Muoniossa toimivan Harriniva Oy:n viidessä kohteessa käy parhaillaan hurja hyörinä. Kansainväliset turistit tulevat vierailemaan paljon huomiota saaneisiin iglumaisiin revontulitelttoihin, osallistumaan moottorikelkka-, koiravaljakko- tai porosafareille sekä kuuntelemaan joulun sanomaa satumaisten lumimaisemien keskelle.

Talvi tuli aikaisin Länsi-Lappiin, ja ennakkovarausten odotukset on jo ylitetty.

– Tuleva sesonki näyttää hyvältä, Harriniva Oy:n toimitusjohtaja Niina Pietikäinen iloitsee.

Keskieurooppalaiset matkailijat ovat löytäneet Lapin

Peräti 95 prosenttia Harrinivan, Jeriksen, Torassiepin, Galdotievan ja Kilpiksen vieraista tulee Keski-Euroopasta. Eniten turisteja tulee Iso-Britanniasta, Saksasta, Ranskasta ja Benelux-maista.

– Matkailijat ovat eksoottisten kohteiden ohella yhä enemmän kiinnostuneita myös matkailun hiilijalanjäljestä ja matkailun vastuullisuudesta. Tässä on kuitenkin havaittavissa suuria eroja Euroopan eri maiden välillä, Pietikäinen sanoo.

Hän kertoo ylpeänä tuoreimmasta vastuullisen matkailun innovaatiostaan, joka on saanut hyvän vastaanoton. Hiilijalanjälkensä kompensoimiseksi matkailijat voivat pienentää omaa hiilijalanjälkeä istuttamalla puun paikalliseen metsään.

– Arvioimme puita istutettavan ensi keväänä pari tuhatta. Nyt näyttää siltä, että 3 000 puun raja menee rikki jo talven aikana, hän sanoo.

Harriniva jakaa matkailijoille myös verkkosivuillaan tietoa siitä, miten itse kukin voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään esimerkiksi pakkaamalla mukaan vain kaikkein välttämättömimmät tarvikkeet.

– Ohjelmapakettimme on rakennettu siten, että kaiken tarvittavan erämaan äärioloihin saa paikan päältä, Pietikäinen sanoo.

Lontoon puhe avasi silmät

Pietikäinen sanoo havahtuneensa vastuulliseen matkailuun viisi vuotta sitten. Silloin häntä pyydettiin vierailevaksi puhujaksi Lontooseen maailman suurimpiin matkamessutapahtumiin lukeutuvaan World Travel Marketiin.

– Taustoitin silloin tarkkaan, mistä osa-alueista vastuullinen matkailu oikeastaan muodostuu. Ilokseni havaitsin, että omassa liiketoiminnassamme teimme jo aika paljon oikeita asioita kestävän kehityksen eteen, mutta silti paljon on vielä kehitettävää, Pietikäinen sanoo.

Kun puhutaan vastuullisesta matkailusta, ajatellaan usein eniten matkailun ympäristövaikutuksia. Silloin mietitään ratkaisuja, jotka kuormittavat mahdollisimman vähän luontoa ja pienentävät matkailijan henkilökohtaista hiilijalanjälkeä.

– Liiketoimintamme perustuu luontomatkailuun ja toimintaan erämaassa, koskemattomassa luonnossa, jonka haluamme jättää hyvässä kunnossa seuraavalle sukupolvelle. Energiamuotojen valinnoilla olemme saaneet jo paljon hyvää aikaan, Pietikäinen sanoo.

Miljoona litraa öljyä säästetty

Harriniva Oy:n viidessä matkailukohteessa luovuttiin viisi vuotta sitten lämmitysöljystä. Se vaihdettiin maalämpöön.

– Olemme säästäneet viidessä vuodessa miljoona litraa öljyä, Pietikäinen laskee.

Yhtiö neuvottelee parhaillaan uudesta sähkösopimuksesta. Tavoitteena on saada käyttöön enemmän hiilineutraalia vihreää sähköä.

Harrinivan, Jeriksen, Torassiepin, Galdotievan ja Kilpiksen lomakohteissa on luovuttu kertakäyttöastioista, joiden sijaan käytetään aitoja astioita tai kierrätettäviä materiaaleja.

– Kohteissamme on vuosittain todella paljon erämaayöpymisiä, joten tämän kaltaisilla asioilla on iso vaikutus, Pietikäinen sanoo.

Muovinkierrätys Muoniossa on kuitenkin haasteellista. Lähin keskus on Oulussa, minne Muoniosta on matkaa 337 kilometriä.

– Silloin joutuu miettimään, kumpi on järkevämpää, rahdata kierrätettävää muovia pitkien matkojen päähän vai polttaa se energiaksi, Pietikäinen miettii.

Harriniva Oy on mukana Muonion alueellisten toimijoiden käynnistämässä aloitteessa, jonka tavoitteena on rakentaa alueelle biopolttolaitos muovinkierrättämisen parantamiseksi.

Vastuullisen matkailun muut ulottuvuudet

Ympäristövastuun ohella vastuulliseen matkailuun kuuluu myös sosiaalinen ja taloudellinen vastuu sekä kulttuurinen vastuu.

– Perheyrityksenä haluamme arvojemme mukaisesti huolehtia henkilökuntamme hyvinvoinnista.

Harriniva työllistää 70 henkilöä, mutta talvikaudella määrä tuplaantuu. Sosiaalista vastuuta edustaa myös hyväntekeväisyys, jota yritys tekee lasten ja nuorten hyväksi. Lisäksi se tekee alueellista yhteistyötä lähellä sijaitsevien kansallispuistojen toimijoiden kanssa ja edistää lähiruuan käyttöä omissa ravintoloissaan.

– Ohjelmapakettien sisältöihin kuuluvissa lappilaisen ja saamelaisen kulttuurin esittelyissä kerromme aidosti ja kunnioittavasti lappilaisesta kulttuuriperinteestä ja poronhoidosta, Pietikäinen sanoo.

Tavoitteena on kehittää vastuullista ympärivuotista matkailua luonnon kantokyky huomioiden.

– Talvimatkailu on tällä hetkellä erittäin suosittua, mutta haluamme edistää jatkossa myös kesämatkailua. Taloudellisen vastuun periaatteisiimme kuuluu kasvaa kannattavasti.

Kulttuuriseen vastuuseen liittyy lappilaisen ja saamelaisen elämäntavan kunnioittamisen lisäksi myös ymmärrys työntekijöiden ja asiakkaiden kulttuurisista eroista.

– Asiakkaamme edustavat 45 eri kansallisuutta. Työntekijöistämmekin löytyy tällä hetkellä 15 eri kansallisuutta, Pietikäinen sanoo.