Bensiinin ja dieselin rinnalle on viime aikoina tipahdellut uusia käyttövoimamuotoja, joista suurinta hypeä on luonnollisesti aiheuttanut sähkö. Tästä saadaan kiittää amerikkalaisvalmistaja Teslaa, joka on ottanut markkinajohtajan aseman tuotuaan markkinoille bensa- ja diesel-autojen kanssa oikeasti kilpailukykyisen sähköauton.Tesla on saanut aikaan valtavan buumin autoilun sähköiselle tulevaisuudelle, mutta tuo tulevaisuus ei ihan vielä ole tavallisen veronmaksajan ulottuvilla.

Autoilun käyttövoimalista on hiljalleen paisunut suuremmaksi ja valintaa ei enää voi tehdä ainoastaan bensiinin, dieselin, sähkön ja hybridin välillä. Niiden rinnalle ovat nousseet Keski-Euroopassa suositut maa- ja biokaasu, etanoli, vety ja paineilma. Näistä kaksi viimeistä ovat melko marginaalisia tuotteita ja paineilmatekniikka on muun muassa Citroenia ja Renaultia valmistavan PSA-konsernin prototyyppi.

Kotimaassa tarjolla on käytännössä kuusi vaihtoehtoa: bensiini, diesel, sähkö, kaasu, etanoli ja hybridi. Näiden seasta edullisimman vaihtoehdon löytäminen voi olla vaikeaa, sillä vertailussa täytyy ottaa huomioon käyttökustannusten lisäksi mm. hankintahinta ja arvon aleneminen. Myös ajomäärä vaikuttaa olennaisesti laskelmaan, sillä halvempi polttoaine on sitä halvempaa mitä enemmän ajokilometrejä kertyy.

Bensa ja etanoli halvimpia kohtuullisesti ajaville

Energian tehokasta käyttöä tutkiva Motiva teki heinäkuussa laskelman, jossa vertailtiin eri käyttövoimia suomalaisten keskimääräisellä (18 000 km) ajomäärällä. Mukana olivat kaikki kotimaassa laajalti käytössä olevat polttoaineet. Esimerkkiautona toimi Volkswagen Golf, jota on saatavilla kuutena eri käyttövoimaversiona.Hieman yllättäen edullisimmat vaihtoehdot ovat bensiini ja etanoli.

Laskelmassa on otettu huomioon polttoainekustannukset, ajoneuvo- ja käyttövoimavero, huoltokustannukset, rengaskulut, vakuutusmaksut ja pääomakustannus. Kokonaiskustannuksia laskiessa on tärkeää ottaa huomioon kaikki autoilun rahareiät, sillä ne saattavat heilauttaa puntaria yllättävästi.

– Polttoaineen kulutus alkaa olla nykyautoissa niin kovin pieni, että siinä narraa vain itseään jos laskee pelkät bensakulut, muistuttaa Motivan laskelmista vastaava Vesa Peltola.

Uuden auton kohdalla suurta roolia näyttelee pääomakustannus. Sähköautoilu näyttäytyy keskustelussa usein edullisena ja ympäristöystävällisenä autoilun muotona. Kotimainen autoverotus kohtelee sähköautoa helläkätisesti, mutta siitä huolimatta sähköautoilu ei keskimääräisellä ajomäärällä ole lähelläkään edullisinta autoilua. Syy piilee hinnoittelussa, sillä täyssähköautot ovat bensiini- ja diesel-autoihin verrattuna rutosti kalliimpia.

Hybridin kustannukset yllättävät

Kahden tai useamman käyttövoiman yhdistelmää pidetään yleisesti autoilun tulevaisuuden vahvimpana visiona. Hybridimallien kehitystyö on muutaman viime vuoden aikana ottanut isoja harppauksia ja lähes kaikki suuret autovalmistajat laajentavat hybridimallistojaan. Hybridimallit ovat laskennallisilta CO2-arvoiltaan bensiini- ja diesel-autoja vähäpäästöisempiä ja käyttökustannuksiltaan edullisia.

Hybridien kokonaiskustannukset ovat korkeahko, sillä hankintahinta nostaa kuluja kokonaisuutta ajatellen. Jatkossa tilanne saattaa muuttua kun tuotantomäärät kasvavat ja tekniikan hinta laskee.Käytettyä etsivälle hybridiversio voi osoittautua bensa- tai diesel-autoa edullisemmaksi, mikäli hankintahinta on järkevällä tasolla.

Hieman yllättäen edullisimmaksi vaihtoehdoksi keskimääräisellä ajomäärällä nousevat perinteiset bensiini- ja diesel-autot, etanoli sekä maakaasu. Mitä pienempi ajomäärä, sitä halvemmaksi vähän kuluttava bensiiniauto nousee.

Ajokilometrien kasvaessa edullisempia polttoaineita käyttävät autot alkavat paksuntaa lompakkoa ja vasta keskimääräistä huomattavasti suuremmalla ajomäärällä sähköauto alkaa maksaa hankintahintansa takaisin.

Hybridi on tietyssä mielessä haasteellisin autoilumuoto, vaikka automaailma tuntuukin kasvavassa määrin luottavan useamman käyttövoiman nimeen. Nykyisellä akkuteknologialla ongelmaksi muodostuu akkukapasiteetin teho-paino-suhde. Akut ja sähkömoottori tuovat lisäpainoa vajaasta sadasta kilosta useisiin satoihin, mikä tekee hallaa maantieajoa ajatellen. Maantieajossa sähkönkulutus on myös sitä luokkaa, että sähkömoottorista ei juuri ole iloa.

– Hybridi säästää polttoainetta lähinnä kaupunkiajossa, kertoo Trafin Johtava asiantuntija Erik Asplund.

Ekoilijalle sähkö- tai biokaasuauto

Entä mihin auton käyttövoimaan kannattaa sijoittaa rahansa, mikäli vaakakupissa painaa enemmän ympäristöasiat? Silloin valinta on joko biokaasu tai sähkö. Biokaasu on ainoa energiamuoto, joka on kokonaan uusiutuva, sillä se valmistetaan mätänemisprosessin avulla. Sähköautolla ympäristön kuormitus ei ole lähelläkään perinteisempiä käyttövoimamuotoja. Putken päästä ilmoille pääsevän päästön näkökulmasta puhtain on sähköauto.

Mikäli kiikarissa on käytetty auto, on tärkeintä ekologisuuden kannalta kuitenkin se, että auto on mahdollisimman uusi. Kymmenen vuoden ikäinen automalli kun päästää ilmoille tukevammat myrkyt kuin tuore kulkupeli.

– Hiukkaspäästöt ovat erityisesti muutaman vuoden ikäisissä diesel-moottoreissa huomattavasti suurempia, opastaa Trafin Erik Asplund.

Artikkeli on julkaistu alun perin taloudessa.fi sivustolla lokakuussa 2016.