1. Sähköautolla pääsee jo pitkälle

Luulitko, että matka sähköautolla tyssää lyhyeen? Väärin: Sähköauton toimintasäde on nykyisin 150–300 kilometriä. Se riittää mainiosti normaaleihin arkiajoihin.

Matka on pidentynyt litium-akkutekniikan kehittymisen myötä. Vielä 10–15 vuotta sitten sähköautoissa käytetyillä lyijy- tai nikkeli-kadmiumakuilla toimintamatkat jäivät 50–70 kilometriin.

2. Puolen tunnin pikalataus, 100 km ajoa

Noin 15 prosenttia julkisista latauspisteistä on pikalatauspisteitä, joissa ”tankkaat” menopeliisi sadan kilometrin ajoon tarvittavat 15–20 kilowattituntia vain puolessa tunnissa.

Pikalatausta ei kuitenkaan kannata käyttää jatkuvasti, sillä se lyhentää akkujen käyttöikää. Kolmivaihevirralla eli voimavirralla 100 ajokilometrin lataaminen kestää noin tunnin, yksivaihevirralla viisi ja puoli tuntia.

Tavallinen kotipistorasia soveltuu parhaiten tilapäiseen latauskäyttöön: sadan kilometrin toimintamatkan lataaminen kestää noin 11 tuntia.

3. Sähköautoilu on paitsi eko- myös terveysteko

Sähköauton laskennallinen hiilidioksidipäästö on Suomessa runsaat 20 grammaa kilometrillä. Se on vain viidennes vähäpäästöisen polttomoottoriauton päästöistä. Jos lataussähkö on tuotettu uusiutuvasti vaikkapa aurinko- tai tuulivoimalla, on sähköauton laskennallinen päästöprosentti pyöreä nolla. Sähköautoilu siis ei kiihdytä ilmaston lämpenemistä.

Sähköautolla ajettaessa ei synny terveydelle haitallisia päästöjä, kuten häkää, typen oksideja, hiilivetyjä tai pienhiukkasia. Varsinkin kaupunki- ja taajamaympäristössä sähköauton käyttö on siksi paitsi eko- myös terveysteko, joka parantaa ilmanlaatua. Lisäksi sähköauto on hiljainen erityisesti taajamanopeuksilla, jolloin rengasmelu pysyy maltillisena.

4. Halpa omistaa, käyttää ja huoltaa

Sähköauto kuluttaa energiaa sadalla kilometrillä parin kolmen euron edestä. Dieselautoilija maksaisi samasta matkanteosta noin kahdeksan euroa, bensiinikäyttöisen auton omistaja kympin.

Täyssähköauton polttomoottoriautoa yksinkertaisempi tekninen rakenne alentaa huoltokustannuksia. Niitä kertyy vuodessa vain noin puolet polttomoottoriauton huoltokustannuksiin verrattuna.

Sähköautojen verotus on kevyttä. Kun täyssähköauton ajoneuvovero on keskimäärin 106 euroa vuodessa ja käyttövoimavero 120 euroa, ovat dieselauton vastaavat verot 192 ja 402 euroa.

Sähköautojen akustojen takuuajat ovat pidentyneet 5–10 vuoteen tai esimerkiksi 160 tuhanteen ajokilometriin saakka. Akkujen hinnat ovat laskeneet kymmenessä vuodessa viidesosaan, ja halpenemisen oletetaan jatkuvan.

Akuston uusiminen takuuajan päätyttyä ei ole enää ole samanlainen peikko kuin aiemmin, millä voi olla suotuisa vaikutus myös auton jälleenmyyntiarvoon.

5. Sähköautoa ei tarvitse omistaa

Vaikka kansanmallit tekevät tuloaan myös sähköautopuolelle, sähköauto maksaa edelleen enemmän kuin tavallinen polttomoottoriauto. Mitä jos vuokraisit sähköauton OP Kulku -palvelusta kahdeksi, kolmeksi tai neljäksi vuodeksi?

OP Kulku -palvelun käyttäjän ei tarvitse murehtia auton arvon alenemisesta, joka on perinteisesti suurin auton omistamiseen liittyvistä kustannuksista. Palvelussa on tarjolla monipuolinen valikoima sähköautoja Volkswagen e-Golfista Teslan Model X:ään. Kuukausihinta riippuu valitsemastasi autosta, varustepaketista ja OP Kulku -palvelutasosta (perus tai Premium).

Kuukausimaksuun sisältyvät ajokilometrit käyttäjä määrittelee itse, ja vuosittaista kilometrimäärää voi muuttaa kesken sopimuskauden. Auton huolto- ja korjauskulut sisältyvät hintaan.

Jos haluat napata sähköauton alle vain hetkeksi kaupunkipyörän tavoin, se onnistuu DriveNow-palvelun avulla. OP Ryhmä toi monella Euroopan metropolialueella suositun palvelumallin Suomeen toukokuussa.

Pääkaupunkiseudulle sijoitettujen 150 pikavuokra-auton joukossa on 10 sähköautoa. Lähin vapaa DriveNow-menopeli löytyy mobiilisovelluksella, jonka avulla auton voi myös varata omaan käyttöön. Ajaminen maksaa 57 senttiä minuutilta.

Jutun sähköautoasiantuntija: Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola