneet. Uudelle asiakkaalle voisi esimerkiksi lähteä ostoksen jälkeen pieni alennuskuponki seuraavaa ostosta varten, Jesse Häkli maalailee.
Tehtaanmyymälä konkretisoi vaatteiden synnyn
Verkkokauppa on ollut Ommellisen tärkein myyntikanava alusta asti, ja verkkomyynti muodostaa yrityksen liikevaihdosta noin puolet. Yrityksen ompelimon yhteydessä toimiva myymälä on kuitenkin tärkeä lisä. Sen kautta tulee noin 20 prosenttia liikevaihdosta, ja myynti on kasvanut vuosi vuodelta.
Jesse Häkli korostaa, että kivijalka on myös edullinen myyntikanava, josta puuttuvat verkkokauppaan liittyvät postitukset ja muut kulut.
– Jotkut puhuvat, että kivijalka on nykyään vain sovituskoppi, ja vaatteet ostetaan netistä. Se ei ole kuitenkaan meidän kokemuksemme.
Verkkokauppa ja kivijalka myös elävät eri sykleissä. Kesäisin verkkokauppa hiljenee, kun taas tehtaanmyymälä elää kiireisintä sesonkiaan. Keski-Suomessa aikaansa viettävät lomalaiset haluavat ostaa vaatteensa paikan päältä ja nähdä samalla, missä Ommellisen tuotteet valmistuvat.
– Monelle on hienoa, että pääsee vilkaisemaan sitä ompelimon meininkiä. Se ei enää nykyään ole kovin yleistä.
Tutustu tarkemmin OP Kassaan.