Bensa, diesel vai sähkö?

Tiedäthän, mitä haet? Selvitä ensin itsellesi, miten ison auton tarvitset ja millaiseen ajoon se on tulossa. Suuri osa autonostopäätöksistä tehdään tunteella, mutta on muutama asia, joissa kannattaa pitää järki kädessä.

Pienillä ja kohtuullisilla ajokilometreillä bensiinimoottori on turvallisin valinta. Jos kilometrejä tulee vuodessa kymmeniätuhansia, voi voimanlähteeksi harkita edelleen myös dieseliä.

Vauhdilla yleistyneet hybridiautot säästävät polttoainetta taajama- ja kaupunkiajossa. Pitkillä taipaleilla ne kulkevat käytännössä pelkästään polttomoottorin voimin.

Jos päivittäiset ajomäärät jäävät alle 150 kilometriin, harkitse sähköautoa – varsinkin jos pystyt lataamaan sitä edullisesti parkkipaikan pistorasiasta. Muista, että myös sähköautoilija voi hyvin tehdä ne pari vuotuista Lapin-matkaansa vuokratulla polttomoottoriautolla.

Käytetyn auton osto yksityiseltä vai liikkeestä?

Yksityiset myyjät kauppaavat kulkupeliään yleensä edullisemmin kuin liikkeet. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajalla ei kuitenkaan ole juuri minkäänlaista suojaa eikä myyjällä muuta vastuuta kuin että kaupattava auto ja viranomaisdokumentit vastaavat toisiaan.

Käytettyjen autojen myynti on keskittynyt entistä enemmän verkkoon. Suosittuja palveluita ovat mm. Nettiauto ja Autotalli. Molemmissa palveluissa on sekä yksityisten myyjien että liikkeiden autoja.

Ennen käytetyn auton kauppaa tarkista Trafista (trafi.fi), että auton katsastustiedot ovat kunnossa ja ajoneuvoverot on hoidettu. Jos autoveroa ei ole maksettu, et voi rekisteröidä autoa nimiisi ennen kuin velvoite valtiota kohtaan on hoidettu.

Käytetyn auton ostaminen liikkeestä on turvallisempaa, sillä liikkeet pääosin omistavat myymänsä autot ja huolehtivat paperitöistä asianmukaisesti. Huomaa kuitenkin, että joskus autoliikkeet ottavat autoja myyntitiliin. Se tarkoittaa, että yksityinen ihminen myy autoa ja maksaa liikkeelle vain komission auton säilyttämisestä ja mainostamisesta. Myyntitilissä olevaa autoa ei koske tavanomainen kuuden kuukauden virhevastuu, jollaisen laki muuten takaa liikkeen myymään käytettyyn autoon.

Onko auto löytö vai miina?

Auton kunnon selvittäminen vaatii harjaantunutta silmää. Puhtaaksi pesty auto antaa paremmin mahdollisuuksia selvittää korin kuntoa, sillä kura piilottaa naarmuja, lommoja ja ruostetta.

Tuoksuuko auto ummehtuneelta sisältä? Jos tuoksuu, sen sisään on saattanut vuotaa vettä rikkinäisistä tiivisteistä.

Käynnistyykö auto laiskasti tai vaatiiko se pitkän starttauksen? Kumpikin on yleensä merkki siitä, että jokin on vialla: halvimmillaan edessä voi olla vain akun tai virtalukonpohjan uusinta, pahimmillaan satojen eurojen hintainen polttoainepumppu on tiensä päässä.

Onko auto ajettu valmiiksi lämpimäksi ennen kuin tulet koeajamaan sitä? Tämä saattaa piilottaa kylmäkäynnistyksen ongelmat. Koeaja kylmää autoa vähintään 15–20 kilometriä, jotta se lämpenee kunnolla. Piilevät viat vaikkapa auton jäähdytysjärjestelmässä tulevat esiin vasta, kun moottori on kunnolla lämmennyt.

Aja autoa useilla eri käyntinopeuksilla, kaikilla vaihteilla ja hieman rajummin kuin normaalisti ajaisit – näin löydät mahdolliset piilevät viat ja kolahdukset. Pysähtyykö auto suoraan rajussa jarrutuksessa vai joudutko pitämään ratista kiinni? Pölläyttääkö se sinistä savua, kun rajun kiihdytyksen jälkeen nostat kaasupolkimen kytkintä painamatta? Näiden kaikkien kohdalla hälytyskellojen pitäisi soida.

Räplää antaumuksella: kokeile joka ikistä auton nappia ja nappulaa ja varmista, että ne toimivat.

Hyödynnä asiantuntijan apua

Älä epäröi pyytää mukaan autoja tuntevaa apulaista tai käyttää esimerkiksi Autotohtori–palvelua ostettavan auton kunnon selvittämiseen.

Noin 90 euroa maksava Autotohtori-palvelu ottaa kantaa teknisen kunnon ja turvallisuuden ohella myös auton visuaaliseen kuntoon. Sen sijaan tiettyjen automallien tyyppivioista, kuten tukkeutuvista pakokaasun kierrätysjärjestelmistä, joidenkin automallien moottoriongelmista tai herkästi rikkoutuvista vaihteistotyypeistä, se ei suoraan kerro.

Erilaisten tyyppivikojen metsästäminen ympäri internetiä voi olla tuskaisan hankalaa, mutta pääset alkuun tutustumalla Autotien tyyppivikalistaan. Sitten vaan kysymään myyjältä, onko tyyppiviat jo korjattu kaupan kohteena olevasta autosta.

Tarkkana paperitöissä

Kauppojen kättelemiseen tarvitset vähintään rekisteriotteen teknisen osan (1) sekä ilmoitusosan (2). Tekninen osa yksilöi myytävän auton ja kertoo sen teknisiä tietoja sekä seuraavan katsastusajankohdan.

Omistajanvaihdokseen tarkoitettuun ilmoitusosaan kirjataan ostajan tiedot, myynnin päivämäärä sekä olennaisimpana osana myyjän allekirjoitus. Jos mahdollista, varmista että allekirjoitus todella on myyjän vertaamalla allekirjoitusta myyjän ajokortista.

Auton omistajanvaihdos hoituu nykyään myös ilman käyntiä katsastuskonttorilla, jos sekä ostaja että myyjä kirjautuvat Trafin helppokäyttöiseen ”Oma asiointi”-palveluun verkkopankkitunnuksillaan.

Tärkeä, joskaan ei valitettavasti pakollinen, paperi on kauppakirja, johon kirjataan myyjän, ostajan ja auton tiedot, kauppahinta sekä muut kaupan ehdot. Lisäksi voidaan kirjoittaa luovutustodistus, joka suojaa enemmän myyjää kuin ostajaa.

Luovutustodistukselle tulee käyttöä, jos uusi omistaja ei rekisteröi autoa omiin nimiinsä, vaan esimerkiksi keräilee autolla kamerasakkoja tai pysäköintivirhemaksuja entisen omistajan laskuun.

Autovakuutus tuo turvaa matkantekoon.

Edessä autokaupat? OP Sujuvat kaupat -palvelussa teet yksityishenkilöiden väliset autokaupat turvallisesti ja helposti. Tutustu OP Sujuvat kaupat -palveluun