Vesiputki meni rikki, viemäri tukkoon tai astianpesukone hajosi, ja vedet valuivat lattialle. Vesivahinko omassa kodissa on paniikin paikka – mitä minun pitää tehdä? Kenelle soitan? Kuka auttaa ja kuka korvaa? Missä nukun ensi yön? 

Kerrostalohuoneistossa sattuneen vesivahingon jälkitöissä on yleensä mukana monta toimijaa ja tahoa: asukkaiden lisäksi isännöitsijä, huoltoyhtiö, jälkivahinkotorjuntaliike sekä vakuutusyhtiöitä. Näin prosessi etenee asukkaan näkökulmasta.

Heti: akuutit toimenpiteet

Jos vesi vuotaa omassa asunnossasi, yritä selvittää vuotokohta. Jos mahdollista, sulje veden sulkuventtiili. Velvollisuutesi on rajata lisävahinkoja niin paljon kuin mahdollista.

Kuivaa vedet ja suojaa vahingoittuneet tavarat.

Soita isännöitsijälle tai taloyhtiön huoltoyhtiöön. He ohjeistavat akuuteissa toimenpiteissä ja tilaavat tarvittaessa paikalle putkimiehen tai jälkivahinkotorjuntaliikkeen. Huomaa, tilaaminen on isännöitsijän tai huoltoyhtiön tehtävä, ei sinun tehtäväsi.

Ota kuvat vahingoittuneista tavaroista vakuutusyhtiötä varten. Älä hävitä tavaroita.

Mikäli asunnossa ei voi vesivahingon takia asua, asuisiko lähellä perhettä tai ystäviä? Voit myös hankkia tilapäismajoituksen, ja kun myöhemmin varmistuu, että vahinko on korvattava vesivahinko, vakuutusyhtiö voi korvata kohtuullisia lisääntyneitä asumiskustannuksia takautuvasti. Vakuutusyhtiösi korvauspalvelusta saat neuvoja tilanteeseen.

Jos asut vuokralla, ilmoita asunnon omistajalle vesivahingosta.

Seuraavana arkipäivänä: tee vahinkoilmoitus

Tee vahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöösi. Tilapäismajoitus sekä kodin tavaroille mahdollisesti aiheutunut vahinko käsitellään omasta kotivakuutuksestasi.

Talon rakenteet ja tekniset järjestelmät ovat taloyhtiön vastuulla – perustasoon asti. Mikäli vahingoittuneessa tilassa on käytetty huomattavan korkeatasoisia materiaaleja, vaikkapa arvokkaita seinä- ja lattialaattoja, perustason ylittävä osa kustannuksista käsitellään huoneiston omistajan vakuutuksesta.

Yleensä isännöitsijä tilaa vesivahingon jälkeen kosteuskartoituksen. Se tehdään mahdollisimman pian, ja alustava kartoitusraportti valmistuu sen jälkeen muutamassa päivässä.

Kartoitusraportin valmistuttua: korvauspäätös

Toimita kartoitusraportti mahdollisimman nopeasti vakuutusyhtiöösi, ellei taloyhtiön isännöitsijä sitä tee. Kartoitusraportin saatuaan vakuutusyhtiö tekee korvauspäätöksen mahdollisimman pian. Päätöksen yhteydessä saat ohjeet väliaikaisen asunnon hankkimiseen.

Kun kyseessä on korvattava vahinko ja asunto on asumiskelvoton, voit valita joko kertakorvauksen ja järjestää itse asumisen tai etsiä vapailta markkinoilta väliaikaisen asunnon. Vahingon takia lisääntyneitä kohtuullisia asumiskustannuksia korvataan vakuutuksesta enintään 12 kuukauden ajalta. Pohjola Vakuutuksen asiakkaana osuutesi kustannuksista on 10 prosenttia sekä vakuutuskirjaan merkitty omavastuuosuus.

Mikäli asut vuokralla, sinulla on joissain tapauksissa oikeus vuokranhyvitykseen. Se otetaan huomioon korvausta maksaessa.

Jos joudut viemään väliaikaiseen asuntoon omia tavaroitasi, voit hakea korvausta myös muuttokustannuksista, samoin kuin tavaroidesi väliaikaisesta varastoinnista.

Säilytä kaikki kuitit kuusi kuukautta. Vakuutusyhtiö pyytää niitä tarvittaessa.

Mikäli taloyhtiöltä tulee sinulle vaatimuksia vahinkoon liittyen, ole yhteydessä vakuutusyhtiöösi.

Kun muutat takaisin kotiisi: tarkista sähkölasku

Onko remontin ajalta kertynyt normaalia suurempi sähkölasku, kun rakenteita on kuivattu lämmittimillä? Käänny asiassa viimeistään takaisinmuuton jälkeen isännöitsijän puoleen, sillä lisääntynyt sähkönkulutus korvataan taloyhtiön kiinteistövakuutuksesta.

Juttua varten on haastateltu Pohjola Vakuutuksen vahinkopäällikkö Anni Waseniusta ja asiantuntijavalmentaja Eija Kaijankoskea.

Lue myös:

Astianpesukone ja vesivahinko: teetkö sinäkin tämän virheen?

Näin eri remontit vaikuttavat kotivakuutukseen