Juuri nyt yksi vastenmielisimmistä asioista on mennä polttoainepumpulle, sillä polttoaineiden hinnat ovat seilanneet jo vuoden päivät välillä kallis–tolkuton.

Moni muukin autoiluun liittyvä asia maksaa enemmän kuin ennen, sillä inflaatio vaikuttaa kaikkeen kuluttamiseen. Olisiko autoilussa mahdollista säästää jollain konstilla?

Leasing tuo varmuutta

Autoa hankittaessa kannattaa miettiä, onko järkevämpää ostaa vai liisata auto, sanoo Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

– Yksityisleasing on hyvä niille, jotka kaipaavat ennustettavuutta: auton kulut kuukaudessa ovat ne, mitä leasingsopimuksessa sanotaan.

Taloustutkimuksen kyselyn mukaan 13 prosenttia vastaajista oli harkinnut leasing-auton hankkimista ostamisen sijaan. Kaksi prosenttia oli harkinnut kausiautoa, kaksi prosenttia vertaisvuokrausta ja kaksi prosenttia jotain muuta vaihtoehtoa. Miehet olivat kyselyn perusteella kiinnostuneempia vaihtoehdoista auton ostamiselle kuin naiset.

Liisaajan ei tarvitse huolehtia yllättävistä korjaus- ja huoltokuluista saati auton jälleenmyyntiarvon laskusta, sillä nämä asiat on sisällytetty auton kuukausihintaan. Leasingsopimusten kattavuuksissa on eroja.

Osto on aina riski

Uuden auton ostaminen on harvoin taloudellisesti järkevää, sillä auton arvo romahtaa tuhansia euroja heti, kun sen ajaa kaupasta ulos.

Käytettyäkin autoa ostaessa täytyy huomioida auton arvon aleneminen.

– Auton jälleenmyyntiarvon kehitys on aina epävarmaa.

Etenkin täyssähköauton jälleenmyyntiarvo on mysteeri. Sähköautojen teknologia kehittyy niin nopeasti, että uuden, kalliin sähköauton hinta voi romahtaa muutamassa vuodessa.

Tai sitten ei: juuri nyt käytetyt täyssähköautot ovat poikkeuksellisen kalliita, mutta kyseessä on Tolvasen mukaan todennäköisesti lyhytaikainen markkinahäiriö.

Mahdollisimman tavallinen automalli on järkihankinta.

Taloudellisesti järkevää voisi olla ostaa muutamilla tonneilla vanha auto, jonka arvo ei enää juuri laske. Sellaisen kanssa saattaa tosin tulla muita ongelmia. Huollot, korjaukset ja ajoneuvovero voivat nostaa käytön hintaa, eikä vanhalla rottelolla ole yleensä kivaa eikä turvallista ajaa.

Vakuutusmaksut ovat sitä tyyriimpiä, mitä kalliimpi ja harvinaisempi auto on, joten mahdollisimman tavallinen automalli on järkihankinta.

– Autoa ei kannata myöskään ylivakuuttaa. Jos on todella halpa auto, siihen on ihan turhaa hankkia täyskaskoa.

Käyttövoima tarpeen mukaan

Bensa, diesel, kaasu, hybridi vai täyssähkö? Kysymykseen ole yhtä oikeaa vastausta.

Täyssähköauto on kallis mutta sitä edullisempi, mitä enemmän sillä ajaa, koska sähkö on halvempaa kuin polttonesteet. Täyssähköautoissa on myös vähemmän huoltoa vaativia osia kuin polttomoottoriautossa.

Ladattava hybridi on hitusen halvempi investointi, mutta sellaisen ostaminen ei kannata, jos ei pysty lataamaan autoa tiuhaan. Lataushybridi kuluttaa ilman lataamista yhtä paljon polttoainetta kuin perinteinen polttomoottoriauto.

Kylmällä kelillä auto kannattaa esilämmittää, sillä kylmäkäynnistykset rasittavat moottoria. Lompakkoa kuormittaa myös huono ajotapa.

Diesel on tällä hetkellä poikkeuksellisen kallista, ja bensiinikin maksaa paljon, samoin kaasu, joten paljon ajavalle fossiiliautoilu on kallista, vaikka auton ostohinta onkin halvempi.

– Vaikka polttoaineiden hinnat tuskin pysyvät ikuisesti näin korkeina, eivät ne pitkällä aikavälillä kovin halpoja tule enää olemaan. Tulevaisuus näyttää olevan sähkössä.

Kulut alas hyvällä ylläpidolla ja ajotavalla

Autoa kannattaa huollattaa huolto-ohjelman mukaan ja korjauttaa kaikki viat mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, jotta ne eivät pääse kasvamaan suuremmiksi.

– Vaikka korjaaminen sillä hetkellä maksaakin, se on silti investointi tulevaisuuteen.

Auton puhtaana pitäminenkin on sen huoltamista: jos raaputtaa jäätä likaisesta tuulilaista, se menee äkkiä naarmuille.

Auton putsaaminen lumesta vaikuttaa polttoaineenkulutukseen, sillä niin sanotusti iglulla ajaessa auton ilmanvastus kasvaa.

Kylmällä kelillä auto kannattaa esilämmittää, sillä kylmäkäynnistykset rasittavat moottoria. Lompakkoa kuormittaa myös huono ajotapa.

– Aggressiivinen ajotapa lisää polttoaineenkulutusta ja sen myötä autoilukuluja merkittävästi.