Autoihin ja niiden arkiseen käyttöön liittyvät kulut ovat nousseet yleisen inflaation myötä. Tämän on tuntunut auttamatta jokaisen autoilijan lompakossa niin tankatessa kuin huolto- ja rengasliikkeissä.

Ei siis ihme, että entistä useammassa kotitaloudessa katsotaan ajopeleihin kuluvia euroja entistä tarkemmin ja haetaan sieltä säästökohteita. Voisiko omaa ajamista vähentää, pitäisikö ajopeli vaihtaa pienempään ja käyttökuluiltaan edullisempaan vai siirtyäkö suoraan sähköautoiluun?

Tässä vaiheessa katse saattaa kiinnittyä myös auton vapaaehtoisiin kaskovakuutuksiin, niiden tarpeellisuuteen ja oikeaan tasoon. Mitäpä jos kalleimman kaskon sijaan tyytyisi pykälää alempaan vakuutustasoon? Pärjäisikö vanhemman ajopelin tai vähemmälle käytölle jääneen kakkosauton kohdalla osakaskolla – tai jopa kokonaan ilman?

Kaskoton kulkupeli voi käydä todella kalliiksi

Pohjola Vakuutuksen Product Specialist Teuvo Kaipainen myöntää, että sopivan vakuutustason valinta voi tuntua äkkiseltään mutkikkaalta.

Yksi asia on kuitenkin hänen mielestään selvää. Jos on tien päällä ilman mitään kaskovakuutusta, ottaa samalla melkoisia riskejä. Vahingon sattuessa korjauskulut ovat todennäköisesti moninkertaiset vakuutusmaksuista kertyneisiin säästöihin nähden.

– On hyvä muistaa, että pakollinen liikennevakuutus kattaa esimerkiksi kolaritilanteessa vain henkilövahingot sekä syyttömän osapuolen ajoneuvolle ja omaisuudelle aiheutuneet vahingot. Oman auton korjaus on maksettava itse ja kolarikorjaukset ovat tunnetusti kalliita. Oikomatta jääneet tai heikosti korjatut lommot ja kolhut vaikuttavat aina myös ajoneuvon myyntiarvoon, Kaipainen toteaa.

Sopivan vakuutustason valinnassa kannattaakin huomioida ajoneuvon ikä, kunto ja myyntiarvo sekä sen arkinen käyttömäärä ja käyttötarpeet.

– Ikääntyneen ja paljon ajetun kakkosauton kanssa pärjää edullisemmalla ja hieman matalamman tason kaskolla. Uudemmassa autossa on sen sijaan hyvä olla kattavat vakuutukset, sillä myös osat ja korjaaminen ovat kalliimpia. Samalla periaatteella kannattaa miettiä myös esimerkiksi harrasteauton vakuutuksia. Lopullisen valinnan tekee silti aina asiakas itse ja omien tarpeidensa mukaan, Kaipainen toteaa.

Osakasko tuo perusturvaa

Pohjola Vakuutuksessa edullisin vaihtoehto on Osakasko, joka korvaa esimerkiksi palovahinkoja ja varkauksia. Halutessaan siihen saa lisäturvaa myös ilkivallan ja lasivahinkojen varalle.

– Osakasko ei korvaa esimerkiksi tieltä suistumisesta koituvia kolarivahinkoja, mutta siihen valittavissa oleva autopalveluturva korvaa tieltä suistumisesta aiheutuneita hinaus- tai nostokuluja, Kaipainen kertoo.

Pykälää parempi Kevytkasko korvaa myös tieltä suistumisen ja ilkivallan sekä tilanteen, jossa autoa kolhitaan esimerkiksi parkkihallissa tai kadun varressa. Kyseistä kolarointiturvaa sisältävää vakuutusta hyödynnettäessä kaskoon tulee 10 prosentin bonusmenetys, jos asiakkaalla on täydet 70 prosentin bonukset. Muutoin bonusmenetys on 20 prosenttia.

Superlunastuksella uusi auto alle

Kattavin vaihtoehto on Superkasko. Se korvaa myös edellä mainitut pysäköintivahingot ilman bonuspudotusta, kun siihen on liitetty pysäköintiturva. Superkaskoa voi laajentaa valinnaisella keskeytysturvalla, lasiturvalla sekä paremmalla lunastuskorvauksella.

– Superlunastuksessa uudenkarhea kolariauto voidaan korvata omistajalle uudella vastaavalla autolla. Sen vaihtoehtona on, että maksamme omistajalle auton käyvän arvon korotettuna 30 prosentilla, jos uusarvolunastuksen ehdot eivät täyty. Superlunastuksen ehdot ovat varsin hyvät, sillä uuden auton arvo putoaa varsin jyrkästi heti ostamisen jälkeen, Kaipainen toteaa.

Mikä sitten olisi se paras kaskovakuutus omalle autolle?

Vakuutusalan ammattilaisella on muutama perusohje, jonka pohjalta voi jatkaa itselle sopivan vakuutustason räätälöintiä.

– Tiivistäen voi sanoa, että osakasko soveltuu vanhemmille ajopeleille. Kevytkasko on puolestaan passeli vaihtoehto enintään 15 000 euron autolle, jonka ikä on 3–19 vuotta. Superkasko on uusia ja uudehkoja autoja varten, mutta sen saa myös vanhempaan, jopa 15-vuotiaaseen ajopeliin.