Ekamarket.comin operatiivisista toimista vastaava Ville Kuusisto uskoo, että koronakriisi on saanut yhä useamman kuluttajan kokeilemaan ruokaostosten tekemistä verkossa ja havainnut sen käteväksi tavaksi hankkia ruokaa.

– Koronakriisi on aiheuttanut innovaatioloikan, joka kehittää ruokaverkkokauppaa harppauksin eteenpäin. Markkinoille on tullut paljon uusia yrityksiä, jotka haastavat perinteiset kauppaketjut ruokatoimituksissa ja ratkovat verkkokaupan suurinta haastetta eli viimeisen mailin ongelmaa, Kuusisto sanoo.

Tilausten toimittaminen kuluttajalle mahdollisimman nopeasti, joustavasti ja mukavasti on niin kutsuttu viimeisen mailin ongelma. Tämä ratkaisee sen, haluaako kuluttaja ryhtyä ruokaverkkokaupan kestoasiakkaaksi.

Nopeus perustuu tehokkaasti optimoituun varastoon ja laajaan kuljettajaverkostoon

Kuusiston mukaan Ekamarket.comin kilpailuvaltti on ruokatoimitusten nopeus ja joustavuus.

– Lupaamme Helsingin alueella toimitukset perille jopa neljässä tunnissa tilauksesta, Kuusisto sanoo.

Tämän mahdollistaa hänen mukaansa Herttoniemessä sijaitseva tehokkaasti optimoitu varasto, jossa tilausten käsittely on nopeampaa kuin myymälöissä tehtävä keräily.

Ruokatilausten kuljetuksista asiakkaille vastaa laaja kuljettajaverkosto, joka pystyy reagoimaan tehokkaasti ja lyhyellä varoitusajalla tilauksiin.

– Pienenä yrityksenä voimme muokata nopeasti toimintatapojamme ja testata, mikä on asiakkaan kannalta kustannustehokkain ja mukavin tapa toimia. Alustatalous ja digitaaliset mahdollisuudet tarjoavat paljon keinoja vahvistaa ruokaverkkokaupan asiakaskokemusta ja liittää mukaan myös muita oheispalveluja, Kuusisto sanoo.

Suunnitelmallinen ostaminen vähentää ruokahävikkiä

Kuusisto uskoo, että ruuan ostaminen verkosta helpottaa ihmisten arkea ja muuttaa samalla myös kulutustottumuksia, tällä on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia.

– Kuluttajat suunnittelevat tarkemmin ruokaostoksensa ja ostavat todellisen tarpeen mukaan, jolloin hävikkiruuan määrä vähenee. Ruokaverkkokaupassa tehdään myös vähemmän heräteostoksia, mikä säästää rahaa, Kuusisto sanoo.

Kun oman ostohistorian seuraaminen on helppoa digitaalisten sovellusten avulla, voi se kannustaa myös terveellisempiin valintoihin.

Taustalla kymmenen vuoden kokemus verkkokaupasta

Ekamarket.comin omistaa seitsemän oululaista yrittäjää, joilla on jo kymmenen vuoden kokemus verkkokauppabisneksestä. Kuusisto ja hänen kumppaninsa aloittivat verkkokauppabisneksen vuonna 2011, kun he perustivat urheiluvälineisiin ja koruihin erikoistuneen verkkokauppayhtiö Megalon Finlandin.

– Aloimme suunnitella ruokaan keskittyvän verkkokaupan perustamista, kun kansainväliset trendit alkoivat osoittaa, että sille on tilausta myös Suomessa. Kun isot ruokakauppaketjut kehittivät hitaasti omia konseptejaan, lähdimme kehittämään omaa itsenäistä ratkaisua, Kuusisto sanoo.

Ekamarket.com aloitti toimintansa Oulun alueella helmikuussa 2017 ja laajensi toimintaansa tämän vuoden toukokuussa Helsinkiin. Ruokaverkkokaupan brändiä tehdään tutuksi eri somealustoilla verkossa sekä suoratoistopalveluissa.

– Uskon, että vuoden kuluttua me olemme tunnettu ruokaverkkokauppatoimija suurimmissa kasvukeskuksissa ja erotumme kilpailussa nopeiden toimitusten ja palveluprosessiemme ansiosta, Kuusisto sanoo.

Lue myös:

Yrittäjä, näiden vinkkien avulla perustat verkkokaupan

Tutustu tarkemmin Kybervakuutukseen ja pyydä tarjous

Artikkeli on osa Puhalletaan yhteen Suomeen -teemaa, jolla OP haluaa tukea yrityksiä poikkeustilanteen aikana, kiinnittää huomiota yritysten tärkeään merkitykseen yhteiskunnassa ja kannustaa muitakin toimimaan paikallisten yritysten puolesta. Tutustu teemasivuihin, jonne on koottu OP:n tukitoimet, helpotukset, ohjeet ja vinkit yrityksille.