Esikoisensa myötä Lasse Jalkanen, 31, on huomannut, että lapsen kasvatuksessa pätevät samat lainalaisuudet kuin johtamisessa. Lapsi opetetaan syömään ja kävelemään, alainen opetetaan tekemään töitä. Kun molemmat osaavat hommansa, he saavat jatkaa yksin, mutta vanhempi ja esimies jäävät taustalle turvaamaan ongelmatilanteet.

Jalkanen haluaa olla välittävä johtaja, jolle alaiset uskaltavat tulla juttelemaan mistä vain.

– Olen kiinnostunut kaikista työntekijöistämme, vaikken olisikaan heidän lähiesimiehensä. En halua olla kasvoton työnantaja. Moikkaan jokaista ja käyn usein varastossa ja tuotannossa auttamassa, Foodinin toimitusjohtaja sanoo.

Virtuaalisuuden risut ja ruusut

Marraskuun viimeinen maanantai alkaa viikoittaisella johtoryhmän palaverilla kahdeksalta aamulla. Sen jälkeen Jalkanen suunnittelee uutta alihankinta-asiakkuutta. Foodin valmistaa ja maahantuo luomuelintarvikkeita ja luonnontuotteita. Eräs yritys haluaa myydä Foodinin tuotteita Kanariansaarilla.

Kymmenen aikaan toimitusjohtaja marssii tuotekehityslaboratorioon, jossa hän pohtii tuotekehityspäällikön kanssa uuden Herkutella-tuotteen jalostamista. Sen jälkeen Jalkasella on puolisen tuntia aikaa puhelinhaastattelulle.

Koronan vuoksi kännykästä on tullut entistä läheisempi työkaveri. Suuri osa kotimaan tapaamisista hoidetaan etäyhteyksin. Viljelijäkumppaneiden plantaaseille Indonesiaan tai Etelä-Amerikkaan ei ole asiaa vielä aikoihin. Ihmisläheistä yrittäjää tämä harmittaa.

– En usko, että ihmisiä voi johtaa kovin hyvin etänä. Yhdessä tekeminen ja oleminen on tärkeä osa hyvän tiimihengen muodostumisessa.

Jalkanen näkee kuitenkin virtuaalikokouksista myös etuja: päästään nopeammin asiaan ja turhat siirtymiset ja muut aikasyöpöt häviävät.

Foodinille pandemia ei ole ollut pelkästään negatiivinen asia. Jalkanen on havainnut, että poikkeusaikana ihmiset välittävät enemmän siitä, mitä syövät, jotta voisivat paremmin. Kuluttajat myös asioivat verkkokaupoissa aiempaa ennakkoluulottomammin.

​Ihmisläheinen yrittäjä vierailee mielellään viljelijöiden luona Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Tänä vuonna reissut ovat vaihtuneet etäyhteyksiin.

Kestävää kasvua

Jalkanen aloitti vuonna 2009 yrittäjyyden luontaistuotteiden verkkokauppiaana. Jälleenmyyjien kiinnostus Amerikan tuontituotteisiin innosti perustamaan oman merkin. Foodinin brändi syntyi vuonna 2013.

Yrityksen missio on parantaa ihmisten ruokakulttuuria ja tuoda kestävämpiä vaihtoehtoja arjen ruokailuun. Raaka-aineet tulevat Etelä-Amerikasta ja Aasiasta paikallisilta viljelijäyhteisöiltä. Suurin osa tuotteista valmistetaan Vaajakosken tehtaalla Jyväskylässä.

Foodinilla oli vuoden lopussa noin 55 pysyvää työntekijää. Keväällä on tarkoitus rekrytoida väkeä asiakaspalveluun ja tuotantoon.

– Pyrimme kasvamaan orgaanisesti ja kestävästi. Katsomme päivä kerrallaan, mihin olemme menossa, Lasse Jalkanen kertoo.

Tilaa kokeilulle

Tiistaina Vaajakosken toimistolle saapuu pari helsinkiläistä kollegaa, joiden kanssa käydään läpi yrityksen vuosikelloa ja kootaan yhteen tavoitteita.

– Tykkään, että yrityksellä on selkeä punainen lanka, mutta raamit eivät saa olla liian tiukat. Pitää antaa tilaa häröilylle ja kokeilulle, sillä markkina ja taloustilanteet muuttuvat nopeasti, Jalkanen sanoo.

Torstaina Jalkanen palaveeraa viestintä- ja markkinointijohtajan kanssa. Hän pyrkii pitämään kuuden suoran alaisensa kanssa kahdenkeskisen keskusteluhetken viikoittain. Siten hän pysyy kärryillä kokonaistilanteesta ja voi ratkoa mahdollisia ongelmia heti.

Iltapäivällä Jalkanen huristelee Helsinkiin, jossa hänellä on perjantaiaamuna tapaaminen kaupallisen johtajan ja kenttämyyntipäällikön kanssa. Asialistalla on päivittäistavarakaupan ja kenttämyynnin kasvustrategia vuodelle 2021.

Ei liikaa kipinöitä

Toimitusjohtajan reissatessa Jyväskylään jää yrityskumppani ja vaimo Maria Jalkanen. Yhteisen yrityksen lisäksi Jalkasilla on 2- ja 4-vuotiaat lapset sekä koiranpentu.

Pariskunta on työskennellyt tiiviisti yhdessä siitä saakka, kun Jalkanen rekrytoi tulevan puolisonsa messuilta kuusi vuotta sitten. Roolijako on ollut selvä alusta asti.

– Vaimo on luova johtaja ja vastaa firman ulkonäöstä. Minä en sotkeudu siihen.

Yrittäjäpari viihtyy työpaikan ohella avannossa. Piristävä aamupulahdus tuo rauhallisuuden, joka helpottaa päivän haasteiden vastaanottamista. Saunan lauteilla saatetaan puida johtamisen arkisia haasteita.

Vaikka puolison kanssa työasioista vääntäminen ei ole aina kovin asiallista, on Jalkasilla selkeä yhteinen visio.

– Jos ajattelisimme perustavista asioista eri tavalla, tulisi liikaa kipinöitä.

Perjantai-iltana Jalkanen ajelee kotiin Jyväskylään. Viikonloppu alkaa lasten ja koiran kanssa puuhastelulla, koska lauantaina on aika päästää kotia huoltanut vaimo vuorostaan työmaalle. Suunnitelmissa on myös lenkki tai kuntosali – mikäli legoleikeiltä liikenee aikaa.

Lasse Jalkanen hakee hyisestä aamupulahduksesta koko päivän kestävää rauhaa.

Aikaa intuitiolle

Anna Abrahamsson istuu kierrätysvaatteita myyvän liikkeen kahvilassa Helsingin Punavuoressa. Vastapäätä näkyy Lovian kivijalkakauppa, jonka näyteikkunaan on keihästetty valkoisia nahkariekaleita.

– Mielestäni johtajuudessa on tärkeää jättää aikaa intuitiolle. Jos muutosten keskellä ei pidä tarpeeksi väljiä aikatauluja, ajautuu helposti kiireen vietäväksi eikä ehdi pysähtyä asioiden äärelle, Abrahamsson sanoo ja hörppää vihersmoothieta. 

Palavereiden lisäksi Anna Abrahamssonin työpäiviin sisältyy paljon naputtelua. Koronan myötä kodista on tullut toinen toimisto.

On perjantai kello kolme iltapäivällä. Haastattelun jälkeen 25-vuotiaalla Lovian toimitusjohtajalla on edessään joululomien läpikäynti myymälävastaavan kanssa. Sitten hän tyhjentää sähköpostinsa ja laittaa kuluneen viikon purkkiin.

– Otin perjantaiaamun rennommin. Pyrin vähintään kerran viikossa olemaan muutaman tunnin ilman aikatauluja ja puhdistamaan aivoja.

Suora arvoketju ja läpinäkyvyys

Abrahamsson aloitti Lovian toimitusjohtajana vuoden 2017 lopulla. Suomalaisesta kansanperinteestä inspiroitunut design-brändi valmistaa teollisuuden ylijäämätuotteista laukkuja ja koruja. Missio on luoda moderni kiertokulku, joka antaa uuden elämän hylätyille materiaaleille.

Lovia tuo kuluttajalle näkyviin tuotantoprosessin kaikki vaiheet. Jokaisella laukulla on DNA-koodi, josta selviää, ketkä tuotteen ovat valmistaneet ja mistä sen materiaalit tulevat.

Vuonna 2018 Lovia irrottautui jälleenmyyjäverkosta ja otti oman verkkokaupan jakelukanavakseen. Direct to consumer -strategian seurauksena hinnoittelu muuttui läpinäkyväksi.

– Totesimme, että saamme viestimme paremmin kuuluviin, kun olemme itse lähellä asiakasta, Abrahamsson kertoo.

Johtajuus murroksessa

Tavallisesti Abrahamssonin viikko alkaa tiimipalaverilla. Marraskuun lopulla maanantaiaamun ohjelmassa on kuitenkin poikkeuksellisesti Helsingin keskustassa pidetyn pop up -liikkeen purkamista. Viikkopalaveri siirtyy tiistaille.

Lovian piti pystyttää joulun alla pop up-myymälät myös Turkuun ja Tampereelle, mutta suunnitelma tyssäsi koronaan.

Pandemia on määritellyt joulukampanjaa ja moninaistanut toimitusjohtajan työnkuvaa.

– Olemme touhunneet pitkään startup-yrittäjyysmeiningillä, jossa juostaan usein sammuttamassa tulipaloja. Halusimme siirtyä seesteisempään vaiheeseen jo vuoden alussa, mutta koronan tuomat yllätykset pakottivat reaktiivisuuteen.

Abrahamsson luottaa, että Lovian vahva missio kantaa poikkeusaikojen yli. Koronan jälkeen hän aikoo rauhoittaa toimintaa, eikä yritä puskea eteenpäin jaksamisen kustannuksella.

– Puramme yksi kerrallaan esteitä tavoitteiden tieltä ja teemme arkityötä rauhassa. Uskon, että se johtaa lopulta kasvuun yllättävän nopeasti.

Toimitusjohtaja haluaa kasvattaa Loviaa, jotta yhä useampi kuluttaja lähtisi osaksi modernia kiertokulkua, jossa resurssit eivät jää roskaksi.

Käytetyt aivot

Noin kerran kuussa Abrahamsson käy kertomassa Loviasta jollekin taholle. Marraskuisena keskiviikkona aamu alkaa puheenvuorolla suomalaisten enkelisijoittajien, Finnish Business Angels Networkin webinaarissa. Abrahamsson kertoo kuulijoille Lovian viime vuosien rahoituskierroksista. Hän peräänkuuluttaa rehellisyyttä ja omiin tuntemuksiin luottamista diilejä lukkoon lyödessä.

Webinaarin jälkeen Abrahamsson juttelee somepersoona Karita Tykän kanssa joulun vaikuttajakuvioista. Sitten hän rientää tuotantopalaveriin, jossa hurahtaa useampi tunti.

Puoli viideltä on vuorossa videopuhelu markkinoinnin neuvonantajan Miika Kenttämiehen kanssa. Agendalla ovat Googlen ja Facebookin kampanjat. Välillä Abrahamsson joutuu pyytämään Kenttämiestä toistamaan, kun tämän yhteys pätkii. Keskustelu vilisee englanninkielisiä sanoja: spendi, cousti, CPA-targetti.

Abrahamsson sopii Kenttämiehen kanssa tapaamisen torstai-iltapäivälle. Kokous päättyy kello 17:30.

– Lopetammeko me ajallaan? Tämähän on harvinaista huvia, Kenttämies naureskelee.

Abrahamsson hieroo kasvojaan ruudussa.

– Aivot ovat tällä hetkellä aivan käytetyt. Yritän välttää tällaisia päiviä, mutta joulun alla pitää laittaa kulunut vuosi ja koko elämä pakettiin.

Lisää joutilaisuutta

Johtajana Abrahamsson pyrkii keskittymään nykyhetkeen ja löytämään ongelmien juurisyyt. Haasteena on yhdistää visio ja konkreettinen työ siten, että tavoite näkyy päivittäisessä työssä eikä vain paperilla.

Abrahamsson kysyy usein itseltään, mikä Lovia haluaa olla tässä hetkessä ja mitä esteitä sille on.

– Monella firmalla tuntuu olevan hakusessa, mitä ylipäätään halutaan olla. Kun teet tavoitteet tarpeeksi selväksi itsellesi, on ne paljon helpompi saavuttaa.

Marraskuun viimeinen viikko on ollut hektinen, mikä on tavallista joulun alla. Mutta millainen suhde nuorella toimitusjohtajalla on vapaa-aikaan?

– Lisääntyvä. Erityisesti joutilaisuuteen. Pari kesää sitten pidin useamman viikon kesäloman ensi kertaa vuosikausiin. Tajusin, miten tärkeää on pysähtyä ja olla jouten. Ennen vapaa-aikanikin oli täynnä liikuntaa ja muita menoja.

Abrahamsson on huomannut, että hyvin palautuneena voi vähemmillä työtunneilla saada paljon enemmän aikaan kuin kellon ympäri painaessa. Hän aikoo pitää muutaman viikon loman heti, kun joulukampanja saadaan purkkiin.