OPn tänä keväänä toteuttama pk-yritystutkimus Pienyrittäjän arki Suomessa osoittaa, että yhdeksän kymmenestä yrittäjästä pitää työntekijän hyvinvoinnin turvaamista yrityksen menestyksen edellytyksenä.

Kaiken kaikkiaan työnantajuus on iso askel mikroyritykselle tietävät Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto ja Psyconin aluejohtaja Paula Holtari.

”Arvioi palkkaamisen riskejä”

Tomi Lantto, toimitusjohtaja, Antell

”Kun yrittäjä ryhtyy pohtimaan laajentumista ja rekrytointia, on hyvä vastata ensimmäiseksi kysymykseen, onko minusta esimieheksi. Totuus on, ettei kaikista siihen hommaan ole. Jos vastaus on kieltävä, on syytä olla palkkaamatta työntekijöitä.

Työnantajaksi ryhtyminen on mikroyrittäjälle iso askel, jonka ottamista täytyy pohtia muutenkin tarkoin. Ensiksi on mietittävä, onko toiselle töitä, mitkä ovat toimialasi tulevaisuuden näkymät ja mitä työntekijän palkkaaminen merkitsee yrityksesi kannattavaisuudelle ja riskeille.

Lisäksi on otettava huomioon se, oletko valmis jakamaan yrityksesi jonkun kanssa ja hyväksytkö erilaiset tavat toimia.

Rekrytoinnissa luonnollisesti tärkeintä on se, kenet palkkaat. Neuvoni on yksiselitteinen: palkkaa hyvä tyyppi, älä hankalaa. Jos joku vaikuttaa mielestäsi hankalalta, hän on luultavasti sellainen myös asiakkaiden mielestä. Hankalaa henkilöä ei siis kannata rekrytoida.

Kannattaa ajatella, toteuttaako palkattava yrityksen strategiaa pitkässä juoksussa ja vie sitä eteenpäin.

Olen monesti puhunut siitä, että työntekijöiden siipiä pitää kasvattaa. Tällä tarkoitan sitä, että annetaan ihmisille mahdollisuuksia ja omaa tilaa. Näin tuemme työntekijöiden lentoa ja annamme heidän silti lentää omalla tavallaan.

Kun annat tilaa ja vastuuta työntekijöille, sopikaa myös raportoinnista. Aloittavan työntekijän on syytä raportoida siitä, mitä aikoo tehdä ja kokeneen siitä, mitä on tehnyt.

Itsekin raportoin edelleen hallituksen puheenjohtajalle, vaikka olen ollut jo vuosikausia toimitusjohtajana. Raportoinnilla varmistetaan, että jokainen tietää missä mennään. Se myös mahdollistaa vuorovaikutteisen palautteen sekä tarvittaessa kurssin kääntämisen nopeastikin.

Jos ryhtyy työnantajaksi, on mietittävä myös yrityksen työnantajamielikuvaa. Tärkeintä mielestäni on se, että pitää kiinni kaikista annetuista lupauksista ja sopimuksista. Se luo työntekijälle tunteen, että hän voi luottaa.”

”Osaamista tärkeämpää on oikea persoona”

Paula Holtari, aluejohtaja, Psycon

”Yksinyrittäjä on tottunut pitelemään kaikkia lankoja käsissään ja olemaan vastuussa yksin kaikesta. Tämän vuoksi työnantajuutta voi olla aluksi vaikea sisäistää.

Kun ryhtyy työnantajaksi, moni asia muuttuu. On oltava valmis luottamaan muihin ja mietittävä sitä, mitä itse haluaa tehdä. Luottamus tarkoittaa, että annat työntekijälle aidosti vastuuta. Lisäksi pitää kestää se, että hän saattaa työskennellä eri tavalla kuin olet itse tottunut. Pohdi, jospa hänen tapansa olisikin parempi.

Rekrytoidessa tärkeintä on miettiä kokonaiskuvaa eli sitä, millainen yritys on, mihin se on menossa ja mitä se haluaa saavuttaa.

Tällöin on myös pohdittava yrityksen arvopohjaa eli sitä, miksi se on olemassa ja mihin se heijastuu.

Palkkaa vain sellaisia työntekijöitä, joiden arvot kohtaavat kanssasi. Tällä tarkoitan sitä, että työntekijän on oltava kanssasi samoilla linjoilla toiminnan keskeisimmistä periaatteista. Muista kuitenkin, että työntekijän rooli on erilainen kuin yrittäjän.

Mitä pienemmästä yrityksestä on kyse, sitä enemmän henkilöstövalinnat korostuvat. Vaikka osaaminenkin on tärkeää, onnistuneiden henkilövalintojen kohdalla osaamista tärkeämpää on oikeanlainen persoona. Vaikka palkatulla olisi oikeaa osaamista, mutta hänen persoonansa on yritykseesi sopimaton, ongelmia alkaa helposti kehittyä.

Oikein asennoituva, motivoitunut ja kyvykäs ihminen oppii asioita yllättävän nopeasti, ja menee kokeneemmankin ohi. Työn ohessa kouluttaminen ja kouluttautuminen voi palvella pienyrittäjää tehokkaasti.

Työnantajuus vaatii täysin uudenlaista ajattelua. Vähintäänkin on tutustuttava velvollisuuksiin ja vastuisiin. Työnantajalle oikeudenmukaisuus ja toisen ihmisen arvostaminen ovat kuitenkin hyveitä, joista kannattaa pitää kiinni ‒ niillä pääsee pitkälle.

Oikeilla periaatteilla rakennetaan hyvää työnantajakuvaa. Hyvä yhteistyö sekä arvostus johtavat työntekijän parempaan sitoutumiseen.

Käy säännöllisesti keskustelua työntekijän tarpeista ja tavoitteista, jotta tunnistat ne. Tällöin voit pohtia, miten pystyisit tukemaan hänen kehittymistään sekä pitämään hänet yrityksessäsi. Yrityksen murrosvaiheistakin selviää parhaiten yhteisellä suunnittelulla, koska silloin työntekijän on helpompi sitoutua muutoksiin.”