Nämä 4 asiaa jokaisen pomon pitäisi tietää somesta
Lisää aiheesta
Sosiaalisessa mediassa saa käytettyä paljon aikaa. Mutta onko sinne tarpeen mennä työn puolesta? Viestintävalmentaja Laura Vuorio-Kuokka kertoo, mitä hyötyä somesta voi johtajalle olla.
Koska sosiaalinen media kuuluu melkein kaikkien työikäisten arkeen, pomonkin on sinne syytä mennä. Somekanavia ovat esimerkiksi alan konkareihin kuuluva Facebook, kuvapainotteinen Instagram, yhteiskunnalliseen keskusteluun keskittynyt X (ent. Twitter), nuorten suosima videopalvelu Tiktok ja työhön painottuva some Linkedin.
Viestintävalmentaja Laura Vuorio-Kuokka Ahjo Communications -yrityksestä kertoo neljä asiaa, jotka somesta on hyvä tietää.
1. Pysyt kartalla ja voit edistää yrityksen asiaa
Some lisää ymmärrystä siitä, mitä omalla toimialalla on meneillään ja mistä asiakkaat ja sidosryhmät puhuvat.
”Se on mainio paikka erilaisten signaalien skannaamiseen”, Vuorio-Kuokka sanoo.
Toinen hyöty on näkyvyys. Jos onnistuu herättämän keskustelua oman yrityksen tuotteesta tai palvelusta, se lisää tutkitusti myyntiä. Johtajan näkyvyys somessa voi myös vaikuttaa työvoiman saatavuuteen.
2. Kaikkialla ei tarvitse olla kaiken aikaa
Yleinen harhaluulo on, että jokaisessa somekanavassa pitäisi päivystää koko ajan. Vuorio-Kuokan mukaan on fiksumpaa valikoida omalle yritykselle sopivat kanavat.
On yrityskotaista, missä kanavissa pomon kannattaa surffata. Riippu siitä, ovatko yrityksen asiakkaat X:ssä, Linkedinissä, Instagramissa, Facebookissa vai vaikkapa Tiktokissa. Sinne kannattaa pistää pystyyn myös oma ja yrityksen profiili.
Entä voiko pomo käyttää viestintää apukäsinä somettamisessa?
Voit olla kiinnostava ilman että kerrot, mitä jääkaapissasi on.
”Johtajien tärkeimpiä taitoja on vuorovaikutus, joten kannustaisin opettelemaan somen käyttöä. Viestinnältä voi toki hakea alussa tukea. Monille asiantuntijoille some on myös hyvä paikka harjoitella tiivistämistä.”
Pomon ei ole pakko tuottaa koko ajan uutta sisältöä. Usein riittää, jos osallistuu keskusteluihin ja jakaa oman organisaation julkaisuja eteenpäin.
”Ei tarvitse olla supliikki someviestijä tai julkaisujen kirjoittaja.”
3. Rooleja kannattaa rajata
Entä pitääkö pomon kertoa somessa parisuhteestaan ja harrastuksistaan? Ei, sanoo viestintävalmentaja.
”Toiset kertovat profiilissaan eksaktisti vain työroolinsa, ja se riittää. Yksityiselämää ei ole pakko tuoda esiin. Etätöiden myötä raja työn ja vapa-ajan välillä on hämärtynyt muutenkin. Voit olla kiinnostava ilman että kerrot, mitä jääkaapissasi on.”
Jos haluaa jakaa yksityiselämäänsä läheisilleen, sen voi tehdä yksityisen profiilin suojista.
Työ- ja privaattisomea voi myös käyttää eri tavoin.
”Osa käyttää työsomea samaan tapaan kuin vapaa-ajan somea: he selaavat ja selaavat, eikä se lopu ikinä. Työsomessa kannattaa kuitenkin rajata tarkasti, mitä aiheita seuraa ja mihin keskusteluihin osallistuu. Tähän on hyvä olla suunnitelma ja strategia.”
4. Maltti on valttia
Vuorio-Kuokan mukaan somessa pärjää, jos on oma itsensä ja muistaa hyvät käytöstavat. Ei provosoidu eikä lähde provosoimaan.
”Toivoisin esihenkilöitä ja johdolta hyvän keskustelukulttuurin edistämistä. Harva pomo lähteekään someen rähisemään, mutta silloin tällöin tapahtuu ylilyöntejä. Pitäisi muistaa, että somessa yleisö on rajaton.”
Entä jos pomo joutuu somessa kriisin silmään tai viestitulvan kohteeksi?
Ne johtajat, joilla on jo valmiiksi vahva somepresenssi, selviävät usein kriiseistä vähemmällä kuin muut.
”Ensin kannattaa rauhoittaa tilanne. Miten laajasta asiasta todella on kyse? Minkälaiset profiilit kommentoivat? Johtajan on osoitettava vastuuta ja empatiaa, jos ihmiset ovat huolissaan. Yrityksen viestinnän kanssa voi miettiä tarkemmin, miten viesti muotoillaan.”
Jos joku tägää mukaan median, on syytä reagoida nopeasti, jotta oma kanta ehtii mukaan ennen uutisen julkaisua. Trollaamisen voi jättää omaan arvoonsa, mutta asiallisiin kommentteihin kannattaa aina vastata. Hyviä idea on myös tehdä firman nettisivuille tiedote.
Ne johtajat, joilla on jo valmiiksi vahva somepresenssi, selviävät usein kriiseistä vähemmällä kuin muut.
”Oleellista on, että joka ikisellä pomolla on ymmärrys siitä, miten some vaikuttaa omaan liiketoimintaan. Useimmat johtajat hyötyvät siitä todella paljon.”