Kesäloman tiimellyksessä omalle nelijalkaiselle matkakaverille voi sattua ja tapahtua. Nestehukka tai huonovointisuus saattavat iskeä yllättäen. Mitä tehdä, jos on vaikka vieraalla paikkakunnalla tai mökkisaaressa kaupungin ulkopuolella, kun tarvitsee apua?

Ensiarvion hoidon tarpeesta voi saada eläinlääkärin etäkonsultaation avulla. Sitä tarjoaa esimerkiksi huhtikuun alussa Suomeen laajentanut ruotsalaislähtöinen FirstVet. Kyseessä on eläinlääkärien videoyhteyden avulla antamaan etäkonsultaatioon erikoistunut yritys.

– Palvelun avulla lemmikin omistaja saa arvion siitä, pitääkö eläintä tutkia lisää ja tarvitseeko se suurempaa hoitoa, vai voiko sille tehdä jotain kotona. Kiireellisissä tapauksissa, kuten onnettomuuksissa tai äkillisissä rajuissa sairastumisissa, eläinlääkäriin on toki mentävä heti, kertoo eläinlääkäri ja FirstVetin Suomen maavastaava Maiju Tamminen.

Palvelu on saanut Tammisen mukaan hyvän alun Suomessa. Sen tarkoitus ei ole korvata fyysisiä klinikoita, vaan tarjota apua lemmikinomistajia mietityttäviin kysymyksiin. Siten voidaan välttää turhat eläinlääkärikäynnit.

– Paljon käynneistä on sellaisia, että omistaja varmuuden vuoksi tuo lemmikin eläinlääkärin nähtäväksi ja varmistaa, pitääkö tehdä jotain. Sellaiset voi hoitaa myös videon välityksellä.

Stressitöntä hoitoa

Videoyhteyden ansiosta lemmikki voi oleilla sille itselleen mieluisassa stressittömässä paikassa. Omistaja voi näppärästi näyttää, millaisesta vaivasta on kyse tai minne lemmikkiä sattuu. Eläinlääkäri saa puolestaan kuvayhteyden avulla potilaan olosta puhelua enemmän informaatiota.

– Monet eläimet stressaantuvat matkustamisesta ja klinikalla olosta. Arviokäynnit, joilla katsotaan, pitäisikö jotain tehdä, ovat stressin määrään nähden turhia, kun ne voi tehdä kotoa käsin.

Tyypillisiä oireita, joihin haetaan apua etäkonsultaatiolla, ovat esimerkiksi oksentelu ja ripulointi. Muita yleisiä etäkonsultaation kautta hoidettavia vaivoja ovat korva-, silmä- ja iho-ongelmat sekä yskä.

Apua mietityttäviin kysymyksiin

Lahdessa asuva Laura Kytömäki testasi etäkonsultaatiota kaksivuotiaan koiransa, keskikokoisen snautserin Justiinan kanssa.

Justiina on ollut hyvin terve koira, eikä se ole tarvinnut juurikaan eläinlääkärin palveluita. Ainoastaan kerran sen tassuun on jouduttu laittamaan tikit. Kytömäen mukaan on kuitenkin hyvä, että lemmikinomistajille tulee uudenlaisia palveluja. Kun jotain yllättävää sattuu, saadaan kaikki hoidettua entistä vaivattomammin.

Palvelun käyttö alkoi yrityksen tarjoaman sovelluksen asentamisella. Sen avulla ajan sai varattua heti samalle päivälle.

– Puhelinaikoja oli vielä yhdentoista aikaan illalla. Tämä on hienoa. Jos lemmikille tapahtuu jotain, niin harvemmin se tapahtuu silloin, kun pääsisi eläinlääkärille normaalisti käymään, Kytömäki arvioi.

Eläinlääkäri Tamminen suosittelee, että heti sovelluksen lataamisen yhteydessä palveluun kirjaa lemmikin perustiedot. Silloin niitä ei enää tarvitse lähteä täyttämään, kun lemmikki tarvitsee apua.

Kytömäki kertoo, että ajanvarauksen yhteydestä lemmikin vammasta saattoi ottaa kuvan ja kertoa jo etukäteen eläinlääkärille, millaista asiaa yhteydenotto koskee. Näin itse asiaan päästään heti videoyhteyden aluksi.

Joutuisaa palvelua

Eläinlääkäri otti sovelluksen kautta Kytömäkeen yhteyttä sovittuun aikaan. Yrityksessä työskentelee parhaillaan kuusi eläinlääkäriä vuoden jokaisena päivänä.

Itse videokeskustelu kesti kymmenisen minuuttia. Sen aikana Kytömäki sai vastaukset itseä mietityttäneisiin kysymyksiin.

– Tuntui aivan kuin olisi ollut eläinlääkärissä. Ei ollut kiireen tuntua ja eläinlääkäri kyseli koirasta kaikkea.

Kokemus oli hänen mukaansa positiivinen ja sovellus helppokäyttöinen. Ylimääräinen odottelu jäi pois. Hänen arvionsa mukaan palvelu sopii hyvin lemmikin hyvinvoinnin kysymyksiä koskeviin pohdintoihin.

– Jos koira on pitkään huonovointinen, kuinka pitkään sitä pitää katsoa ennen eläinlääkäriin lähtöä? Onko tämä sellainen asia, jonka takia tulisi äkkiä lähteä eläinlääkäriin vai onko tämä ohimenevää ja minä turhasta huolissaan? Sellaisiin tämä on todella hyvä.

Palvelun avulla voi saada neuvoja, diagnoosin tai lähetteen eteenpäin. Reseptilääkkeitä varten lemmikinomistajan on käytävä eläinlääkärin vastaanotolla, FirstVetin kautta niitä ei myönnetä lainsäädännön takia.

Etäkonsultaatio ja suorakorvauspalvelu OPn hoitokuluvakuutuksen uudet edut

FirstVetin palvelua voivat käyttää omakustanteisesti kaikki lemmikinomistajat. Tämän vuoden aikana ilmaiseksi sitä pääsevät hyödyntämään OPlta kissalleen tai koiralleen hoitokuluvakuutuksen ottaneet. He saavat vuoden 2018 aikana kolme ilmaista etäkonsultaatiota. FirstVet-etu on voimassa tämän vuoden, ja sen jatkosta tehdään päätös erikseen.

FirstVet-edun on tarkoitus tarjota entistä parempaa palvelua vahingon sattuessa lemmikille. Siihen tähtää myös OPn hoitokuluvakuutuksen toinen tuore etu nimeltä suorakorvauspalvelu.

Kyseessä on kesäkuun alussa käyttöön otettu palvelu, joka sujuvoittaa asiointia klinikalla. Suorakorvauspalvelussa on kyse siitä, että eläinklinikka hakee korvauksia asiakkaan puolesta jo klinikkakäynnin yhteydessä. Näin asiakkaalta veloitetaan klinikalla ainoastaan omavastuu sekä sellaiset mahdolliset kulut, jotka eivät kuulu vakuutuksen piiriin.

Aluksi palvelu on käytössä Omaeläinklinikoilla, mutta vuoden aikana kumppaniverkosto laajenee.

Tutustu OPn eläinvakuutuksiin.