Jos auton määräaikaishuoltoväli on 20 000 kilometriä, voiko autoilija ajella huoletta tuon matkan tekemättä mitään? Ei voi.

Auton mukana tuleva käyttöohjekirja on oiva opas tee-se-itse-miehelle ja -naiselle.

"Nyrkkisääntö on, että autolle voi itse tehdä käyttöohjekirjassa opastettuja huolto- ja tarkastustoimia. Yleensä näitä ovat esimerkiksi polttimoiden ja renkaiden vaihdot. Jos oma osaaminen epäilyttää, on syytä kääntyä ammattiliikkeen puoleen. Se ei ole häpeä, vaan pikemminkin viisautta”, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Tarkista nämä kuusi asiaa autostasi säännöllisesti.

1. Auton nesteet joka toisen tankkauksen yhteydessä

Kurkkaa joka toisen tankkauksen yhteydessä konepellin alle ja tarkasta moottoriöljyn, jäähdytinnesteen ja jarrunesteen määrät. Erityisesti öljytason seuraaminen on tärkeää, sillä monet nykymoottorit ”syövät” ajettaessa öljyä. Jäähdytinnesteen ja moottoriöljyn puute voivat vahingoittaa moottoria. Jarrunesteen hiipuminen taas heikentää jarrujen toimintaa.

Jos jokin nestemääristä on alle minimitason, lisää sitä heti.

Pääsääntöisesti järjestelmään tulee lisätä samaa nestettä kuin järjestelmässä jo on. Esimerkiksi erilaisten jäähdytinnesteiden sekoittuminen voi aiheuttaa nesteiden sakkautumista ja tukkia jäähdytinjärjestelemän.

Kun käytät autoasi huollossa, kysy, mitä öljyä ja jäähdytinnestettä siinä on. Näin voit tarvittaessa lisätä samaa laatua itse.

Jos moottoriin on pakko lisätä öljyä, mutta tietoa öljynvaihdossa käytetystä öljystä ei ole, samaan käyttötarkoitukseen tehtyjä ja samat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä voi yleensä sekoittaa keskenään. Öljysuositukset löytyvät auton käyttöohjekirjasta.

Jäähdytinnesteen osalta tilanne on ongelmallisempi.

”Ennen on ohjeistettu lisäämään samanväristä jäähdytinnestettä kuin järjestelmässä jo on. Enää en uskaltaisi tällaista ohjetta antaa. Akuutissa tarpeessa suosittelisin lisäämään järjestelmään pelkkää vettä. Tämä on vain hätätoimenpide, joka laskee nesteen pakkasenkestävyyttä. Siksi auto pitää käyttää välittömästi korjaamossa, jotta nesteen pakkasenkestävyys saadaan korjattua kuntoon”, Teppo Vesalainen opastaa.

2. Rengaspaineet kerran kuukaudessa

Auton renkaiden kunto ja ilmanpaineet tarkastetaan kuukausittain. Ilmanpaineiden pitäisi olla auton käyttöohjekirjassa mainitulla tasolla. Älä unohda tarkastaa takakontissa mahdollisesti piilottelevan varapyörän paineita.

Varsinkin liian alhaiset rengaspaineet heikentävät auton ajo-ominaisuuksia ja tekevät ajamisesta turvatonta. Renkaat myös kuluvat nopeammin.

Koska rengas lämpenee ajettaessa, ja sen paine kohoaa, ennen rengaspaineen mittausta saisi ajaa vain kolme kilometriä – ja senkin vain alhaisella nopeudella. Paineen voi mitata kotioloissa luotettavasti, kun hankkii muutaman kympin hintaisen rengaspainemittarin.

”Rengaspaineiden tulee olla erilaiset pienellä ja isolla kuormalla ajettaessa. Tarkastaminen on paikallaan, kun 1–2 ihmisen sijasta autossa on useampia matkustajia tai painavaa lastia”, sanoo Teppo Vesalainen.

3. Renkaiden urasyvyys ja kuluminen kausivaihdon yhteydessä

Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspinnan urasyvyyden pitää olla 3 millimetriä ja kesärenkaiden 1,6. Jos haluat ajaa turvallisesti, talvirenkaiden urasyvyys ei saisi alittaa kuutta milliä. Kesärenkaat vaihdetaan, kun kulutuspintaa on 4 milliä.

Kulutuspinnan urasyvyyden voi mitata työntömitalla tai työhön tarkoitetulla muovisella mitalla. Kahden euron kolikkokin käy työkaluksi: kolikon kolmemillisen reunuksen tulisi upota uraan.

Renkaat kuluvat tasaisesti, kun etu- ja takarenkaiden paikkaa vaihdetaan noin 8000 ajokilometrin välein. Renkaiden pyörimissuunnan tulisi kuitenkin pysyä samana eli ainoastaan auton samalla puolella olevien renkaiden paikkaa voi vaihtaa keskenään.

Kausivaihdon yhteydessä säilytykseen menevien renkaiden sisäkylkiin kannattaa merkitä esimerkiksi liidulla niiden sijaintipaikka autossa. Näin paikat muistuvat mieleen alle asennettaessa. Jos renkaat vaihdattaa liikkeessä, renkaiden paikkojen vaihtamisesta voi olla hyvä muistuttaa rengasliikkeen henkilökuntaa.

Renkaanvaihdon jälkeen kiinnityspulttien kireys varmistetaan momenttiavaimella, kun autolla on ajettu noin 300 kilometriä. Useissa liikkeissä jälkikiristys sisältyy renkaanvaihdon hintaan.

4. Valojen toiminta auton oston jälkeen, polttimot kahden kuukauden välein

Kun auton valot ja vilkut toimivat, näyt muille liikenteenkäyttäjille ja näet itse autosta ulos. Siksi valojen kunto tarkastetaan kahden kuukauden välein – ja aina, jos niiden toiminta mietityttää. Tehtävässä voi käyttää apuna kaveria tai vaikka kaupan näyteikkunaa, josta valot peilautuvat.

Jos polttimo on palanut, vaihda se ensi tilassa uuteen. Perinteisesti polttimot on voinut vaihtaa itse, mutta osassa nykyautoja työ edellyttää korjaamolla käyntiä.

Uuden auton oston jälkeen tutustu valojen toimintaan huolellisesti. Esimerkiksi päiväajovalojen toiminnassa on merkki- ja mallikohtaisia eroja. Monissa autoissa takavalot eivät pala päiväajovaloilla ajettaessa.

”Perä pimeänä liikkuva auto on turvallisuusriski hämärällä, pimeässä, sateella tai lumen pöllytessä. Joissakin autoissa on hämäräkytkin, joka vaihtaa automaattisesti päiväajovaloilta kunnon ajovaloille kelin hämärtyessä, mutta automatiikka ei aina reagoi riittävän herkästi. Siksi oman auton valojen toimintaperiaatteeseen on hyvä tutustua. Jos automatiikka tai päiväajovalot eivät toimi halutusti, kannattaa käyttää aina varsinaisia ajovaloja”, Teppo Vesalainen suosittelee.

5. Lasinpesuneste ja sulkien kunto tarpeen mukaan

Tuulilasinpyyhkijät vaikuttavat kuskin näkökenttään. Jos pyyhkijänsulka jättää lasiin raidan tai vetisen kalvon, sen voi puhdistaa lasinpesunesteeseen kostutetulla rievulla. Mikäli puhdistus ei auta, pyyhkijänsulka on vaihtokunnossa. Vaihtohommiin on syytä ryhtyä viimeistään, kun sulan kumi repsottaa ja halkeilee tai sulka on kovettunut tai veltto.

Täytä lasinpesunestesäiliö riittävästi pakkasta kestävällä seoksella aina, kun avaat konepellin – ja ihan viimeistään ajotietokoneen tai merkkivalon varoittaessa nesteen vähyydestä.

Fiksu varaa pidemmille reissuille pesunestettä takakonttiin. Kuivan tai kuraisen tuulilasin pyyhkiminen naarmuttaa tuulilasia ja kuluttaa pyyhkijänsulkia.

6. Pesu pari kertaa kuukaudessa, vahaus kahdesti vuodessa

Älä nuukaile auton pesussa: se on hyvä tehdä vähintään pari kertaa kuussa, sillä likaisen auton maalipinta ja ikkunat naarmuuntuvat herkästi. Tuore lika irtoaa helpoiten.

Vahaa auto käsin muutaman kerran vuodessa, esimerkiksi syksyllä ja keväällä.

”Parhaan vastineen rahalle saa viemällä auton käsinpesuun tai pesukadulle, jossa se esipestään käsin. Huoltoasemien automaattipesut jättävät auton ainakin talviaikaan hyvin usein likaiseksi. Jos automaatti suihkuttaa likaiseksi jääneelle pinnalle vielä kuumavahan, lika ei varmasti irtoa edes seuraavassa pesussa”, Teppo Vesalainen toteaa.