Puu kuuluu suomalaiseen kotiin. Nykyään sen käyttötarkoitukset ovat entistä monipuolisemmat.

– Puu on perinteisesti ollut perusmateriaali monessa käyttöesineessä. Muovi on osittain syrjäyttänyt sen vuosien saatossa, mutta nyt puu ja erilaiset puusta valmistetut, ekologisemmat materiaalit ovat taas korvaamassa muovia monissa yhteyksissä, kertoo puumuotoilun lehtori Pekka Malinen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkista.

Kuluttajien kasvanut ympäristötietoisuus ja halu viestiä siitä ovat Malisen arvion mukaan yksi merkittävä syy, miksi puusta on alettu valmistaa uudenlaisia hyödykkeitä.

Niitä ovat esimerkiksi asusteet, joita on perinteisesti valmistettu tekstiilistä, muovista tai metallista.

– Muodin avulla on aina viestitty omista arvoista, Malinen toteaa.

Puun käyttökohteet laajenevat myös rakentamisen saralla.

– Puu on ollut aina ykkösmateriaali suomalaisessa pientalorakentamisessa, mutta nyt siitä kehitellään betonille korvaajaa kerrostaloihin, Malinen avaa.

Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että puun suosiolle ei näy loppua.

Pokeripöytä vaihtui aurinkolaseihin

Turkulaisen Samuli Eevan vuonna 2014 perustama yritys Woobs valmistaa puusta muun muassa rusetteja, aurinkolaseja, kelloja ja koruja.

– Alun perin ajatuksena oli valmistaa puisia pokeripöytiä, ja kaverini oli tehnyt nettisivutkin jo valmiiksi niiden myyntiä varten, RAY:lla tuolloin työskennellyt Eeva kertoo.

Facebookiin jaettu kuva Eevan omaan kotiinsa rakentamasta lankkupöydästä muutti kuitenkin suunnan: kyselyjä mittatilauspöydistä alkoi tulla niin paljon, että pokeripöytäbisnes sai väistyä. Valmis nettisivupohja valjastettiin huonekalukaupan käyttöön.

Lankkupöydät ovat kuitenkin kalliita: 1 000–6 000 euroa kappale, joten niitä ei ihan joka päivä mene kaupaksi.

Eeva ja nykyisin Woobsin markkinoinnista vastaava Tuomas Lammervo saivat idean: puusta voisi valmistaa asusteita, jotta tekemistä ja myytävää olisi pöytätilausten välilläkin. Kesällä 2015 Woobsin aurinkolaseja alkoi ilmestyä Turun katukuvaan.

– Suurimmat onnistumisen kokemukset tulevat siitä, kun näkee tuotteen tyytyväisellä asiakkaalla tai vaikka Venla-gaalassa telkkarissa, Eeva kertoo.

Puu on hänen mukaansa mahtava materiaali. Se taipuu moneksi ja tuotteet ovat aina uniikkeja, sillä puu on vähän erilaista joka kohdasta.

Puuta on myös kustannustehokas testata. Jos jokin kokeilu ei toimikaan, ei materiaaliin ole todennäköisesti uponnut suurta omaisuutta.

Puisten silmälasien tai kellojen tekeminen on kuitenkin uusi asia, eikä kaikkea voi ennakoida.

– Puusta on tehty tämänkaltaisia asusteita niin vähän aikaa, ettei vielä ihan tiedetä, kuinka kauan mikäkin puulaji missäkin tuotteessa kestää, Eeva pohtii.

Uudenlainen puuyrittäjyys piristää alaa

Kasvaneen ympäristötietoisuuden lisäksi toinen tärkeä syy uudenlaisen puumuotoilun syntymiselle liittyy puuteollisuuden murrokseen: esimerkiksi paperitehtaiden sulkemisen synnyttämän rakennetyöttömyyden vuoksi alalla on ollut huutava tarve uusille innovaatioille ja uudenlaisille puulähtöisille työllistämiskeinoille.

Osittain tähän tarpeeseen vastaamaan syntyi myös Xamkin puumuotoilun koulutusohjelma.

Se sai alkunsa vuonna 2011, kun nelivuotinen Wood Academy -hanke käynnistyi. sillä haettiin ratkaisuja rakennetyöttömyyteen ja tuettiin uudenlaista puualan yrittäjyyttä.

– Siinä yhteydessä nähtiin, että puualan muotoilukoulutukselle voisi olla kysyntää, ja vuonna 2013 Xamkissa käynnistyi puumuotoilun koulutusohjelma, kertoo hankkeessa alusta asti mukana ollut Malinen.

Moni uudenlainen puuyrittäjä on Malisen mukaan taustaltaan puuseppä tai ollut puuteollisuuden kanssa muuten tekemisissä.

Puisia kelloja ja rusetteja Woobsin myymälässä.

Samuli Eevalla ei tällaista taustaa ole, vaikkakin lapsuudenkotia on remontoitu ”aina”, minkä myötä hän on oppinut tekemään käsillään ja käsittelemään puuta. Teollisen muotoilun opinnotkin Eeva aloitti vasta yrityksen perustamisen jälkeen.

Aikaa opiskelulle on kuitenkin tällä hetkellä vaikea raivata, kun halu kasvattaa omaa firmaa on kova.

Kilpailu pakottaa kehittymään

Kansainvälisyys on Woobsille itsestäänselvyys, kuten monille nuorille yrittäjille.

– Kyllä minulla on se ajatus, että nyt on mentävä lujaa, jos meinaa mennä. Meille tulee lähes viikoittain kyselyjä ulkomailta, ja englanninkieliset verkkosivut on tarkoitus avata kohta. Uusia tuotteita kehitellään koko ajan, ja taas ensi kesäksi on luvassa jotain jännää, Samuli Eeva listaa lähitulevaisuuden suunnitelmia.

Verkkokaupan lisäksi Woobsilla on Turussa myymällä, ja etsinnässä on sopivat liiketilat myös Tampereelta ja Helsingistä.

Samuli Eeva ei pelkää kilpailua alalla, vaan näkee sen hyvänä asiana.

– Mitä enemmän yrityksiä tällä alalla on, sitä enemmän hypeä puuasusteiden ympärillä on. Kilpailu myös pakottaa kehittymään ja keksimään jatkuvasti uutta.

Xamkin Malinen kertoo ilahtuvansa uudenlaisesta, rohkeasta tavasta käyttää puuta muotoilussa ja viedä sitä myös ulkomaille.

– Suomalaisella designilla on hyvä maine ulkomailla. Vaikkapa huonekaluissa suunnittelu ja valmistus ovat jo valmiiksi verkottuneet kansainvälisesti ja monille markkinoille on helppo lähteä – esimerkiksi Japanissa suomalaisuus on todella kovassa huudossa. Nykyiset nuoret eivät enää tunne maarajoja liiketoimintasuunnitelmissaan, ja se on ihan hyvä, hän toteaa.

Tutustu OPn yrittäjän palveluihin.