Uudenlaisten kevytautojen odotetaan syrjäyttävän mopoautot nopeasti, kun ne marraskuun alusta alkaen ovat sallittuja Suomen teillä. Mutta mikä ihme on kevytauto?

Käytännössä kevytauto on ihan tavallinen auto, jonka huippunopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Henkilöauton saa muutettua kevytautoksi asentamalla siihen nopeudenrajoittimen ja sen jälkeen muutoskatsastamalla kulkupelin uuden kategorian alle.

Kevytautoa saa ajaa mopoautokortin omaavat yli 15-vuotiaat sekä tietysti ajokortin omaavat yli 18-vuotiaat.

Miksi?

Tähän saakka alaikäiset ovat saaneet päristellä mopoautoilla – miksi niiden lisäksi liikenteeseen pitää tuoda myös kevytautot? Suurin syy on turvallisuus.

Uusien kevytautojen tavoite on lisätä nuorten kuljettajien turvallisuutta heikentämättä muiden tielläliikkujien turvallisuutta ja lisäämättä merkittävästi päästöjä. Fakta on, että mopoautoista puuttuvat usein nykyaikaiset turvavarusteet ja ne vaarantavat muuta liikennettä olemalla tientukkeena 45 kilometrin tuntivauhdillaan.

Toinen syy – jota ei niin suoraan sanota ääneen – on autokannan uudistaminen. Kevytautoksi voi rekisteröidä vuoteen 2025 saakka aikaisintaan vuonna 2015 käyttöönotetun kulkupelin. Sen jälkeen kevytautoksi voi katsastaa auton, jonka käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut alle 10 vuotta. Iän lisäksi kevytautoksi rekisteröimisen ehtona on paino: tavallisten autojen kohdalla alle 1500 kiloa ja sähköautojen alle 1800 kiloa.

Tähän saakka nuoriso on monesti tyytynyt ensiautona vanhaan rotiskoon, mutta jos rattiin voi päästä jo aiemmin ostamalla uudemman auton, se mahdollisesti kannustaa jättämään vanhat autot kauppapaikoille. Ja kun perheen juniori täyttää 18 vuotta, voi rajoittimet purkaa helposti ja uusi menopeli jää liikenteeseen. Näin autokanta nuortuu.

Hinta?

Uuden kevytauton hankinta ei vielä välttämättä tule mopoautoa halvemmaksi, mutta muutaman vuoden kuluttua varmasti tulee.

Kevytautoiksi soveltuvia automalleja ovat muun muassa Volkswagen Up!, Toyota Auris, Opel Karl, Ford Fiesta, Kia Picanto ja Hyundai i10. Uutena niistä saa pulittaa pitkälle yli 10 000 euroa, mutta käytettynä vuoden 2015 tai uudempia malleja saa 8000 eurosta alkaen.

Kyseiset mallit täytyy vielä rajoittaa ennen kuin 15-vuotias rattiin päästetään. Sopivia nopeusrajoittimia saa muutamalla sadalla eurolla, samoin muutoskatsastus maksaa joitain satoja euroja. Laki ei erikseen sano, millainen rajoittimen täytyy olla, joten niiden hinnat voivat tulla alaspäin vielä nykyisestään.

Lisäksi kun vuonna 2025 koko kymmenen vuoden ikäkatras on käytössä, kevytautoiksi soveltuvien kulkupelien hinta tippuu roimasti. Siinä vaiheessa kevytauton voi parhaimmillaan saada jopa parilla tuhannella eurolla.

Kakkosauto kevytautoksi?

Jos perheessä sattuu olemaan jo valmiiksi useampi auto, varsinkaan silloin ajokuumeisen teinin rattiin saaminen ei kamalasti lompakkoa kevennä.

Jos tallista löytyy vuoden 2014 jälkeen käyttöönotettu alle 1500 kiloa painava auto, sen saa muutettua kevytautoksi parhaimmillaan noin 500 eurolla. Mopoautokortti alaikäiselle maksaa yleensä kolmesta viiteen sataa euroa.

Kaupunki- ja taajama-ajossa 60 kilometrin rajoitus ei välttämättä paljoa tunnu, joten perheen teinin lisäksi kauppareissut voi jatkossa hoitaa normaalisti muutkin perheenjäsenet. Ainoa, mistä kevytauton taajamassa erottaa, on takapuskuriin kiinnitettävä punainen kolmio.

Jos vielä mopoautoon verrataan, säästöjä voi syntyä huoltokuluista. Kevytauton voi viedä huoltoon tavalliselle korjaamolle ja edullisia varaosia on saatavilla runsaasti.

Vakuutuksesta bonusta

Vakuutusmaksut ovat polttoainekulujen ohella yksi suurista autoihin liittyvistä maksuista. Miten ne menevät kevytautojen kohdalla?

– Perusasetelma on sama kuin kaikilla rekisteröidyillä ajoneuvoilla. Niihin tarvitaan pakollinen liikennevakuutus, ja tarjolle on tulossa myös vapaaehtoisia kaskovakuutuksia, Pohjola Vakuutuksen vakuutuspäällikkö Jukka Nykänen kertoo.

Yksi olennainen ero mopoautoihin verrattuna on se, että kevytautojen vakuutuksiin tulee mukaan autonomistajille tuttu bonus-järjestelmä. Alaikäinen voi siis kerryttää vakuutusmaksuja alentavia bonuksia jo ennen 18 ikävuotta. Tähän saakka se ei ole ollut mahdollista.

Vaikka uusi kevytautot tieliikenteeseen laskeva laki astuu voimaan vasta marraskuussa, uusien mopoautojen rekisteröintien määrä on ollut jo laskussa. Vahva veikkaus on, että suunta ei ole kääntymässä mihinkään.

– Kevytautot suistavat mopoautot liikenteestä lähes täysin. Yksistään jo maksiminopeuden korottaminen 60 kilometriin tunnissa tulee vaikuttamaan suosioon. Kevytautojen käyttö on niin paljon laajempaa kuin mopoautojen. Auto ei käytännössä koskaan ole sijoitus, mutta kyllä kevytauton kohdalla tilanne on hyvin erilainen kuin mopoauton, OP:n Nykänen summaa.

Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, OP, Nettiauto.com, Kevytauto.fi