TwoDadsin toimistolla värikkäät muropaketit ja pillimehupinot reunustavat työpistettä, jolla toinen perustajista, Tino Singh istuu. Hänellä ja toisella founderilla, Sami Kuusistolla oli aiemmin mainostoimisto, joka oli auttanut päivittäistavarakaupan isojen brändien tuotteiden markkinoinnissa yli kymmenen vuotta. Sitten molemmat saivat lapsia.

– Se oli sellainen maanjäristys omalle arvomaailmalle. Aloimme pohtia, haluammeko auttaa isoja firmoja myymään tuotteita, joita emme halua antaa omille lapsillemme, Tino Singh kertoo.

Julkisessa keskustelussa ja mediassa puhuttiin väestön lihomisesta ja sen kansanterveydellisistä vaikutuksista: jopa viidennes koululaisista on ylipainoisia, ja lapsuudessa alkanut lihavuus altistaa aikuisena monille terveysriskeille.

– Kaikkihan varmasti tiedostavat ongelman, mutta siihen puuttuminen on ollut pitkälti pelkkää valistusta eikä niinkään tekoja, Singh toteaa.

Singhin ja Kuusiston ratkaisu oli perustaa firma, jonka bisneksen ydin on ratkoa terveysongelmaa konkreettisesti. He järkeilivät, että ravitsemus olisi ainakin helppo ottaa haltuun tarjoamalla houkuttelevia tuotteita, jotka ovat terveellisempiä kuin tuoteryhmän muut tuotteet. Syntyi TwoDads.

– Mutta me olimme vain kaksi hönöä isää, jotka eivät tajunneet mitään ravitsemuksesta tai elintarviketuotannosta. Ostimme isoja pusseja pähkinöitä ja mietimme, että nämä kai ovat terveellisiä, mitäs tehtäisiin, Singh kertoo.

Tiimiä ja sen osaamista piti siis laajentaa. Mukaan saatiin muun muassa elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaaja Helsingin yliopistosta sekä diabeteslääkäri. Yritykselle on Singhin mukaan ollut alusta asti tärkeää olla uskottava. Siksi tuotekehitykseen ja osakkaiksi haluttiin ihmisiä, joilla on kädet savessa ravitsemusasioiden tutkimuksessa omassa työssään.

Vähemmän sokeria, enemmän kuitua

Lasten hyvinvointiin vaikuttavat eniten neljä tukipilaria: ruoka, liikunta, uni ja vuorovaikutus. TwoDads aikoo Tino Singhin mukaan vaikuttaa jollain tavalla kaikkiin neljään osa-alueeseen. Ensimmäiseksi on otettu haltuun ruoka.

– Sillä on iso vaikutus, että mitä, miten, missä tilanteissa ja järjestyksessä syödään. Se, mitä syö alle 8-vuotiaana, määrittää terveyden loppuiäksi. Siksi päätimme keskittyä alle kouluikäisten ravitsemuksen parantamiseen, Singh kertoo.

Monet lapset saavat ravinnosta liikaa sokeria ja suolaa, vääränlaisia rasvoja ja liian vähän kuitua.

– Mietimme, mikä on ensimmäinen hetki päivässä, missä voi mennä vikaan. Riskiryhmissä syödään paljon sokeripitoisia ja vähäkuituisia muroja esimerkiksi aamiaisella, joten päätimme tarjota siihen kategoriaan aidosti hyviä vaihtoehtoja niin, että sokerinsaanti vähenee ja kuidunsaanti kasvaa heti aamiaisella.

Murojen jälkeen seuraava tuoteryhmä, jossa TwoDads halusi tarjota terveellisemmän vaihtoehdon, oli pillimehut.

– Väänsimme kättä, tehdäänkö mehuista nollasokerisia. Päätimme, että tärkeintä on vähentää sokerinsaantia, mutta maun pitää olla sellainen, että se on aidosti vaihtoehto tavallisille pillimehuille.

Pitkä matka kauppojen hyllyille

Kunnianhimoinen ja yhteiskunnallisestikin merkityksellinen missio oli valmis. Tuotekehitys oli vuonna 2016 siinä pisteessä, että tuotteille piti saada enää hyllytilaa. Se ei ollutkaan ihan helppoa.

– Kiersimme myymässä missiotamme ja tuotteitamme, mutta kiinnostus oli vähäistä, sillä meillä ei ollut oikein varaa panostaa markkinointiin.

Ahkeran myyntityön tuloksena ainoastaan yksi kauppa suostui ottamaan TwoDadsin tuotteita valikoimiin.

TwoDadsin perustajat Sami Kuusisto ja Tino Singh

– Olihan se vähän masentavaa, ettei tämä asia, johon uskoimme ja jonka eteen olimme tehneet töitä, ottanut tuulta alleen, Singh toteaa.

Käänne tapahtui kuitenkin vuonna 2017, kun keskusteluja käytiin S-ryhmän kanssa.

– Yllättäen S-ryhmä sanoi ostavansa koko ensimmäisen tuotantoerän, sillä he halusivat ottaa terveellisten vaihtoehtojen tarjoamisen valikoimissaan kärkihankkeeksi. Tämä mahdollisti meille tuotannon käynnistämisen.

Kuluttajat ovat ottaneet tuotteet hyvin vastaan, ja brändi on herättänyt kiinnostusta. Lasten ravitsemus on alue, joka on perinteisesti mielletty äitien vastuuksi, joten kahden isän avaus on palautteen perusteella koettu piristävänä.

Kantapään kautta

Vaikeinta tähänastisella yrittäjätaipaleella on Singhin mukaan ollut epämukavuusalueelle astuminen. Kummallakaan perustajista ei ollut alalta mitään kokemusta.

– Olemme opetelleet kaiken alusta asti, usein kantapään kautta. Raaka-aineiden etsintä oli haastavaa, samoin tuotantolaitoksen löytäminen. Etsimme suomalaisia tuottajia, mutta suurin osa sanoi ei, Singh kertoo.

Yksi pieni toimija antoi vuokrata tuotantokalustoaan, ja TwoDads valmisti sillä erän muroja. Niistä tuli hyviä, mutta pian kävi selväksi, että raaka-aineet olivat aivan liian kalliita. Yksinkertaisemmalla reseptillä koneisto taas ei onnistunut tekemään muroihin oikeanlaista koostumusta.

Etsintöjä laajennettiin Suomen lisäksi Baltiaan ja lopulta Ruotsiin, josta nykyinen tuotantolaitos löytyi heti.

– Kahdeksan kuukautta meni etsintöihin vähän niin kuin vessasta vetämällä. Toisaalta kai me siinäkin prosessissa opimme koko ajan jotain, Singh pohtii.

Kansainvälistyminen on yritykselle seuraava askel. Aasia on yksi kohdemarkkina, jossa Tino Singh uskoo pohjoismaisille tuotteille riittävän kysyntää.

TwoDadsin brändi on valmiiksi kansainvälinen, eikä se päälle päin näytä ratsastavan suomalaisuudella, vaikka lähellä tuotetut raaka-aineet ovatkin yksi yrityksen prioriteeteista.

– Brändiä on rakennettu tietoisesti sellaiseksi, että se kiinnostaisi ulkomaillakin ja että sitä voidaan laajentaa mahdollisiin tuleviin avauksiimme, Singh sanoo.