Moni autoilija pohtii talven lähestyessä, kannattaisiko nyt talvirenkaiden sijaan valita kitkarenkaat. Vertailimme renkaita.

Nastarenkaat: plussat ja miinukset

Nastarenkaat ovat pitävä valinta kaikissa olosuhteissa. Koska nykyisten nastarenkaiden runkorakenne ja pintakuviointi eivät poikkea mainittavasti kitkarenkaiden vastaavista, nastarengas toimii erinomaisesti lumisella tiellä, olipa lumen lämpötila tai olomuoto mikä tahansa.

Lisäksi renkaan teräksinen nasta puree jäähän ja lisää pitoa erityisesti kaikkein liukkaimmissa olosuhteissa. Nastat purevat jäähän myös lumikerroksen läpi. Kitkarenkailla ajettaessa vastaava lumikerros ”kelluttaisi” rengasta ja tekisi ajosta erityisen liukasta.

Nasta on kitkarengasta meluisampi ja kuluttavampi vaihtoehto. Kuivalla asvaltilla nastarengas pitää kovempaa ääntä, ja lisäksi nastat kuluttavat kaikkea mihin osuvat: asvalttia, betonisia ajoliuskoja ja parkkihallien lattioita. Ne rouhivat asvaltin ja betonin pinnasta irti pientä ja hienoa pölyä, joka on haitallista vaikkapa ihmisten hengitysteihin joutuessaan.

Tosin joidenkin teorioiden mukaan kitkarenkailla ajaminen on yleensäkin mahdollista siksi, että nastarenkaat rouhivat liukkaimmat jäänkohdat pitävämmiksi, ja nastarenkaiden rouhima pöly nousee ilmaan nimenomaan kitkarenkaiden pintakuvioinnin pumppaavan vaikutuksen ansiosta.

Kitkarenkaat: plussat ja miinukset

Parhaimmillaan nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat ovat yhtä turvalliset, mukavat ja ennakoitavat kuin nastarenkaat. Varsinkin lumisella ja kuivalla pinnalla se on aivan yhtä hyvä kuin nastarengas. Kitkarenkaan suurin etu on sen hiljaisuus: nastaton rengas ei rapise asvaltilla.

Kitkarengas kuitenkin vaatii nastarengasta enemmän ennakointia. Esimerkiksi jos kitkarengas hukkaa täysin pitonsa jäisellä pinnalla vaikkapa sivuluistoon joutuessaan, auton saaminen hallintaan on selvästi vaikeampaa kuin nastarenkaalla. Kitkarengas häviää pidossa nastarenkaalle paitsi jäisellä kelillä myös kovaksi tallautuneilla jääpolanteilla.

Moni eteläsuomalainen perustelee kitkarenkailla ajamista sillä, ettei rannikon tuntumassa useinkaan ole paljoa lunta. Tosiasiassa nimenomaan Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa liikkuvien olisi usein parempi valita nastarenkaat: vaikka valtaosa talvesta on lumeton, teillä on jäätä paljon useammin kuin runsaslumisessa Pohjois-Suomessa.

Liukkaaksi kiillottunut mukulakivikatu, vilkkaat kadunkulmat lumisateen jälkeen, liikennevaloristeysten jarrutus- ja kiihdytysjäljet – esimerkiksi näissä nasta puree huomattavasti kitkarengasta paremmin.

Ota huomioon myös nämä

Täydellisen talvirengastyypin valintaan vaikuttaa moni muukin asia kuin ajajan asuinpaikka ja sen sääolot.

Isolla takavetoisella, automaattivaihteisella ja ilman modernia ajonvakautusjärjestelmää varustetulla autolla ajavan lienee turvallisinta hankkia nastarenkaat: jos auto joutuu takavetoiselle autolle tyypilliseen pieneen luistoon, nastarenkaat helpottavat pidon palauttamisessa.

Sen sijaan esimerkiksi Keski-Suomessa keskikokoisella autolla, keskimääräisellä tieverkolla autoileva voi melko huoletta laittaa alle kitkarenkaat. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä enemmän tiellä on lunta ja vähemmän jäätä, ja hiljainen kitkarengas toimii yhtä hyvin kuin nasta. Myös takavetoisella autolla pärjää näillä leveyspiireillä kitkarenkailla, kunhan ajaa maltillisesti ja järkevästi.

Kummallekin talvirengastyypille yhteistä on, että renkaiden kumiseos kovettuu vuosien saatossa. Vaikka kymmenen vuotta vanhassa talvirenkaassa olisi edelleen täysi kulutuspinta, sen pito-ominaisuudet eivät enää ole uudenveroiset.

Loppujen lopuksi kaikkein olennaisinta on käyttää laadukkaita, hyväksi todettuja rengasmalleja. Autolehdet testaavat vuosittain sekä nasta- että kitkarenkaita huolellisesti, tasaisissa ja muuttumattomissa olosuhteissa. Niihin kannattaa tutustua ennen rengaskauppoja.

Lue myös:

Voiko kymmenen vuotta vanhoilla talvirenkailla vielä ajaa?